خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اتمام پروژه های نیمه تمام 23 ساله آبرسانی کردستان + فیلم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 11:12
اتمام پروژه های متعدد نیمه تمام 23 ساله حوزه آبرسانی در استان کردستان یکی از اقدامات شاخص و ماندگار شهید رئیسی است که برای همیشه به یادگار باقی خواهد ماند.
استان،كردستان،سد،آب،گذشته،شهر،افتتاح،دولت،بانه،شهيد،شرب،آبرس ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، یکی از اقدامات ماندگار شهید رئیسی و توجه دولت سیزدهم به استان کردستان در حوزه آبرسانی بود، به طوری‌که سدها و پروژه‌هایی به بهره‌برداری رسید که هر کدام بیش از 20 تا 23 سال نیمه تمام رها شده بود!
در همین زمینه؛ 12 آبان ماه سال گذشته طرح آبرسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد پس از گذشت 14 سال از زمان آغاز عملیات اجرایی افتتاح و به مرحله بهره‌برداری رسید.
طرح آبرسانی به شهر بانه از سد عباس آباد که تا سال1400 فقط حدود 18 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، شامل اجرای 22.5 کیلومتر سامانه انتقال، احداث ایستگاه پمپاژ بوئین و تصفیه خانه آب شرب شماره 2 شهر بانه است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دولت سیزدهم با ظرفیت 550 لیتر در ثانیه افتتاح شد.
از جمله اقداماتی که برای نهایی شدن این پروژه انجام شد، می‌توان به مواردی چون قطعه سوم به طول 6.5 کیلومتر اشاره کرد که در پایان شهریور ماه 1400 با کاری جهادی ظرف مدت 40 روز رفع نقص و تکمیل شد.
.
همچنین ایستگاه پمپاژ اضطراری در 12 بهمن 1400 که با تلاش شبانه‌روزی در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و قطعه دوم نیز به طول 5.5 کیلومتر علی‌رغم شرایط سخت زمستان با کار جهادی دیگری ظرف مدت 3 ماه به مرحله بهره‌برداری رسید.
شهر بانه در 242 کیلومتری شمال غربی استان کردستان با جمعیتی حدود 115هزار نفر یکی از شهرهای مهم و پر تردد استان کردستان است.
نیاز آبی شرب شهر بانه در حال حاضر بالغ بر 14 میلیون متر‌مکعب برآورد می‌شود که این طرح در جریان سفر مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه 1388 مورد تصویب قرار گرفت، اما علی‌رغم اهمیت به واسطه عدم تامین اعتبار، عملیات بهره‌برداری از آن تا سل گذشته به درازا کشید که رئیس‌جمهور شهید آن را به بهره‌برداری رساند.
سد عباس‌آباد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با طول تاج 535 متر و ارتفاع 52 متر از پی دارای ظرفیت 14 میلیون متر مکعب در تراز نرمال است.
این مجموعه اقدامات جهادی با تأمین پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه با ظرفیت 555 لیتر بر ثانیه با حجم 8.5 میلیون متر مکعب در سال همراه خواهد شد.
همچنین در ادامه افتتاح طرح‌ها و پروژه های آبرسانی از مدول (بخش) دوم تصفیه‌خانه شماره 2 شهر سقز از سد چراغ ویس به ارزش 667 میلیارد تومان با اهدافی چون تأمین آب شرب بلند مدت شهر سقز با افزایش ظرفیت از 400 لیتر به 600 لیتر در ثانیه به میزان 24 میلیون مترمکعب در سال تا افق سال 1425 از دیگر پروژه‌هایی بود که 12 آبان ماه سال گذشته توسط شهید رئیسی افتتاح شد.
پروژه آبرسانی از تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره و مجتمع روستایی اوباتو در راستای تامین آب شرب بلند‌مدت شهر دیواندره تا افق سال 1425 به ظرفیت 250 لیتر بر ثانیه برای جمعیت تحت پوشش 51 هزار و 332 نفر و نیز آبگیری سد مخزنی امیرآباد با حجم 5.7 میلیون مترمکعب به منظور تأمین آب کشاورزی برای 500 هکتار اراضی شبکه آبیاری و زهکشی از دیگر پروژه‌هایی بود که به صورت رسمی سال گذشته افتتاح شد.
