خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کاوش تپه زاغه در لرستان 5 میلیارد اعتبار می‌خواهد - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 21 خرداد 1403 - 14:53
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: پنج میلیارد تومان اعتبار برای کاوش قلعه باستانی در تپه زاغه رومشکان نیاز است.
زاغه،تپه،دوره،قرار،رومشكان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عطا حسن‌پور اظهار کرد: تپه باستانی زاغه رومشکان یکی از مناطقی است که کاخی مربوط به دوره ساسانیان را در دل خود جای داده‌است.
وی افزود: تمام دیوارها و کف قلعه‌ای که در زیر تپه زاغه قرار دارد سالم است و در دو طبقه در دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی ساخته شده‌‌است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: تمام بنای تپه زیر خاک قرار دارد، اما سقف آن بیرون است و با کمترین هزینه می‌توانیم نسبت به کاوش آن اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه بنای زاغه به‌محض بیرون آوردن از خاک و خواناسازی به‌عنوان یک کاخ 2000 ساله بهره‌برداری فرهنگی خواهد شد، بیان کرد: چنین اثری تاکنون در ایران وجود نداشته‌است.
حسن‌پور با تأکید به اینکه پنج میلیارد تومان اعتبار برای کاوش قلعه باستانی در تپه زاغه رومشکان نیاز است تا این بنا را خواناسازی و مرمت کنیم، خاطرنشان کرد: تپه زاغه و چیا جزو اولین آثاری است که در فهرست ثبت ملی ایران قرار دارد.
انتهای پیام/645/.