خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 خرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

به هر جا که دانش رود مرز ماست

مشرق | سیاسی | جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 19:31
قيد،علم،دانش،وَ،حديث،محدوديت،منافق،مؤمن،حكمت،ماست،مرز

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در کانال خود در ایتا مطلبی با عنوان؛ به هر جا که دانش رود مرز ماست (مرجعیت علمی) را منتشر کرد:
«علم» و «فناوری» اموری بی‌وطن‌اند؛ متعلق به هیچ قوم و ملتی نیستند؛ به همین دلیل ضرورت علم‌آموزی در اسلام، ضرورتی مطلق است؛ یعنی نه «قید افرادی» دارد و نه «قید زمانی» و نه «قید مکانی» و نه هیچ قید و محدودیت دیگری.
حدیث بسیار مشهور و معروف پیامبر اکرم(ص) که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِم‏؛ علم‌آموزی بر هر مسلمانی واجب است»، اختصاص داشتن تحصیل علم به طبقه یا صنف یا جنس خاصی را رد کرده، آن را جزو واجبات عمومی همة مسلمانان بر می‌شمارد.
همچنین حدیث: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ‏ مِنَ‏ الْمَهْدِ إِلَی اللَّحْد؛ زگهواره تا گور دانش بجوی»، محدودیت زمانی را برای تحصیل علم از میان بر می‌دارد.
بر اساس حدیث «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّین‏؛ در جستجوی دانش باشید؛ هر چند که در چین باشد» دانسته می‌شود که طلب علم، وظیفه‌ای است که، از نظر اسلام، جا و مکان خاصی نمی‌شناسد.
و احادیثی مانند «الْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَلْیطْلُبْهَا وَ لَوْ فِی أَیدِی أَهْلِ الشَّر؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فرا می‌گیرد هر چند در دست منافق باشد.» و «الْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِکْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق‏؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فراگیرید هر چند در دست منافق باشد» محدودیت از حیث معلم را نفی می‌کند.
جهان‌گشایی علمی،
اولاً، بسیار کم‌هزینه‌تر از جهان‌گشایی نظامی است؛
ثانیاً، با روی گشاده از سوی اقوام و ملت‌های مختلف پذیرفته می‌شود؛
ثالثاً، ماندگار و دائمی است؛
رابعاً، نفوذ در ذهن و ضمیر است و نه تصرف سرزمین؛
و خامساً، این نوع کشورگشایی، کاری روا و صواب است؛ منشأ خدمت و هدایت و سعادت جامعه می‌شود (البته مشروط به آنکه علوم مورد نظر چنین نوع جهت‌گیری ای داشته باشند)
کزین گونه کشور گشایی رواست
به هر جا که دانش رود مرز ماست
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.