خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گزارش بلینکن اسرائیل را به نقض قوانین بین‌الملل متهم نمی‌کند - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 13:13
گزارشی که وزیر خارجه آمریکا قرار است درباره جنگ غزه به کنگره ارائه دهد اسرائیل را به نقض قوانین بین المللی متهم نمی کند.
اسرائيل،قوانين،گزارش،غزه،نقض،جنگ،واشنگتن،خارجه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است روز جمعه گزارشی را درباره جنگ اسرائیل در غزه به کنگره ارائه دهد که از نحوه مدیریت این جنگ انتقاد می‌کند اما تل‌آویو را به نقض قوانین بین‌المللی متهم نمی‌کند.
پایگاه آکسیوس گزارش داد موضوع این گزارش بررسی پایبندی اسرائیل به قوانین بین‌المللی و همچنین اقدام این رژیم در جلوگیری از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه است و تصمیم بلینکن برای انتشار آن باعث ایجاد بحث‌هایی بسیار جنجالی در داخل وزارت خارجه آمریکا شده است.
این گزارش قرار است به بررسی نحوه استفاده اسرائیل و 6 کشوری بپردازد که درگیر مبارزات مسلحانه هستند.
چنانچه در گزارش مذکور نتیجه‌گیری شود که کشوری قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی را نقض کرده و یا در رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه مانع‌تراشی کرده این موضوع می‌تواند به تعلیق کمک‌های نظامی واشنگتن شود.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در گزارش بلینکن لیستی از اتفاقاتی که در جنگ غزه به وقوع پیوسته فهرست شده و واشنگتن در خصوص نقض قوانین بین‌‌المللی توسط اسرائیل نگرانی‌های جدی ابراز کرده است.
طبق گفته این مقام‌ها، اوضاع در غزه با «عباراتی بسیار انتقادی» توصیف خواهند شد و وزارت خارجه اعلام خواهد کرد که هنوز در حال انجام بررسی‌های لازم بر روی چند حادثه است.
با وجود این، بلینکن اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی متهم نخواهد کرد.
این در حالی است که بسیاری از گروه‌های مستقل بین‌المللی در 217 روزی که از جنگ غزه می‌گذرد شواهد بسیار متعددی از نقض قوانین حقوق بین‌المللی و قوانین بشردوستانه توسط ارتش رژیم اسرائیل ارائه کرده‌اند.
گروهی از تحلیلگران اقدام وزارت خارجه آمریکا در انتشار این گزارش را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای شکل دادن افکار عمومی به نفع اسرائیل تعبیر می‌کنند.
به گفته این تحلیلگران لحن انتقادی مقام‌های دولت بایدن در 7 ماهی که از جنگ می‌گذرد تاکتیکی برای تسهیل کمک‌های عملی و میدانی واشنگتن به اسرائیل همزمان با گرفتن ژست انتقادی است.
انتهای پیام/