شب «منوچهر صدوقیسها» برگزارشد/ اعتقاد صدوقی سها به استقلال فلسفه اسلامی از یونان
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخلاف آن چیزی که مستشرقان میگویند، فلسفه اسلامی وابستگی به فلسفه یونان دارد، منوچهر صدوقی سها به استقلال فلسفه اسلامی معتقد است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخلاف آن چیزی که مستشرقان میگویند، فلسفه اسلامی وابستگی به فلسفه یونان دارد، منوچهر صدوقی سها به استقلال فلسفه اسلامی معتقد است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، شب منوچهر صدوقی سها شب گذشته با حضور مهدی محقق، حکمتالله ملاصالحیدانشیار دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن، نصرالله حکمت استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، علی دهباشی مدیر مجله بخارا و محمدرضا شفیعی کدکنی استاد دانشگاه تهران در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
ملاصالحی دانشیار دانشگاه تهران در این مراسم طی سخنانی گفت: تمدن دوره جدید تمدن روز است و شب ندارد و شب تمثالیترین فرهنگ ماست.
وی افزود: در ادبیات عرفانی از وجه رازآمیز شب بسیار گفته شده است و تصادفی نیست که در دوره عصر جدید هیچ چیزی را به شب نسبت نمیدهند و همه را به روز نسبت میدهند، مثل روز حقوق بشر و...، اما در فرهنگ ما شب تعیینکننده است و در تمدن جدید جایگاهی ندارد.
ملاصالحی گفت: شب نقش بسیاری در فرهنگ و در انسان ماندن ما دارد و شعرا و حکمای ما در فضیلت شب بسیار سخن گفتهاند و حافظ شبآگاهترین شاعر ماست.
وی با بیان اینکه بنده در جایگاهی نیستم که درباره صدوقی سها صحبت کنم، گفت: ساختارهای اجتماعی و سیاسی ما روی گسلهای عرض وجودی بنا شده است.
پرسش اینجاست اگر ساختارهای ما روی این گسلها بنا شده است چرا تاریخ تعطیل نشده است؟
ملاصالحی ادامه داد: بشر امروز روی میراث درهم شکسته تاریخ بنا شده است جهان اندیشههای تاریخی خود را در موزه گذاشته است افرادی مانند صدوقی سها با مشعلهداری سنت در برابر این آگاهی تاریخی ایستاده است.
این استاد دانشگاه گفت: امروزه متفکران ما باید جسارت ودلیری به میدان آمدن را داشته باشند تا با شناخت دوره جدید به نقد اندیشههای آن بپردازند.
حکمت: صدوقی سها یک فیلسوف دغدغهمند و دارای حکمت است
نصرالله حکمت استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی از دیگر سخنرانان این برنامه بود که طی سخنانی گفت: صدوقی سها استاد فلسفه به معنای رایج آن نیست، که مباحث فلسفی را در قالب تکرار مکررات و بیان مشهورات مطرح کند او یک فیلسوف دغدغهمند و دارای حکمت است و در یک سلوک عقلی به سر میبرد.
صدوقی سها شخصیت علمی و فلسفه ذوالابعاد دارد و بنده حقیر در این فرصت کوتاه به وجوهی از شخصیت ایشان اشاره میکنم.
حکمت با بیان اینکه برخلاف آن چیزی که مستشرقان میگویند، فلسفه اسلامی وابستگی به فلسفه یونان ندارد، گفت: صدوقی سها به استقلال فلسفه اسلامی معتقد است و در کتاب اخیرش که بنده نیز مطالعه کردم، به نام «پدیدارشناخت تاریخ استعلایی فلاسفه اسلامی» این دغدغه را نشان میدهد.
حکمت با اشاره به اینکه فلسفه اسلامی به دو صفت انسداد و انجماد منتسب شده است، گفت: ممکن است برخی از اساتید با عرض بنده موافق نباشند و در نقد سخن من بگویند فلسفه اسلامی در جریان است و خوانده میشود.
