خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آغاز فرایند رای گیری دور دوم انتخابات مجلس در ۱۵ استان/ چه کسانی می‌توانند در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس رأی بدهند؟

مشرق | سیاسی، برگزیده | جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 09:42
با اعلام وزیر کشور فرآیند رای گیری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان آغاز شد.
انتخابات،مرحله،مجلس،شوراي،اسلامي،رأي،انتخابيه،حوزه،دوره،برگز ...

به گزارش مشرق، احمد وحیدی وزیر کشور همزمان با آغاز مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت معصومه (س), آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را با عنایت ذات باری تعالی و به نام نامی حضرت بقیه الله الاعظم انتخابات مجلس شورای اسلامی را آغاز می‌کنیم.
وی افزود: ان‌شاءالله که این مرحله هم مانند مرحله قبل باشکوه و با عظمت برگزار خواهد شد و مردم شریف ما در پای صندوق‌های رأی نتایج گرانبهایی را با انتخاب ۴۵ نمایندگان مجلس شورای اسلامی انشاالله به اتمام برسانند و کار ناتمام انشاالله امروز به اتمام می‌رسد.
وزیر کشور تاکید کرد: برای همه عزیزان در همه شعب که مشغول کار هستند و هیأت‌های اجرایی و بازرسان و هیئت‌های نظارت و فرمانداران و نمایندگان آنها و استانداران و ستادهای هیأت‌های اجرایی و ستادهای هماهنگ کننده و ستادهای تبلیغاتی در همه جا آرزوی موفقیت و توفیق داریم تا در خدمت به مردم شریف در اخذ رأی آنها که امانت الهی است، بیش از پیش موفق باشند.
این انتخابات در 22 حوزه انتخابیه، 47 فرمانداری و 81 بخشداری از ساعت 8 صبح امروز جمعه آغاز خواهد شد.مرحله دوم از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با مشارکت و همکاری 145 هزار نفر که 40 درصد آن را خانم ها و 60 درصد را نیز آقایان تشکیل می دهد، برگزار می شود.این انتخابات در 8 حوزه شامل «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» از 22 حوزه انتخابیه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می شود.
در تهران به‌طور متوسط 4 صندوق الکترونیکی اخذ رای در هر شعبه و در شهرستان ها 3 صندوق در نظر گرفته شده است.
چه کسانی می‌توانند در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس رأی بدهند؟
طبق قوانین و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی، شرکت‌کنندگان در مرحله دوم انتخابات مجلس باید شرایط ذیل را داشته باشند:رای‌دهندگان باید از میان متولدین ۲۱ اردیبهشت‌ سال ۱۳۸۵ به قبل باشند.کسانی‌که در مرحله اول انتخابات شرکت کردند فقط می‌توانند در همان حوزه انتخابیه مرحله اول، رای دهند.کسانی‌که در مرحله اول انتخابات شرکت نکردند می‌توانند در هر حوزه‌ای که مرحله دوم انتخابات در آن برگزار می‌شود، رای دهند.
براساس تبصره ۵ ماده ۱۰ اصلاحی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه‌های انتخابیه هر دوره مجلس کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند یا در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.