خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هشدارهای مهم دامپزشکی به مردم در آستانه عید قربان

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 15:12
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در آستانه عید قربان شهروندان اردبیلی از خرید گوشت های حاصل از ذبح دام های غیرمجاز خوددداری کنند.
دامپزشكي،بهداشتي،شهروندان،دام،سلامت،قربان،عيد،گوشت،سعيد،نظار ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مهدی فیضی ‌اظهار داشت: با فرا رسیدن عید سعید قربان و افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز و آلایش خوراکی دام، باید مراقبت‌های بهداشتی نیز در این زمینه افزایش یابد.
وی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری «تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو» با توجه به شروع فصل گرما و نیز بیماری‌های مهمی نظیر هاری، سل، بروسلوز، شاربن، کیست هداتید و ...
شهروندان باید از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و عموما در روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، جداً خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: مردم باید هنگام خرید گوشت حتما از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کرده و ترجیحاً فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.
فیضی افزود: به منظور اطمینان شهروندان از سلامت گوشت، آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی، اداره کل دامپزشکی با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی و با تجهیز و ساماندهی 35 اکیپ ثابت و سیار در قالب 71 پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت و 10 روحانی ناظر ذبح شرعی در عید سعید قربان برای انجام عملیات نظارت بهداشتی و شرعی در خدمت به شهروندان به حالت آماده‌باش هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به اکیپ‌های دامپزشکی که در عید سعید قربان در میادین اصلی تمامی شهرستان‌های استان مستقر هستند و یا با مراجعه به اداره دامپزشکی محل اقامت خود و حضور اکیپ سیار دامپزشکی در منزل از سلامت دام قربانی اطمینان حاصل کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اضافه کرد: کلیه کشتارگاه‌های دام استان در عید سعید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان هستند که توصیه می‌شود دام قربانی خود را برای ذبح و آماده‌سازی لاشه به کشتارگاه منتقل کرده و از خدمات بهداشتی کشتارگاه بهره‌مند شوند.
فیضی بیان کرد: با هدف تأمین حداکثری سلامت مردم، از عموم شهروندان انتظار می‌رود با آگاهی کامل از اهمیت موضوع سلامت با اکیپ‌های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی همکاری کنند.
انتهای پیام/132/.