خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 26 تیر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«خستگی دیجیتال» چیست؟

مشرق | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 20 تیر 1403 - 05:00
آیا بعد از یک روز که به مدت طولانی به صفحه نمایش خیره بوده‌اید، چشم درد گرفته‌اید یا دچار فرسودگی شده‌اید و احساس بی‌حال داشتید؟ ممکن است خستگی دیجیتال را تجربه کرده باشید.
ديجيتال،خستگي،زندگي،درد،چشم،كاهش،استراحت،فناوري،زمان،تمركز،ص ...

به گزارش مشرق، این اصطلاح برای توصیف حالت فرسودگی ذهنی ناشی از استفاده بیش از حد از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می شود.
این اصطلاح که به آن «فرسودگی صفحه نمایش» هم می گویند، یک کشف جدید نیست.
با این حال از زمان همه‌گیری کووید-۱۹ از دورکاری گرفته تا سرگرم ماندن و ارتباط با دیگران، فناوری دیجیتال هرگز تا این حد محبوب نبوده است.
طبق تحقیقات در سطح جهانی، مردم به طور متوسط ۶ ساعت و ۵۸ دقیقه در روز از صفحه نمایش استفاده می کنند.
زمان روزانه استفاده از صفحه نمایش از سال ۲۰۱۳ تقریباً ۵۰ دقیقه افزایش یافته است و به طور متوسط یک آمریکایی هر روز ۷ ساعت و ۴ دقیقه را صرف تماشای صفحه نمایش می کند.
علائم شایع
علائم این عارضه با توجه به اینکه خستگی دیجیتال شکل دیگری از خستگی ذهنی است به طور کلی مشابه هستند.
این علائم شامل موارد زیر است:
- کاهش سطح انرژی
- فقدان انگیزه
- مشکل در تمرکز
- احساس اضطراب
- افت خلق و خو
- درد، آبریزش یا تحریک چشم‌ها
- سردرد یا میگرن
- مشکل در به خواب رفتن
- حساسیت به نور
- درد و ناراحتی در گردن، شانه‌ها و پشت
چرا خستگی دیجیتال اتفاق می افتد؟
چرا همه ما بعد از یک روز کار کردن در خانه اینقدر بی حس و خسته هستیم؟
نور ضعیف
نور کاذب رایانه های ما یعنی «نور آبی»، یک عامل کمک کننده است و بر چرخه خواب ما تأثیر می گذارد.
خواب بی‌کیفیت مستقیماً با خلق و خوی ضعیف ارتباط دارد.
تحقیقات تخمین می زند که حدود سه چهارم افراد افسرده نیز از بی خوابی رنج می برند.
افزایش فشارهای مبتنی بر کار
جلسات طولانی که در بسترهای دیجیتال برگزار می‌شوند خسته کننده هستند.
آنها فاقد ارتباط اجتماعی و نشانه های زبان بدن در گردهمایی های حضوری هستند.
نیاز به تمرکز بیشتر
ابزارهای دیجیتالی مانند زوم نیز معمولاً به توجه و تمرکز بیشتری نسبت به تعاملات چهره با چهره نیاز دارند.
این وضعیت به این دلیل است که ما مجبور هستیم به طور آگاهانه علائم غیرکلامی را زیر نظر داشته باشیم و دوباره هنگام صحبت کردن، تماس مستقیم چشمی برقرار کنیم.
فقط به این دلیل که فناوری دیجیتال بخشی از زندگی روزمره ما است به این معنی نیست که استفاده ما از آنها می‌تواند نامحدود باشد
جای تعجب نیست که خسته کننده است و با خستگی دیجیتال روبرو می‌شویم.
فضای مجازی
یک مطالعه جالب که در مجله World Social Psychiatry منتشر شده است به این موضوع پرداخته است که چگونه استفاده بیش از حد از فناوری در طول کووید-۱۹ بر استرس تأثیر گذاشته است.
در این مطالعه چیزی که معلوم شد این بود که کار کردن از خانه، بدون نظارت و قوانین کار در یک اداره، به این معنی بود که رسانه‌های اجتماعی و اخبار دائما ما را تحت تاثیر قرار می‌دادند.
