خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اختصاص 1000 تن قیر رایگان به معابر بافت فرسوده کاشان

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 05:30
رئیس اداره راه و شهرسازی کاشان از اختصاص 1000 تن قیر رایگان به معابر بافت فرسوده کاشان خبر داد.
كاشان،بازآفريني،شهري،بافت،ستاد،تاريخي،تشويقي،فرسوده،تسهيلات، ...

مجتبی آراسته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، گفت: شهرداران شهرهای شهرستان کاشان می‌توانند بسته‌های تشویقی متناسب با محلات و مناطق فرسوده خود را با توجه به ظرفیت‌های مصوبه 19 بندی شورای عالی شهرسازی و معماری تدوین کرده و در کمیسیون ماده پنج استان به تصویب برسانند.
وی افزود: ستاد بازآفرینی پایدار شهری یک هزار و 247 هکتار از اراضی شهر کاشان را در قالب بافت‌های تاریخی و فرسوده تصویب کرده است که 540.1 هکتار بافت تاریخی و 372.1 آن بافت فرسوده و 295.7 هکتار بافت حاشیه‌نشین و 39.4 هکتار بافت دارای پیشینه روستایی و در مجموع 707.2 هکتار دارای سند است.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشان تصریح کرد: محدوده محلات هدف بازآفرینی شهری بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج استان‌‏ها، بررسی و در سامانه تسهیلات بازآفرینی شهری بارگذاری شده است و شهروندان با ثبت کد ملک می‌توانند از تسهیلات، تخفیفات و ضوابط تشویقی آن بهره‌مند شوند.
آراسته با اشاره به تسهیلات بازآفرینی شهری تاکید کرد: تخفیف‌های صدور حداقل 50 درصدی پروانه، بسته‌های تشویقی صدور عوارض تراکم و ساخت، اختصاص 30 درصد از منابع دستگاه‌های خدماتی از جمله برق و آب و گاز و مخابرات در محلات هدف همراه با تسهیلات بهسازی و نوسازی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران مشوق‌هایی است که برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و تاریخی شهرستان ویژه کاشان جذب و اختصاص داده شده است.
معاون مدیرکل و رئیس اداره راه و شهرسازی کاشان، گفت: نقش ستاد بازآفرینی، هویت بخشی و آگاه‌سازی افراد به پیشینه فرهنگ و تمدن هر منطقه است که سند آن در قالب 19 پیشنهاد تسهیل‌کننده و تشویقی برای حمایت از احیای بافت مذکور تدوین شده است.
وی تصریح کرد: سازندگان مسکن در بافت فرسوده شهرها می‌توانند تا دو طبقه تراکم اضافه تشویقی بگیرند یا می‌توانند کاربری طبقه همکف را از سایر کاربری‌های برتر استفاده کنند، کاهش ضریب پارکینگ و کاهش ضریب فضای باز مهمترین سیاست‌های تشویقی در حوزه بازآفرینی شهری است که توسط شهرداری‌های منطقه لازم الاجراست.
آراسته تأکید کرد: بازار بزرگ کاشان، یکی از طولانی‌ترین بازارهای تاریخی جهان است که طرح ساماندهی آن در ستاد بازآفرینی شهری تصویب شد تا به عنوان سند چشم‌انداز این شهر از نابودی و تخریب آن جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: قلعه تاریخی جلالی یک بخش از هویت منطقه کاشان است که بخشی از ان در اختیار شهرداری و بقیه هم در تملک اداره میراث فرهنگی واشخاص است که مصوب شده با مشارکت هرسه بخش بامحوریت شهرداری کاشان و تفاهم‌نامه‌ها، یک طرح جامع با هویت شهری در شأن کاشان ضمن اخذمشاور ، مطالعه و تهیه شود.
آراسته تأکید کرد: شناسایی حریم آبشار نیاسر و آزادسازی آن و نیز حفظ بافت تاریخی کامو و چوگان و مصوبات شهر جوشقان قالی در احیای خانه‌های بافت تاریخی و بدنه‌سازی و کالبدبخشی فضاها و معابر شهر برزک از دیگر برنامه‌های ستاد بازآفرینی شهری است که درخصوص آبشار نیاسر به شهرداری نیاسر پیشنهادات ارائه طرح مصوب مطالعات حرایم آبشار و تصویب آن به عنوان یک مجموعه رفاهی، گردشگری و اقامتگاهی، متناسب با هویت شهر نیاسر با رعایت ضوابط شهرسازی و معماری داده شده و بقیه شهرداری‌ها هم در حال اقدامات لازم در این راستا هستند.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان، گفت: دسترسی مجموعه باستانی تپه‌های تاریخی سیلک کاشان از مسیر خیابان امیرکبیر از دیگر مصوبه‌های ستاد بازآفرینی شهری و هیئت امنای سیلک بوده که برای اولین بار با همت شهرداری کاشان و پایگاه سیلک کاشان و نظارت ستاد بازآفرینی اجرا شد و مرمت وبهسازی خیابان تاریخی علوی نیز از دیگر مصوبات مهم این ستاد بوده که بخشی از اجرایی شده است.
وی بیان کرد: توزیع بیش از یک هزار تن قیر رایگان برای آسفالت معابر بافت فرسوده، اجرای بدنه‌سازی و کف‌سازی این معابر و توانمندسازی مناطق حاشیه‌نشین و ایجاد تالارهای فرهنگ راوند وکوی حسین‌پور و فرهنگسرای مهر با مشارکت شهرداری کاشان از دیگر تسهیلات ستاد بازآفرینی پایدار بوده است.
آراسته افزود: مشارکت در ایجاد فضاهایی مثل پارک، سالن ورزشی، چمن مصنوعی، فضاهای سبز، تالارهای فرهنگ، محوطه‌های اقامتی تفریحی و ساخت مدرسه از دیگر مصوبات و مشارکت‌های تسهیلات ستاد بازآفرینی شهری که توانسته در راستای توسعه فرهنگی و خدمت به شهروندان کاشانی استفاده شود.
انتهای پیام/801/