بهره‌برداری از 2700 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران نیز در راستای تبدیل 2700 هکتار از اراضی دیم پایاب سد گاران مریوان به آبی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی، در سفر استانی آذرماه سال گذشته رئیس جمهور و کابینه دولت سیزدهم به استان کردستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
همچنین، با هدف بهبود کیفیت پساب خروجی و کاهش مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک به حد مجاز، فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج ارتقای کمی و کیفی یافت، در همین راستا ظرفیت تصفیه‌خانه از 100 هزار به 150 هزار مترمکعب در روز و نیز جمعیت تحت پوشش از 460 هزار نفر به 700 هزار نفر افزایش یافت.
در همین زمینه؛ آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که بفرمائید وضعیت تخصیص اعتبار به اتمام پروژه‌های آبرسانی و سدهای استان در این دولت نسبت به دولت‌های گذشته چند درصد پیشرفت داشتیم؟
اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های دولت سیزدهم در حوزه آب کشور به ویژه کردستان افزایش اعتبارات و به تناسب آن تخصیص بود.
وی با بیان اینکه میزان اعتبار تخصیصی در یکی دو سال گذشته به استان نسبت به 25 سال گذشته بی‌سابقه و وضعیت مطوب‌تر بوده است، گفت: در دوره نخست و دوم سفر استانی سال گذشته هیئت دولت به کردستان، طرح‌های بسیار بزرگ در حوزه آبی به بهره‌برداری رسید که برخی از آنها 23 ساله نیمه تمام مانده بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با اشاره به عنایت و توجه وزارت نیرو به اتمام طرح‌های نیمه تمام آبی کردستان تصریح کرد: در سفر سال 1400 وزیر نیرو و جلساتی که بعد از آن برگزار شد، طرح‌های اولویت‌دار شناسایی شد که به جرأت می‌توان گفت که کردستان جزو یکی دو استان برتر کشور بود که بالای 10 طرح برای آن تعریف شد.
وی با ذکر اینکه در دو سال گذشته تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام کردستان به کار گرفته شد، عنوان کرد: در همین راستا خط انتقال آب از ایستگاه پمپاز عباس‌آباد به بوئین بانه در دور دوم سفر رئیس‌جمهور شهید و سد چراغ ویس سقز بعد از 22 سال و پایاب سد گاران مریوان بعد از 15 سال افتتاح و سد امیرآباد کامیاران نیز بعد از 10 سال آبگیری شد.
آریانژاد اعلام کرد: بناست که در هفته دولت امسال در اوایل شهریورماه باقی مانده پایاب سد گاران تا 4600 هکتار به اتمام برسانیم و تحویل تعاونی‌های آبران دهیم.
همچنین سد سیازاخ دیواندره را نیز به بهره‌برداری برسانیم.
وی با بیان اینکه سد سیازاخ دیواندره با آبگیری انجام شده، آب دیواندره را بعد از سال‌ها تأمین می‌کند، خاطر نشان کرد: امیدواریم که سد امیرآباد را نیز به بهره‌برداری برسانیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان اظهار کرد: خوشبختانه به واسطه نگاه مثبت دولت سیزدهم عمده طرح‌های وزارت نیرو در استان یک به یک در حال اتمام و مطالبات به حق مردم نیز پاسخ داده خواهد شد.
به گزارش تسینم؛ در سفر سال گذشته رئیس جمهور شهید به همراه هیئت دولت به استان کردستان در کنار افتتاح پروژ‌ه‌های عظیم و مهم صنعت آب، طرح‌ها و پروژه‌های صنعت برق نیز جمعاً با اعتبار 2510 میلیارد تومان به صورت رسمی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.
تبدیل کامل شبکه سیم مسی استان به کابل خودنگهدار، افتتاح طرح بهارستان در راستای توسعه، اصلاح و بهسازی کامل شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و پست‌های توزیع برق 644 روستا در سطح 10 شهرستان استان و نیز احداث خط و پست فوق توزیع 63 به 20 کیلوولت شهید نمکی و بکارگیری از 10 فیدر 20 کیلوولت، از پروژه‌های افتتاحی برقی در استان کردستان و با حضور شهید رئیسی بود که برای همیشه به یادگار خواهد ماند.
انتهای پیام/481/