هیچ نشانه توقفی وجود ندارد
طبق صحبت‌های «آدام آلتر»، روان‌شناس، دلیل افزایش استفاده ما از ابزار دیجیتال این است که هیچ سرنخ‌های توقفی وجود ندارد.
اینها سیگنال هایی هستند که به آرامی ما را به سمت الگوی رفتاری متفاوت سوق می دهند.
یک تمرین ذهن آگاهی روزانه حتی تنها ۱۰ دقیقه برای کاهش اضطراب و بهبود تمرکز موثر است
به عنوان مثال، در مورد کتاب خواندن وقتی به پایان یک فصل می‌رسید، شما را به این فکر وا می دارد که آیا می‌خواهید به خواندن ادامه دهید یا خیر.
این نشانه‌ها به ما فضای تنفسی را می‌دهند و از خسته کردن خودمان جلوگیری می‌کنند.
این در حالیست که ابزارهای دیجیتال یک گودال بی انتها هستند و ما را به مصرف و کار کردن برای ساعت ها وادار می کنند.
در نتیجه، تعادل بین استفاده آنلاین و آفلاین از بین می‌رود.
چه کاری می‌توان در مورد خستگی دیجیتال انجام داد؟
هرچند دستگاه‌های دیجیتال از زندگی امروز جدایی‌ناپذیر و حذف‌نشدنی هستند اما همچنان می‌توانیم از آنها به روشی قابل مدیریت استفاده کنیم.
همه اینها به تعادل بستگی دارد و به شما امکان می دهد سبک زندگی خود را به گونه ای تنظیم کنید که مناسب شما باشد.
برای جلوگیری از خستگی دیجیتال به طور منظم استراحت کنید
اگرچه اکثر ابزارهای دیجیتال فاقد نشانه های توقف هستند، گنجاندن یک یادآوری کوچک برای استراحت منظم راهی عالی برای جبران آن است.
این می تواند مانند تنظیم زنگ هشدار یا پایبندی به یک برنامه منظم استراحت باشد.
ممکن است بخواهید مقداری کشش یا یک استراحت کوچک برای تمرکز حواس داشته باشید که به کاهش استرس کمک می کند.
ذهن آگاه باشید
گاهی اوقات از روی عادت یا به عنوان راهی برای پرت کردن حواس خود از وسایل خود استفاده می کنیم.
آگاه بودن به شما کمک می کند تا محرک ها را شناسایی کنید و سپس بپرسید چه جایگزین های دیگری ممکن است سالم تر باشند.
البته، پرورش آگاهی ذهنی به زمان نیاز دارد.
از سوی دیگر، یک تمرین ذهن آگاهی روزانه حتی تنها ۱۰ دقیقه برای کاهش اضطراب و بهبود تمرکز موثر است.
زمانی را به فعالیت های آفلاین اختصاص دهید
قبل از اینکه بعد از یک روز طولانی کار کردن با صفحه نمایش یک سریال جدید را شروع کنید، ارزش دارد راه دیگری را برای رهایی از این چالش در نظر بگیرید که برای چشم آسان باشد و به سادگی به خستگی دیجیتال شما اضافه نکند.
در حالت ایده آل باید فعالیتی را انتخاب کنید که منجر به تحرک بهتر می شود مانند ورزش کردن، برای بهبود وضعیت بدنی و کاهش سفتی و درد ناشی از کار با صفحه نمایش.
مرزها را تعیین کنید
به گزارش سایت تخصصی harleytherapy، فقط به این دلیل که فناوری دیجیتال بخشی از زندگی روزمره ما است به این معنی نیست که استفاده ما از آنها می‌تواند نامحدود باشد.
تعیین حد و مرزها برای ایجاد تعادل بین کار و بقیه زندگی بسیار مهم است.
این شما را قادر می‌سازد تا آنچه را که برایتان مهم است اولویت‌بندی کنید و استرس تصمیم‌گیری را کاهش دهید.
استفاده از هر وسیله و فناوری در زندگی، نیاز به آموزش و مدیریتِ کاربری دارد و از آنجا که موبایل یک وسیله شخصی است، وظیفه اصلی در مدیریت استفاده صحیح از آن بر عهده خود شما است به گونه‌ای که با رعایت زمان‌بندی و اولویت ها، از آسیب احتمالی در امان بمانید و این امر نیازمند آن است که اطلاعات خود را درباره خطرات و عوارض احتمالی استفاده افراطی و کنترل‌نشده از ابزار دیجیتال افزایش داده و در عین حال این اطلاعات را همگام با تکامل این فناوری به‌روز کنید.
