صدرالحسینی: مقاومت با عبور از سختترین تهدیدها به نقطه بازدارندگی رسیده است
یک کارشناس مسائل جهان اسلام تاکید کرد مقاومت سخت ترین تهدیدها را پشت سر گذاشته و امروز به یک نقطه بازدارندگی رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، میزگردی درباره "تبیین مقاومت از منظر رهبر معظم انقلاب ، کاکردها و نمونه های عینی آن" با حضور آقایان دکتر مهتدی و دکتر صدرالحسینی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد که متن کامل آن تقدیم خوانندگان گرامی میشود.
تسنیم : جریان فکری خاصی در حال القای این شبهه درباره مقاومت است که مقاومت به معنای جنگ طلبی است.
همانطور که می دانید مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود اشاره کردند جنگ رخ نخواهد داد و ما مذاکره هم نخواهیم کرد.
ایشان بحث مقاومت را مطرح کردند و با استدلال فرمودند که برای چه باید مقاومت کنیم و با مقاومت می توانیم به چه دستاوردهای در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برسیم.
تحلیل شما از تعبیر مقام معظم رهبری درباره مقاومت چیست؟
صدر الحسینی: به نظر بنده برداشت برخی افراد از مقاومت به دلیل عدم شناخت واقعی آنها از مقاومت است و آنها بر اساس برداشت خود از مقاومت که لفظی بسیار متعالی است، مقاومت را تحلیل می کنند، اما آن را نمی شناسند.
تسنیم: شاید این عدم شناخت از مقاومت به ضعف رسانه های ما برگردد.
ملاحظه می کنیم که برخی می گویند و چنین القا می کنند که چه نیازی است ما وارد جنگ بشویم، ما باید با آنها تعامل کنیم.
در صورتی که بحث مقاومت ربطی به جنگ ندارد و تعبیر رهبری از مقاومت جنگ نیست بلکه مقاومت برای رسیدن به یک هدف دیگر و ایجاد بازدارندگی است.
حکمت و عقلانیت، معنویت گرایی، مصلحت گرایی، آزادی خواهی، استقلالخواهی، عزت طلبی، اسلام خواهی، حق طلبی، صلح طلبی، عدالت خواهی، مقابله با استکبار و استبداد، سلطه ستیزی، واقع بینی و آرمان گرایی جزو مؤلفه های اصلی گفتمان مقاومت است.
صدر الحسینی: مقاومت واکنش منطقی جامعه یا هر ملت آزاده ای است که با تجاوز روبرو شده است.
با شناختی که از جامعه و برخی از گردانندگان فضای مجازی دارم باید عرض کنم که آنها مقاومت را نمی شناسند و برخی هم که از خطوط خاصی پیروی می کنند و حسابشان جدا است.
در جامعه ما از مقاومت شناخت درستی وجود ندارد و در این زمینه نه تنها رسانه بلکه آموزش و پرورش و دانشگاههای ما نیز مقصر هستند.
ما هیچگاه یک صفحه از کتابهای خود برای مقاطع تحصیلی مختلف در مدارس و یا در دانشگاهها حتی در رشتههایی مثل جامعه شناسی و علوم سیاسی به مقاومت اختصاص ندادیم.
یکی از موضوعات دیگری که باید صادقانه به آن پرداخت، این است که مسئله مقاومت در اصطلاح عمومی و رسانه ای از بعد از حمله داعش به غرب آسیا ، سوریه و عراق پدید آمد.
ما از تشکیل حزب الله، مقاومت را بیان میکردیم.
همه فکر میکردند موضوع مقاومت جریانی است که در گوشه ای از لبنان شکل گرفته است، در حالی که حقیقتا مقاومت اساس و محور اساسی پیروزی انقلاب اسلامی ما بود و این در حالی است که این مورد تبیین قرار نگرفته است.
حکمت و عقلانیت، معنویت گرایی، مصلحت گرایی، آزادی خواهی، استقلالخواهی، عزت طلبی، اسلام خواهی، حق طلبی، صلح طلبی، عدالت خواهی، مقابله با استکبار و استبداد، سلطه ستیزی، واقع بینی، آرمان گرایی جزو مؤلفه های اصلی گفتمان مقاومت است.
اگر هر یک از اینها مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند آگاهی خوبی از مقاومت نزد مردم شکل خواهد گرفت.
واقعبینی همراه با آرمان گرایی از مؤلفههای اصلی مقاومت فعال است.
آیا اگر کسی خوب این عناصر تشکیل دهنده گفتمان مقاومت را بشناسد به او گفته شود مقاومت به معنای جنگ است خواهد پذیرفت؟
حضرت آقا با توجه به اینکه می دانستند که شناخت دقیقی از مقاومت در جامعه وجود ندارد در فرمایش اخیر خود در مرقد مطهر حضرت امام هفتاد بار کلمه مقاومت را مطرح کردند و در مقابل میلیون ها بیننده بخش های مختلف مقاومت را تشریح و بازخوانی کردند.
