خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سرمایه گذاری سالانه 6.5 میلیارد دلاری در بالادست صنعت نفت

تسنیم | اقتصادی | جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 19:13
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای 15 میلیارد دلار قرارداد در 2.5 سال دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت، گفت: به طور میانگین سالانه 6.5 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری شده است.
نفت،شركت،اشاره،ايران،ملي،پارس،كشور،قرارداد،جنوبي،گاز،دلار،مد ...

به گزارش خرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (جمعه، 21 اردیبهشت‌) در حاشیه سومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست تخصصی شرکت نفت و گاز پارس که با رویکرد جذب سرمایه، تأمین کالا و فناوری‌های نو در طرح‌های توسعه‌ای و عملیاتی برگزار شد، با اشاره به اینکه عناصری مهم در پیشرفت اقتصادی کشور نقش دارد، افزود: یکی از این موارد سهم هر بخش در رشد اقتصادی است، در این رویداد، با مراجعه به هر غرفه مشخص است که سهم هر شرکت در این کسب و کار چه مقدار و سهم بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت چقدر است‌.
وی ادامه داد: موفقیت‌ها در صنعت نفت در کل زنجیره اتفاق افتاده، چشم‌انداز کشور رسیدن به رشد 8درصدی اقتصاد است و در این میان سهم نفت و گاز تعیین‌کننده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه پارسال بیش از 50درصد از رشد اقتصادی ایران مربوط به بخش نفت و گاز است، گفت: براساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار، بخش نفت و گاز در رشد ناخالص داخلی کشور و شکوفایی اقتصاد مؤثر بوده است.
خجسته‌مهر با اشاره به برآورد ریسک در تولید بار اول افزود: در کنار ساخت این ابزار به همت سازندگان ایرانی، آزمایشگاه‌های مرجع برای بررسی این تجهیزات ایجاد خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه پیش از این نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اندازه کارهای پژوهشی و نظری بود، ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران پا را فراتر گذاشت و 750 چاه کم‌بازده و بسته را به این شرکت‌ها عرضه کرد، هزینه احیای هر چاه را یک میلیون دلار است که با این اقدام، شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد عرصه صنعتی کردیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به صندوق پژوهش و نوآوری، افزود: با بهره‌برداری از این صندوق، شرکت‌های دانش‌بنیان 40درصد از هزینه احیای چاه‌ها را دریافت می‌کنند و با امضای یک قرارداد، 5 میلیارد تومان اعتبارات اسنادی برای شرکت دانش‌بنیان باز شده است تا درگیر دریافت وجوه مربوط به خود نشوند.
خجسته‌مهر با بیان اینکه در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، از نظر تعداد، 85درصد از تجهیزات متکی به ساخت داخل است، گفت: اکنون تجهیزات راهبردی در کشور ساخته می‌شود که 350 میلیون دلار و 3 هزار میلیارد تومان کار مربوط به ساخت بار اول و پژوهش‌های مختلف برای اکتشاف، تولید، بهره‌برداری و...
در جریان است.
وی با اشاره به رونمایی از سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت نفت افزود: در استفاده از هوش مصنوعی به‌دنبال دیجیتال‌کردن میدان‌های نفت و گاز و هوشمندسازی چاه‌های نفت هستیم، اکنون 140 پیشنهاد برای استفاده از هوش مصنوعی دریافت کردیم که این موارد بخشی از کارویژه‌های شرکت ملی نفت ایران است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش تولید نفت و گاز در کشور تأکید کرد: پارسال 15 میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم که بیشتر آن‌ها از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.
خجسته‌مهر با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران نسلی نو از مدیران را تجربه می‌کند، افزود: شرکت‌ها و بخش خصوصی نیز باید به‌عنوان بخش عرضه، خود را برای حضور در طرح‌های شرکت ملی نفت آماده کنند، در گذشته تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند قرارداد امضا کنند، این شرکت‌ها توان فنی انجام پروژه را دارند، اما شاید سرمایه موردنیاز را نداشته باشند.
وی گفت: پارسال این موضوع اصلاح شد و توانستیم با بانک‌ها، با هدف تأمین مالی، قرارداد امضا کنیم که نمونه آن قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان است، همچنین با هدف تکمیل زنجیره ‌ارزش، مطالعه 20 مخزن نفتی و گازی را به شرکت‌های پتروشیمی واگذار کردیم که ارزش آن 7 میلیارد دلار است.
مدیرعامل شرکت نفت ایران تصریح کرد: مکلفیم مأموریت‌ها را دقیق و درست انجام دهیم، از آنجا که میدان مشترک پارس جنوبی نیمی از ذخایر گازی کشور را به خود اختصاص داده است، باید در بخش مدیریت، توسعه و تولید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.
خجسته‌مهر به نگهداشت توان تولید این میدان مشترک با حفاری 35 حلقه چاه جدید اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد شرکت‌های ایرانی باید دکل برای خود تأمین کنند، با توجه به اینکه دکل بیکار در کشور وجود ندارد، هر شرکتی که دکل دریایی تأمین کند، شرکت ملی نفت ایران خرید خدمت 5ساله را تضمین خواهد کرد.
وی با اشاره به اسیدکاری چاه‌های میدان مشترک پارس جنوبی، ادامه داد: توسعه تکمیلی این میدان نیز ادامه دارد از آن جمله می‌توان به تکمیل پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی به‌عنوان ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور و توسعه فاز 11 پارس جنوبی اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر امضای 15 میلیارد دلار قرارداد در 2.5 سال دولت سیزدهم در بخش بالادست صنعت نفت، افزود: به‌طور میانگین سالانه 6.5 میلیارد دلار در این بخش قرارداد سرمایه‌گذاری امضا شده است.
خجسته‌مهر ادامه داد: تعلل در توسعه فاز 11 پارس جنوبی سالانه 5.5 میلیارد دلار عدم‌النفع داشت.
وی بیان کرد: براساس یک مطالعه جدید، یک بلوک توسعه‌ای جدید در این منطقه را کشف کردیم، یک چاه حفاری‌شده که نتایج خوبی داشته و با موفقیت حفاری چاه دوم، می‌توانیم یک سکوی 500 میلیارد فوت‌مکعبی را در آن منطقه مستقر کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فشارافزایی در پارس جنوبی را تولد جدید این میدان دانست و گفت: جمع‌بندی نهایی فشارافزایی از طریق دریا انجام خواهد شد و از ظرفیت حداکثری توان داخل و توان شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنیم، این طرح به‌لحاظ فنی،‌ مهندسی،‌ فناوری و اجرایی یک طرح بسیار بزرگ بوده و قرار است در اجرای آن، ظرفیت سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری را در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار دهیم.
خجسته‌مهر با اشاره به ابعاد اقتصادی این طرح گفت: به‌گواه مطالعات مهندسی انجام‌شده، با اجرای طرح فشارافزایی حداقل 90 تریلیون فوت‌مکعب به برداشت گازی و بالغ بر 2 میلیارد بشکه نیز به میزان برداشت میعانات گازی از پارس جنوبی اضافه خواهد شد که درآمد 900 میلیارد دلاری را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.
انتهای پیام/