خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 05 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رسیدگی همیاران صلح به 40 هزار پرونده در مشهد

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 16:49
رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی، گفت: سال گذشته همیاران صلح به 40 هزار پرونده در مشهد رسیدگی کردند.
صلح،همياران،سازش،مشهد،قضايي،اختلاف،پرونده،توسعه،ولايتي

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، هادی ولایتی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دادگستری خراسان‌ رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف از در سال 82 با رویکرد صلح و سازش فعالیت خود شروع کرد، اظهار داشت: این شورا‌ قرار بود باعث صلح و سازش، فرهنگ‌سازی، مشارکت مردمی، جلوگیری از ورود پرونده به دستگاه قضایی، حذف مسیر‌های قضایی و کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضا باشد، اما در این مسیر قرار نگرفت و به یک مرجع قضایی تبدیل شد.
وی ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی استان 60 درصد عنوان کرد و افزود: میانگین ورودی پرونده در مجموعه شورای حل اختلاف بین 16 تا 19 هزار پرونده است.
رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان‌ رضوی، گفت: در 22 شهریور سال گذشته تصویب شد که دادگاه‌هایی را باعنوان «دادگاه‌های صلح» تشکیل شوند؛ این دادگاه مرجع صلح و سازش شود و از رسیدگی قضایی فاصله بگیرد، البته مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌ قضائیه به دنبال توسعه دو مجموعه صلحی و داوری و میانجیگری است.
ولایتی با بیان اینکه مراکز سازش بسیار موفقی در امور خانواده داریم که متأسفانه معرفی نشدندف بیان کرد: مجموعه‌ای «صلح‌یاران» یا «همیاران صلح» در این زمینه بسیار فعال است.
سال 98، دستورالعملی باعنوان نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه‌ قضائیه به تصویب رسید و براساس آن، ستادی تشکیل شد که از تمامی اقشار و عوام حضور داشتند که یکی از اعضای این ستاد همیاران صلح هستند.
وی خاطرنشان کرد: مشهد در 131 مسجد همیاران صلح دارد که مردم برای صلح و سازش مراجعه می‌کنند، 60 شعبه در روستا‌ها و 62 شعبه در اتحادیه‌ها و اصناف مشهد فعالیت دارند.
رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان‌ رضوی بیان کرد: در مجموع 278 شعبه همیاران صلح در مشهد فعال هستند و 2800 نیروی همیاران صلح داریم.
ولایتی با بیان اینکه سال گذشته، همیاران صلح به 40 هزار پرونده در مشهد رسیدگی کردند گفت: 40 درصد این پرونده‌ها به سازش ختم شده است.
انتهای پیام/282/