شناختی که در طول یک هفته و ده روز اخیر از مقاومت پدید آمده است به دلیل پردازش رسانه ها از فرمایش رهبر انقلاب است.
بنابراین مقاومت را به معنای جنگ دانستن ناشی از عدم شناخت مقاومت و عناصر تشکیل دهنده آن است.
تبیین مقاومت توسط رسانه ها می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی شناخت آن در جامعه داشته باشد.
اگر قرار بود از طریق سازش با آمریکا رفاه ایجاد شود بهترین نمونه مصر است که در بدترین شرایط از نظر فقر، ناامنی و گرانی و مسائل اقتصادی به سر میبرد.
اگر قرار بود سازش با غرب و استکبار رفاه می آورد باید در مصر نمونه آن را می دیدیم.
تسنیم : چه پاسخی به کسانی که میگویند چرا باید مقاومت کنیم، باید داد؟
صدر الحسینی: سؤال شما این بود که چرا مقاومت؟
آنهایی که می گویند چرا مقاومت چه جوابی برای خود دارند؟
به جای مقاومت باید چه می کردیم؟
اگر آنها شناخت دقیقی از نظام جهانی داشته باشند می توانند به پاسخ این سؤال خود دست یابند.
نگاه ما به جمع و یا جامعه ای که مثل ما نمیاندیشد باید یک نگاه تعاملی باشد و من آنها را دشمن خود نمی پندارم.
بخش قابل توجهی از جامعه ما سؤالاتی دارند که باید به این سؤالات پاسخ داده شود.
آنها باید بدانند که جامعه بین الملل به جامعه سلطه گر و سلطهپذیر تقسیم میشود.
آنها باید بدانند که اگر مقاومت نکنیم باید در زمین کسانی بازی کنیم که به آنها می گویند سلطه پذیر.
مردم مصر چگونه زندگی و یا فکر میکنند؟
بخش قابل توجهی از جهان عرب که حاضر شده است سلطه بیگانگان را بپذیرد چگونه زندگی می کند.
به عنوان مثال در مصر هیچ رفاه و دستاوردی نیست.
اگر قرار بود از طریق سازش با آمریکا رفاه ایجاد شود بهترین نمونه مصر است که در بدترین شرایط از نظر فقر، ناامنی و گرانی و مسائل اقتصادی به سر میبرد.
اگر قرار بود سازش با غرب و استکبار رفاه می آورد باید در مصر نمونه آن را می دیدیم.
باید در عربستان این رفاه را ملاحظه میکردیم که چنین چیزی نیست.کسانی که اعتقاد به مقاومت ندارند و موافق با پذیرش سلطه هستند نمی توانند مثالی برای ما بیاورند که کشورهای سلطه پذیر به یک نقطه ای رسیده اند که ما در آرزوی آن باشیم.مثال دیگر ژاپن است.
در دستگاه رسمی سیاست خارجی ژاپن وابستگی و توجه کامل به سیاستهای آمریکا دیده میشود.
درست است که بخش قابل توجهی از امکانات دنیا ساخت ژاپن و یا تکنولوژی این کشور است، اما آیا ژاپن ارتش دارد؟
آیا اگر از فردا مردم ژاپن تصمیم بگیرند که تکنولوژی خود را به سمت دیگری ببرند آیا این اجازه را دارند؟
مثلا اگر الان به جای تولید خودرو و لوازم صوتی بخواهند در حوزه فضا تولیداتی داشته باشند آیا این اجازه را دارند؟این موضوع امروز باید برای این جامعه جا بیفتد که اگر مقاومت نباشد به مفهوم سلطه پذیری است و جلوگیری از سلطه دشمن که به مفهوم مقاومت است هزینه دارد.
نگاه جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر مبتنی بر تعامل است، اما آمریکا نمی خواهد تعامل کند، زیرا میخواهد سلطه گر باشد.
تسنیم: آیا تاکید بر مقاومت به معنای جنگ طلبی و کوبیدن بر طبل جنگ است ؟
چون در داخل این شبهه وجود دارد که کسانی که دنبال مقاومت هستند دنبال جنگ هستند و برخی هم میگویند چه اشکالی دارد سازش نکنیم، اما تعامل کنیم ، تعامل که اشکالی نداره (با تغییر واژهها) ، نظر شما درباره این شبهه افکنیها چیست؟
صدر الحسینی: تعامل در آموزه های دینی و آموزه های تمدنی و ملی ما وجود دارد.
