خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 26 خرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

طبق قانون اساسی کشور هیچگاه بدون مجلس نمی‌ماند

مشرق | سیاسی | پنجشنبه، 03 خرداد 1403 - 06:31
معاون،مجلس،رئيس،اساسي،قانون،فوت،رهبري

به گزارش مشرق، سید احمد حبیب نژاد، استاد حقوق عمومی دانشگاه تهران و معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
بر اساس اصول قانون اساسی هیچگاه کشور بدون مجلس نمی‌ماند پس این سخن که رئیس مجلس نداریم چون مجلس نداریم و شبهه در عضویت رئیس مجلس در شورای موضوع اصل ۱۳۱ وجاهت ندارد.
گفتنی است بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.