خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ترویج فرهنگ دوچرخه سواری با 1700 دوچرخه اشتراکی در مشهد

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 21 خرداد 1403 - 12:31
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، 1700 دوچرخه اشتراکی به شهروندان مشهدی اختصاص داده شد.
دوچرخه،مشهد،اشتراكي،ساعت،طاهري،معابر،اليت،ترافيكي،تعرفه،ارتب ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، قاسم طاهری در تورخبری که در راستای معرفی اقدامات شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی (الیت) برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری مشهد 65 مجموعه پارکینگی دارد که دارای 16 هزار و 500 جای پارک است؛ از این 65 مجموعه، 13 پارکینگ، طبقاتی است.
وی افزود: 191 معبر برای مدیریت پارک حاشیه‌ای در اختیار الیت قرار دارد که 103 معبر فعال است و 41 هزار و 500 جای پارک داریم.
طاهری با بیان اینکه در ایران تنها مجموعه هوشمندی که به این شکل پارکینگ‌ها را مدیریت می‌کند، الیت است، خاطرنشان کرد: هم اکنون و با توجه به سیاست گسترش حمل و نقل پاک و انسان‌‌محور در شهر مشهد شاهد افزایش استقبال شهروندان از سامانه دوچرخه‌های اشتراکی هستیم.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد درباره تعرفه‌های الیت تاکید کرد: در زمینه معابر حاشیه‌ای سه گروه تعرفه یا نرخ وجود دارد که شامل معابر گرو‌ه الف، ب و ج بوده و قیمت هر گروه متفاوت است، بنابراین تعرفه معابر الف که پرترافیک هستند، برای هر نیم ساعت 4500 تومان است که ساعت به ساعت به‌صورت تصاعدی و 15 درصدی اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه معابر غیرحاشیه‌ای نیز تفکیک‌ نرخ‌ها به دو گروه پارکینگ‌های مسقف و روباز را داریم که هر کدام نیز سه گروه B ،A و C دارند؛ تعرفه پارکینگ‌های مسقف درجه‌A به ازای هر نیم ساعت 3125 تومان است که ساعت به ساعت کاهش پیدا می‌کند و تعرفه دوچرخه‌های اشتراکی نیز به ازای هر نیم ساعت 1885 تومان مشخص شده است .
طاهری اضافه کرد: در چند ماه اخیر استفاده از ظرفیت دوچرخه‌های اشتراکی از 2درصد به 4درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری نیازمند همراهی رسانه‌ها هستیم گفت: اولین مجموعه دوچرخه اشتراکی به این شکل در کیش به بهره‌برداری رسید اما به دلیل آب‌ و هوای کیش ناموفق بود؛ پس از کیش، تهران با 27 هزار دوچرخه سیستمی تحت عنوان «بی‌دود» را راه‌اندازی کرد و در تهران نیز به سبب فراز و نشیب‌ها این طرح شکست خورد و امروز بسیاری از آن دوچرخه‌های در بوستان‌های سطح شهر تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه سیستم دوچرخه‌های اشتراکی مشهد مقدس ابتدا با 1700دوچرخه فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: در حال حاضر از این تعداد دوچرخه 931دوچرخه فعال و در دسترس کاربران قرار دارد.
طاهری تصریح کرد: از این میزان تعداد130 دوچرخه در بوستان‌های ویژه بانوان در سراسر شهر جانمایی شده است.
طاهری با اشاره به اینکه از ابتدای شروع فعالیت دوچرخه‌های بایدو تاکنون بیش از 41 هزار مشترک در سیستم دوچرخه اشتراکی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد حدود 20 هزار کاربر در حال حاضر فعال هستند.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد ادامه داد: اکنون بیش از 220کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در مناطق مختلف شهر مشهد وجود دارد که به دنبال شبکه کردن این مسیرها هستیم.
طاهری افزود: درمجموع معتقدیم با توجه به افزایش میزان آلودگی هوا و ترافیک معابر باید به دنبال مدل‌های جدید حمل‌ونقل به‌ویژه دوچرخه‌سواری باشیم که برای ترویج و ترغیب شهروندان به استفاده از سیستم دوچرخه اشتراکی به همکاری و همراهی اصحاب رسانه نیاز جدی داریم.
انتهای پیام/282/.