خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت نگاه ویژه و بین‌المللی به مباحث زیست محیطی در استان قم - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 09:53
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: با توجه به جایگاه شهر مقدس قم در جهان اسلام، باید به مباحث زیست محیطی در این خطه با نگاه بین المللی نگریسته شود.
زيست،محيط،محيطي،قم،زمينه،مباحث،ضرورت،استان،اشاره،جهان،رئيس،كشور

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، علی سلاجقه در جلسه هم‌اندیشی با اساتید و نخبگان حوزوی و دانشگاهی، فعالان و تشکل‌های زیست محیطی استان قم در تالار اندیشه دانشگاه قم، اظهار داشت: انسان با زیاده‌خواهی و دخالت در طبیعت، موجب تخریب و نابودی محیط زیست شده و این همان قوانین و سنت‌های الهی است که در آموزه‌های دینی و قرآنی ما نیز به روشنی مطرح شده است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به مدیریت منابع کشور، تصریح کرد: متاسفانه ما در زمینه محیط زیست مبتنی بر کلید واژه‌های خودمان حرکت نکردیم، بلکه بر اساس خط‌کش‌هایی که غرب برای ما گذاشته است، گام برمی‌داریم، اما در دولت انقلابی به دنبال معرفی کلید واژه‌هایی مبتنی بر فرهنگ بومی و فقه اسلامی به جهان هستیم تا مسائل زیست محیطی و راه حل‌های آن را به عنوان الگویی کاربردی و نه به عنوان یک گفتمان لوکس و زینتی معرفی کنیم.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی محیط زیست بسیار موفق عمل کرده است، گفت: اگر با زبان محیط زیست با جهان سخن بگوییم می‌توانیم ایده‌ها و افکار خودمان را صادر کنیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همایشی بین‌المللی با موضوع حکمرانی محیط زیست اسلامی برگزار خواهیم کرد، همچنین ما در حال رایزنی با دیگر کشورها در حوزه‌های مختلف آب و گرد و غبار هستیم.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت مشارکت همگانی در امر محیط زیست افزود: در این زمینه بیش از 2000 خانه محیط زیست در کشور ایجاد شده و سمن‌های محیط زیست نیز کاملا فعال شده‌اند و سیاست ما مدیریت و همکاری این تشکل‌هاست و بارها درخواست کرده‌ایم تا روحانیون و بسیجیان و دیگر افراد مؤثر در جامعه تشکل‌های زیست محیطی تشکیل دهند.
رئیس سازمان محیط زیست به وضعیت زیست محیطی استان قم نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه شهر مقدس قم در جهان اسلام، باید به مباحث زیست محیطی در این خطه با نگاه بین‌المللی نگریسته شود.
وی با اشاره به ضرورت اخذ ارزیابی‌های زیست‌محیطی برای انجام پروژه‌ها و تاکید رئیس جمهور بر حل مشکلات زیست محیطی کشور و نظارت دقیق بر آنها، خاطرنشان کرد: در مسئله شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست، دانشگاه‌های استان قم باید در کنار حوزه‌های علمیه در این زمینه محور باشند، زیرا آموزه‌های دینی ما در زمینه محیط زیست جامع است و از طرفی هم مباحث زیست محیطی بدون در نظر گرفتن مباحث دانش‌بنیان نمی‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد.
انتهای پیام/