خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جزئیات برنامه‌های آیین مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) ‌

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 13:30
معاون علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با تشریح برنامه های آئین مسلمیه در استان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: قدمت ثبت شده مراسم آئینی مسلمیه به حدود 120 سال می رسد و از پنجشنبه تا شنبه (24 تا 26 خرداد) در آستان سیدالکریم (ع) برگزار می شود.
آستان،حضرت،عبدالعظيم،عرفاتي،آئيني،عزاداري،صحن،مقدس،مراسم،شب، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، حجت الاسلام محسن عرفاتی صبح امروز در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های ایام‌ مسلمیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف اصلی در عاشورا بیدار کردن، خبر کردن و با خوب و بدها کار داشتن است و حضرت سیدالشهدا (ع) یادآور فرهنگ شهادت و فراخوانی معروف و فروپاشی منکر است.
وی افزود: مسلمیه طلیعه محرم است و در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) همه ساله در ایام مسلمیه هیئات و دسته‌های سینه زنی و عزاداری از روز ششم تا هشتم ذی‌الحجه به مدت 3 شب به از نقاط مختلف استان تهران و کشور با نظم باشکوه و سمت آستان مقدس حرکت می‌کنند.
حجت الاسلام عرفاتی تصریح کرد: عزاداران ضمن تجمع در حرم مطهر تا نیمه‌های شب یا اذان صبح به نوحه سرایی و عزاداری می‌پردازند.
معاون علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامه با بیان اینکه شعار مسلمیه در سال جدید «سفیر ولایت و شهیدان خدمت» است، گفت: قدمت ثبت شده مراسم آئینی مسلمیه به حدود 120 سال می‌رسد و به مدت سه شب (6 تا 8 ذی‌الحجه) از پنجشنبه تا شنبه (24 تا 26 خرداد) در آستان سیدالکریم (ع) برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام عرفاتی ابراز داشت: مراسم آئینی مسلمیه پس از نماز مغرب و عشاء آغاز شده و تا نیمه‌های شب و گاهی نماز صبح با حضور عزاداران و هیأت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری برگزار می‌شود.
وی برگزاری مراسم آئینی مسلمیه را مختص بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و اقدامی بی‌نظیر در جهان اسلام خواند و افزود: این آئین اخیرأ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد، حجم کار و قدمت تاریخی این آئین، آنگونه که باید در رسانه‌ها به آن پرداخته نشده است.
معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از آئین مسلمیه به عنوان یک اثر و تاریخ ملی یاد و تأکید کرد: انتظار می‌رود رسانه‌ها با معرفی هرچه بیشتر این برنامه آئینی، در جهت نشر معارف اهل بیت و شعائر حسینی تلاش کنند.
حجت‌الاسلام عرفاتی اضافه کرد: در مراسم شب‌های مسلمیه در حرم سیدالکریم (ع)، صحن امام حسن (ع) و ضلع شمال صحن حسین (ع‌) برای استقرار زائران برادر و ضلع جنوبی صحن امام حسین (ع) و شبستان امام خمینی (ره) برای استقرار زائران خواهر و صحن مصلی، مسجد جامع و رواق‌ها و صحن‌های دیگر برای عزاداری هیئات مذهبی اختصاص یافته است.
معاون علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در پایان خاطرنشان کرد: زائران در ایام مسلمیه و عرفه، با توجه به محدودیت‌ امانتداری‌ها‌ هنگام تشرف به حرم سیدالکریم (ع) از به همراه آوردن وسایل اضافی خودداری کنند.
انتهای پیام/