اما این فلسفه نشاط آور نیست و به مسئله روز زندگی نمیپردازد و ارتباطش با زندگی مردم قطع شده است و به همین دلیل است که من میگویم که انگار زبان فلسفه اسلامی بند آمده است.
وی ادامه داد: همه منتقدان فلسفه اسلامی میگویند فلسفه اسلامی حاشیهنشین فلسفه یونان است، یا فلسفه نیست و کلام است که با مرگ ابنرشد به پایان رسیده است و امروزه بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی، ما کتابی را به دانشجویان فلسفه تدریس میکنیم که آیتالله علامه طباطبایی برای دانشجویان مدرسه حقانی تدوین کرده است یا تاریخ فلسفهای را میخوانیم که نویسندگان غربی و عربی نوشتهاند و در حالی که خودمان این تاریخ فلسفه را ننوشتیم و در فلسفهای که دیگران برای ما نوشتهاند، فلسفه تقلیل داده شده است و خود ما نیز فلسفه را با اسفار تغییر دادهایم.
وی ادامه داد: علامه طباطبایی کتاب بدایة الحکمة را برای دانشجویان فلسفی ننوشته است، بلکه برای یک سری طلبه که فقه میخوانند نوشته است، اما ما متأسفانه مسائل فلسفی ۴۰۰ سال پیش را در حال تکرار هستیم و این تقلیلها باعث انجماد فلسفه شده است و سرایت دادن قداست دین به فلسفه نیز در انجماد فلسفه اسلامی مؤثر بوده است.
این استاد دانشگاه گفت: منوچهر صدوقی سها در اثر اخیرشان دغدغه جریان فلسفی را دارد و به استقلال فلسفه اسلامی تأکید دارد.
و وجه دیگری از تفکر آقای صدوقی توجه ایشان به جوانب فلسفه اسلامی است که کمتر کسی به آن توجه نشان داده است و ایشان درباره چگونگی اسلامیت فلسفه تفکر کردهاند و این مسئله بسیار مهمی است.
وی افزود: یکی دیگر از ویژگیهای صدوقی سها این است که در سطح متفکران ارتباط برقرار کرده است و گفتگو بین اساتید فلسفه را فراهم کرده است، در حالی که ما اهالی فلسفه با هم گفتوگو نداریم، این در حالی است که در غرب متفکران با هم گفتگو دارند.
بلخاری: وارستگی از عمل یکی دیگر از ویژگیهای منوچهر صدوقی سها است
حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی گفت: در دوره صفویه برای اولین بار به نوعی تاریخنگاری هنر نوشته شده است و در این تاریخنگاری به نگارگران و نقاشان، چهرهگشا میگفتند و چهرهگشایی در نظر اینان افتتاح چهره است که از فصیح و فتوحات میآید.
فصیح و فتوحات جان و جهان در ایران معنی دیگری دارد و چهره نشان از درک معنای چهره است و نقاش و چهرهنگار وظیفه داشت تا معنای چهره را از پشت صورت درک کند و آن را به تصویر بکشد.
منوچهر به معنای مینوچهر است و صورت از سیرت میزاید.
وی ادامه داد: وقتی میگویند منوچهر که به معنی مینوچهر است یعنی اینکه باطن چهره درک شود.
وارستگی از عمل یکی دیگر از ویژگیهای منوچهر صدوقی سها است و آقای صدوقی کاری برای انجمن مفاخر در حال انجام دادن است که ریشههای اسلامی فلسفه اسلامی را کشف کند و آن را به رشته تحریر درآورد.
منوچهر صدوقی سها نویسنده و پژوهشگر فلسفی آخرین سخنران این مراسم بود که طی سخنانی کوتاه گفت: در درون من غیر از شرمندگی چیزی وجود ندارد و اگر این اساتید از من تجلیل کردند، تجلیل از من نیست و تجلیل از فکر و تفکر است و هر عنایتی که کردند به من نکردند و به اساتید بنده کردند و سپس به ذکر خیر اساتید خود پرداخت و با شعری سخنرانی خود را به پایان رساند.
انتهای پیام/