اما تعامل با چه کسی؟
آیا منظور تعامل با کسی است که از ابتدا بر اساس آیات الهی ما آن را مستکبر می دانیم؟
ما نمیتوانیم با چنین کسی تعامل داشته باشیم.
در طول چهل سال گذشته آمریکایی ها با ما چگونه برخورد کردند؟
به عقب تر بر می گردیم آمریکایی ها از سال 1320 که کودتا علیه دولت انجام دادند چگونه با ما تعامل کردند؟
ما به جز رژیم سیاسی آمریکا در طول چهل سال گذشته و رژیم غاصب صهیونیستی با چه کسی حاضر به تعامل نبودیم؟
ما در اوج تخاصمات عربستان در حال فراهم کردن مقدمات حج حجاج خود هستیم و حجاج ما سال گذشته نیز به عربستان سفر کرده و به سلامت بازگشتند.
نگاه جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر مبتنی بر تعامل است، اما آمریکا نمی خواهد تعامل کند، زیرا میخواهد سلطه گر باشد.
آیا شخصیت ایرانی و سابقه تمدنی ایرانی و موقعیت و شرایط جغرافیایی ایران به ما اجازه می دهد که هویت ایرانی و شرف ایرانی را در مقابل آمریکایی ها ذبح کنیم و فکر کنیم که در حال تعامل هستیم؟
آمریکایی ها برای سوریه، عراق و لبنان تجزیه پیش بینی کرده بودند.
قرار بود بعد از جنگ سی و سه روزه یک نقشه جدید برای خاورمیانه ایجاد شود.
چه چیزی از ایجاد این نقشه جلوگیری کرد؟
مقاومت.
تسنیم: مقام معظم رهبری اشاره کردند که در طول چهل سال گذشته انسجام فعلی مقاومت سابقه نداشته است.
این انسجام مقاومت را در کدام قسمت و محور میتوان مشاهده کرد؟
صدر الحسینی: یکی از دلایل مهمی که امام خامنه ای مقاومت را نسبت به چهل سال گذشته منسجمتر و قویتر میدانند فهم مقاومت از جانب امت های مقاوم است.
امروز ما به عنوان یک الگو برای ملتهای شده ایم که هنوز مقاومت را نپذیرفته اند اما جمهوری اسلامی را به عنوان یک کشور مقاوم و یک شاخص می شناسند.
بخش قابل توجهی از فرهیختگان و اندیشمندان دنیا از حمایت ایران از فلسطین، ملت زخم خورده از تروریسم در عراق و ملت زخم خورده از تروریسم در سوریه را به عنوان یک الگو برای خود قبول دارند و آن را می ستایند.
واقعیت این است که امروز مقاومت توانسته با این انسجام، بخش هایی از اهداف نظام سلطه در غرب آسیا را متوقف کند.آمریکایی ها برای سوریه، عراق و لبنان تجزیه پیش بینی کرده بودند.
در یک دهه گذشته مقاومت در مقابل زیاده خواهی نظام سلطه یک بن بست ایجاد کرده است.
قرار بود بعد از جنگ سی و سه روزه یک نقشه جدید برای خاورمیانه ایجاد شود.
چه چیزی از ایجاد این نقشه جلوگیری کرد؟
مقاومت.
چه چیزی از سرنگونی دولت قانونی و مشروع آقای بشار اسد در سوریه جلوگیری کرد؟
مقاومت.
چه چیزی از سقوط دولت مردمی عراق جلوگیری کرد؟
مقاومت.
چه چیزی از توسعه داعش جلوگیری کرد؟
مقاومت.
چه چیزی از بر افراشته شدن پرچم داعش در پایتختهای عراق و سوریه جلوگیری کرد؟
مقاومت.
چه چیزی امروز در لبنان حرف اول را می زند؟
مقاومت.
نقشه خاورمیانه جدید امروز در کشوی میز وزیر خارجه آمریکا است همانگونه که قبلا در میز خانم رایس بود.
غرور، خود بزرگ بینی، بیان و خود باوری اینکه ما هیچ وقت شکست نخواهیم خورد بزرگترین آسیب داخلی است.
عدم توجه به خودسازی مقاومت که یک موجود زنده است، آسیب است.
تسنیم: مقام معظم رهبری فرمودند که مقاومت در طی 40 سال گذشته از انسجام بیشتری نسبت به قبل برخوردار بوده است به نظر شما این انسجام در کدام محور بیشتر قابل مشاهده است و دوم اینکه مقاومت ممکن است در آینده با چه چالشی روبرو باشد چون برای بررسی یک جریان فکری علاوه بر بیان نقاط قوت آن جریان، باید چالش ها و تهدیدات فراروی آن را بیان کرد تا چار سکون و ایستایی نشود ؟
صدر الحسینی: ما در بحث آسیب شناسی هر گفتمان و پدیده سیاسی دو نوع آسیب داریم یک نوع آسیب خارجی است که به آن می گوییم تهدید و یک نوع آسیب داخلی است که به آن می گوییم چالش.
