خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رشد 34 درصدی آسفالت راه‌های روستایی در دولت سیزدهم - تسنیم

تسنیم | اقتصادی | سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 14:54
معاون سازمان راهداری از آسفالت 7000 کیلومتر راه روستایی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این عملکرد در مقایسه با دولت قبل 34 درصد افزایش یافته است.
روستايي،كيلومتر،كشور،آسفالت،فرعي،ساخت،مقبلي،راهداري،بهسازي،ن ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ خداداد مقبلی، معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سیمای ساخت راه‌های روستایی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، 97 هزار و 538‌ روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد 39 هزار و 465 روستا بالای 20 خانوار ساکن هستند.
وی یادآور شد: در ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم 7 هزار و 222 روستا فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راه‌های کشور به طول 31 هزار و 808 کیلومتر و شاخص برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار کشور 81.7درصد بوده است.
وی از آسفالت 7 هزار و 110 کیلومتر از راه‌های روستایی از ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ماه امسال با صرف اعتبار 35.4 هزار میلیارد تومان و افزایش عملکرد 34 درصدی در این حوزه در مقایسه با دولت پیشین خبر داد.
مقبلی تأکید کرد: بر اساس سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجموع شبکه راه‌های روستایی کشور به طول 202 هزار و 837 کیلومتر شامل 116 هزار و 431 کیلومتر راه آسفالته، 20 هزار و 886 کیلومتر راه شوسه و 65 هزار و 520 کیلومتر راه خاکی است.
وی با اشاره به این‌ که هم‌اکنون 2 هزار و 50 پروژه روستایی به طول 8 هزار و 995 کیلومتر با قرارداد 62 هزار میلیارد در حال اجرا است، عنوان کرد: در هدفگذاری امسال، ساخت، بهسازی و آسفالت 3 هزار کیلومتر راه روستایی برنامه‌ریزی شده است.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابراز امیدواری کرد با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در تکمیل راه‌های روستایی بالای 20 خانوار کشور، تأمین سهمیه قیر ساخت راه‌های روستایی موجب تحقق هدف و افزایش عملکرد در سال جاری شود.
به گفته مقبلی، در دولت سیزدهم روکش آسفالت 14 هزار و 300 کیلومتر از راه‌های فرعی روستایی با صرف اعتبار 23 هزار میلیارد تومان با هدف تسهیل در تردد و حمل و نقل ایمن در کشور اجرایی شده است.
وی با اشاره به این‌ که یک‌هزار کیلومتر از راه‌های فرعی کشور نیاز به بهسازی دارند، افزود: قریب به 7 هزار کیلومتر نیز به بهسازی و روکش آسفالت گرم و 14 هزار و 700 کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: همچنین 7 هزار کیلومتر از شبکه راه‌های روستایی نیاز به بهسازی داشته، 19 هزار کیلومتر به بهسازی و روکش آسفالت گرم و 33 هزار کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.
مقبلی با اشاره به تخریب سطح رویه قریب به 55 درصد راه‌های فرعی و روستایی کشور به دلیل عبور بارهای معدنی، خاطرنشان کرد: در سال 1402 در مجموع 350 میلیارد تومان سوی شرکت‌ها و بهره‌برداران معادن به منظور ترمیم خسارات وارد آمده به سطح رویه راه‌ها هزینه شده است.
این مقام مسئول به نیاز سالانه حداقل 22 هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور اشاره و تصریح کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سال 1402 با اجرای 7 میلیون تُن آسفالت در حوزه روکش آسفالت راه‌های فرعی و روستایی، عملکرد کم‌نظیری را طی چند سال گذشته رقم زد.
مقبلی اضافه کرد: در حالی مجموع قیر تخصیص داده شده برای نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور طی سال گذشته 87 هزار تُن بود که سالانه به تأمین 240 هزار تُن قیر نیاز داریم.
انتهای پیام/