خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ذخیره سازی2 میلیون مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری تربت جام

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 21 خرداد 1403 - 17:12
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت جام، گفت: بیش از دو میلیون و 200 هزار متر مکعب آب در حوزه آبخیز موسی آباد و جهان آباد شهرستان تربت جام ذخیره سازی شد.
آبخيزداري،آب،حوزه،آبخيز،توسلي،زيرزميني،چاه،بند،خاك،اشتغال

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتربت جام، محمدرضا توسلی، اظهار داشت: به شکرانه الطاف الهی در بارندگی‌های اخیر اردیبهشت‌ماه سال جاری صرفا در حوزه‌های آبخیز موسی‌آباد و جهان‌آباد که 55 هزار هکتار مساحت دارد، عملکرد بسیار مطلوبی را از سازه‌های اجرا شده آبخیزداری شامل 15 بند خاکی، 12 گابیونی و 2 سنگ و ملات شاهد بودیم.
وی افزود: هدف از اجرای پروژه های آبخیزداری را کنترل جریان آب و سیلاب، کاهش فرسایش و رسوب‌گذاری، خطرات سیل، پایداری آب در پایین دست، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، اصلاح مراتع و چراگاه‌ها، اصلاح خاک و توسعه کشاورزی و افزایش تولید، ایجاد استاندارد ویژه برای کیفیت آب، حفظ تفرجگاه‌ها و حیات وحش و دام را در پایین دست برشمرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت جام، گفت: حوزه آبخیز موسی‌آباد و جهان‌آباد حدود 70 هزار نفر جمعیت دارد که از 14 رشته قنات و 50 حلقه چاه عمیق آن حوزه به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.
توسلی با اثربخش توصیف کردن پروژه‌های آبخیزداری بر اجرای پروژه‌های آبخوانداری و آبخیزداری تاکید کرد: عملکرد مثبت سازه‌های آبخیزداری در این شهرستان، تأثیر بسزایی در افزایش اشتغال، اسکان، تولید محصولات دامی و زراعی و حفظ و حراست از آب و خاک و پوشش گیاهی داشته و دارد.
وی افزود: در سال جاری با آبگیری بندهای این حوزه به ویژه بند جهان‌آباد، درس آخوند، چاه مزار و جبار بیک در مجموع دو میلیون و 200 هزار متر مکعب آب کنترل ذخیره و به سفره‌های زیرزمینی تزریق شد.
انتهای پیام/282/