مقاومت هم هر دوی اینها را دارد.
برخی از آسیب ها ممکن است داخلی باشد که از جمله آنها غرور است.
ما در مورد گفتمان مقاومت که او را موجودی زنده و پویا و پیشرو می بینیم نباید مکانیکی برخورد کنیم باید خیلی ظرافت به خرج دهیم.
غرور، خود بزرگ بینی، بیان و خود باوری اینکه ما هیچ وقت شکست نخواهیم خورد بزرگترین آسیب داخلی است.
عدم توجه به خودسازی مقاومت که یک موجود زنده است، آسیب است.
چرا ما مسئله مقاومت را از دیدگاه دینی، ایدئولوژیک، آیات دینی و سنت و سیره ائمه معصومین نگاه می کنیم؟
اگر مقاومت یک ابزار بود که نیاز نبود اینگونه درباره آن صحبت کنیم.
ما درباره یک گفتمانی صحبت می کنیم که می خواهد بشریت را از وضعیت کنونی به یک قله برساند.
نگاه من به مقاومت یک نگاه غیر مکانیکی است.
با شناختی که از مقاومت دارم، هنوز به آسیب های داخلی مانند منیت و خودخواهی و غرور دچار نشده است.
امام(ره)فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.
مگر امام(ره) متوجه یگان های عمل کننده آنجا نبودند؟
مگر امام(ره) از گرمای خرداد ماه خوزستان و کمبود مهمات رزمندگان اطلاع نداشتند؟
اما فرمودند خرمشهر را خدا آغاز کرد.
درباره حلب هم همینطور است.
نفوذ آقای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مسیحیان کار خدا است زیرا این خدا است که محبت را در دلها ایجاد می کند.
حزب الله قبل از اینکه خود بخورد به فکر مردم لبنان است حتی اگر یک قرص نان برای خوردن وجود داشته باشد.
امروز چه کسی غیر از حزب الله درمان و آموزش را در مناطق محروم لبنان بر عهده می گیرد؟
مقاومت سخت ترین تهدیدها را پشت سر گذاشته و امروز به یک نقطه بازدارندگی رسیده است.
اینکه رهبری می فرمایند مقاومت ما را به بازدارندگی می رساند نظرشان این است که ما باید در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز مثل حوزه نظامی به اقتدار برسیم.
اگر خدای ناکرده بعد از یکی دو پیروزی یک دفعه حزب الله رفتارش عوض می شد و منیت پیدا میکرد و خودخواهی گسترش پیدا می کرد آن وقت وضعیت فرق می کرد.
حزب الله برای چه در انتخابات پارلمان لبنان شرکت می کند؟
برای اینکه امنیت لبنان را حفظ کند نه برای دستیابی به قدرت.امام(ره) در دیدار با فرماندهان سپاه فرموده بودند که معنویت باید از قله به دامنه برسد.
اگر در جمعی در مجموعه ای ملاحظه کردید که دربان آن مجموعه غرور دارد بدانید که رئیس آن نیز غرور دارد و در مقابل اگر ملاحظه کردید که در یک سازمان و مجموعه به محض ورود شما معنویت و تواضع و مهمان نوازی وجود دارد می گویید که خدا پدر رئیسش را بیامرزد که چنین سیستمی را ایجاد کرده است.
ما در هشت ساله دفاع مقدس نیز نمونه های آن را داریم و هرگاه غروری رخ می داد در پی آن شکست بود.
برگردیم به حوزه بیرونی مقاومت که به آن می گوییم تهدید.
من تصور می کنم تا مقاومت، مقاومت است و تا تعریف مقاومت مقابله با نظام سلطه است هر چند تهدید بیرونی وجود دارد اما خطری جدی وجود ندارد، زیرا مقاومت سخت ترین تهدیدها را پشت سر گذاشته و امروز به یک نقطه بازدارندگی رسیده است.
اینکه رهبری می فرمایند مقاومت ما را به بازدارندگی می رساند نظرشان این است که ما باید در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز مثل حوزه نظامی به اقتدار برسیم.
اگر مقاومت میخواهد آسیب نبیند باید از درس چهل ساله انقلاب اسلامی الگو بگیرد.
فرمانده مقاومت باید خود خواهی و منیت نداشته باشد.
باید مجموعه مقاومت خود را برتر از دیگران نبیند.
جمعیت مقاومت چیزی بیشتر از دیگران نخواهند بود.
گفتوگو از حسن رستمی و رضا مهری
انتهای پیام/