استفاده از هر وسیله و فناوری در زندگی، نیاز به آموزش و مدیریتِ کاربری دارد
همه ما می‌دانیم که موبایل از بسیاری جنبه‌ها زندگی ما را متحول کرده و در اغلب موارد دستیاری مفید و پرکاربرد است.
این وسیله به شما کمک می‌کند تا با خانواده و دوستان خود در سراسر جهان در ارتباط باشید، قرارهای شغلی، کسب و کار و انجام امور مالی و برگزاری جلسات کاری به‌موقع و سودمند داشته باشید، در صورت گم شدن با مسیریابی سریع و دقیق شما را راهنمایی می‌کند، برای کارهای روزمره دیگر مثل خرید و دستیابی به اطلاعات به شما کمک می‌کند و حتی برای بسیاری از ما امکانات سرگرمی آن باعث شده که این وسیله همدم هر روزمان شود و گاهی در طول روز شاید حتی بیشترین زمان خود را صرف وقت گذراندن با گوشی می‌کنیم اما فراموش نکنید که این رفیق هوشمند اگر درست استفاده نشود می‌تواند جنبه‌های منفی هم داشته باشد.
هرچند دستگاه‌های دیجیتال از زندگی امروز جدایی‌ناپذیر و حذف‌نشدنی هستند اما همچنان می‌توانیم از آنها به روشی قابل مدیریت استفاده کنیم
اگرچه تلفن همراه زندگی راحت‌تری برای انسان به ارمغان آورده است اما سلامت جسمی و روانی کاربرانی که بیش از حد از آن استفاده می‌کنند را به خطر می ‌اندازد.
کاربرانی که ساعات زیاد و بدون زمان‌بندی از تلفن همراه استفاده می‌کنند اغلب دچار گرفتگی عضلات انگشت و درد در اثر تایپ پیام کوتاه یا بازی کردن و همچنین دچار شایعترین عارضه التهاب تاندون‌ها می‌شوند و اغلب اوقات از درد و گرفتگی گردن شکایت دارند که به نوبه خود سبب آسیب زدن به عضلات پشت و کمر می‌شود.
از سوی دیگر خیره شدن به اندازه کوچک متون سبب خستگی چشم، تاری دید، گیجی و خشکی چشم می‌شود و درد عضلات چشم به همراه گردن‌درد، موجب سر درد می‌شود.
علاوه بر اینها به مرور زمان ممکن است دچار سندرم توهم لرزش و زنگ تلفن همراه نیز بشویم که آن هم در بلندمدت سبب ایجاد اضطراب در افراد می‌شود.
همچنین کاربرانی که بیش از حد در دنیای مجازی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، ارتباطات چهره به چهره را فراموش کرده‌اند یا با جست‌وجوی مداوم برای پیدا کردن پاسخ هر سوالی در شبکه‌های اجتماعی، دچار سردرگمی و آشفتگی ذهنی می‌شوند.
همچنین با افزایش روزافزون تکنولوژی و استفاده از دستگاه های دیجیتال، احتمال اثرات منفی آنها بر بینایی کودکان بیشتر شده است.
محققان افزایش ۶۶ درصدی نزدیک بینی از دهه ۱۹۷۰ تاکنون را در ارتباط با استفاده از بازی های ویدئویی و مواجهه با صفحات دیجیتال می دانند.
به گفته متخصصان، کودکان نه تنها زمان زیادی را در مقابل صفحات دیجیتال می گذرانند بلکه در فاصله کمی از این صفحات می نشینند که این امر هم به خستگی بینایی منجر می شود.
برای پیشگیری از این حالت پزشکان قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را توصیه می کنند.
یعنی استراحت چشم به مدت ۲۰ ثانیه، هر ۲۰ دقیقه یک بار و نگاه کردن به موضوع و هدفی در فاصله حداقل ۶ متری.
با این کار درد چشم کاهش یافته و باعث می شود ماهیچه های چشم در حالت استراحت قرار بگیرند.
به علاوه تنظیم زمان کافی برای استراحت چشم ها پس از یک دوره کار به کاهش خستگی بینایی کمک می کند.