خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آمریکا می‌خواهد انتقام خروج شرم‌آور خود از افغانستان را بگیرد

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 13:41
وزارت خارجه روسیه تاکید کرد آمریکا نمی‌تواند شرم خروج از افغانستان را تحمل کند به همین دلیل با برهم زدن وضعیت آن در پی گرفتن انتقام است.
افغانستان،روسيه،آمريكا،طالبان،خروج،حمله،امور،رئيس،كشور،تروريستي

روسیه:
زامیر کابلوف، رئیس اداره دوم امور آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان روز سه شنبه گفت که آمریکا نمی‌خواهد هزینه و خسارتی را که در خروج از افغانستان متحمل شد را باور کند.
براساس گزارش اسپوتنیک، کابلوف در ادامه افزود: آمریکا با راه‌های مختلف از تروریست‌ها در افعانستان حمایت می‌کند.
آنگلوساکسون‌ها با استفاده از امکانات اطلاعاتی و جاسوسی خود از گروه‌های تروریستی مانند داعش و برخی دیگر از آنها حمایت می‌کنند تا طالبان را وادار به قبول کردن شرایطشان کنند.
او ادامه داد: مقامات افغانستان روی مشارکت روسیه در توسعه منابع معدنی افغانستان که به مقدار زیاد در آنجا موجود است، حساب باز کرده و این روند امیدوارکننده است و نشست بعدی فرمول مسکو در مورد افغانستان طی پاییز در روسیه برگزار می‌شود و از مقامات افغانستان نیز دعوت خواهد شد.
پیش از این، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود که ایالات متحده طالبان را به عنوان یک مرجع حاکم در افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد.
از سویی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد وضعیت طالبان گفت که این موضوع دائما مورد بحث است و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه توضیح داد که روسیه تصمیم خواهد گرفت که طالبان را از لیست تروریستی خارج کند.
آمریکا در تابستان ۲۰۲۱ پس از ۲۰ سال حضور ویرانگر از افغانستان خارج شد.
درپی خروج نظامیان آمریکا از این کشور طالبان که واشنگتن به بهانه مبارزه با آن به افغانستان حمله کرده بود، قدرت را در این کشور بدست گرفت.
در لحظات پایانی خروج آمریکا از افغانستان یک حمله انتحاری در فرودگاه بین‌المللی کابل رخ داد که در آن ده‌ها غیرنظامی که قصد خروج از این کشور را داشتند، جان خود را از دست دادند.
در این حمله که گروه داعش شاخه خراسان مسئولیت آن را بر عهده گرفت ۱۳ سرباز آمریکایی نیز کشته شدند که برای آمریکا به شدت شرم آور بود.
مترجم: مینا عظیمی