خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری برای کشور با صادرات کاتالیست به روسیه

مشرق | اقتصادی | جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 03:06
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی که موفق به کسب رتبه چهارمین تولیدکننده کاتالیست در سطح جهان شده است، صادرات قابل توجهی به دیگر کشورها از جمله روسیه و ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری برای کشور دارد.
شركت،كاتاليست،حوزه،روسيه،فعاليت،كشور،بنيان،صادرات،دانش،عراق، ...

به گزارش مشرق، علی طاهری مدیر حوزه بین‌الملل شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله این مجموعه فناور در واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی و فولاد کشور، درباره چگونگی راه‌یابی این شرکت به عرصه صادرات کاتالیست به برخی کشورها اظهار داشت: در بدو ورود این شرکت به عرصه تولید کاتالیست، فقط سه شرکت تولیدکننده کاتالیست یعنی شرکت جان سون متی انگلیس، هالدور تاپسو دانمارک و کلارینت آلمان در دنیا مطرح بودند.
وی ادامه داد: پس از شروع تحریم‌ها علیه کشورمان، واحدهای مختلف پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی نگران تامین کاتالیست خود شده بودند، اما این شرکت دانش بنیان از طریق ارتباط با واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی موفق به رفع نیاز این واحدها در حوزه ملی شد.
طاهری گفت: البته ما به تدریج به این جمع بندی رسیدیم که محصولات این شرکت قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را هم دارد، لذا در مسیر صادرات که با رقبای قدرتمند و سرسختی روبرو بودیم، فعالیت‌های مختلفی را شروع کردیم، از این رو تصمیم گرفتیم حوزه فعالیت خود را به سطح خاورمیانه، اوراسیا و آمریکای جنوبی محدود کنیم.
وی اظهار داشت: قرابت فرهنگی و نوع تفکر در حوزه خاورمیانه، اوراسیا و آمریکای جنوبی باعث می شود، امکان اطمینان شرکت‌های خارجی فعال در این سه حوزه به یک برند ایرانی فراهم شود.
۲۰ میلیون دلار ارزآوری یک شرکت دانش بنیان برای کشور با صادرات به روسیه
این فعال دانش بنیان با یادآوری آنکه، فعالیت در سه حوزه یادشده برای مطرح شدن شرکت در حوزه بین المللی دشوار بود، خاطرنشان کرد: حدود 6 سال پیش فعالیت خود را در بازار روسیه آغاز و برای معرفی کردن خود و ارائه عملکرد و توانمندی‌های مجموعه در نمایشگاه های روسیه، عراق و ونزوئلا حضور یافتیم.
وی افزود: در نهایت برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ توانستیم کاتالیست‌های خود را به عراق صادر کنیم که در سال ۱۳۹۹ بارگزاری شد و به دنبال این اتفاق شرکت مذکور برای نخستین بار برنده جایزه ملی صادرات بابت ارسال کالای دانش بنیان به کشور عراق شد.
طاهری با بیان اینکه پس از صادرات کاتالیست به کشور عراق تلاش ما جدی تر پیش رفت، ادامه داد: نخستین قرارداد رسمی ما با روسیه به اوایل جنگ روسیه و اوکراین باز می گردد.
وی اظهار داشت: البته این اطمینان به ما از قبل داده شده بود و پس از عملیات ویژه روسیه در اوکراین نیز به جهت آن که برندهای مطرح حوزه کاتالیست بازار این کشور را ترک کرده بودند، روسیه به سرعت کنار ما آمد و توانستیم محصولات خود را به این کشور هم صادر کنیم.
طاهری در ادامه با بیان اینکه، این شرکت از سال ۲۰۲۲ تقریبا سالیانه ۷۰۰ مترمکعب کاتالیست به بازار روسیه صادر کرده که این صادرات در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰ میلیون دلار ارزآوری و در سال ۲۰۲۳ نیز ۱۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است، تصریح کرد: در مجموع از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به واسطه صادرات کاتالیست به روسیه ۲۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته ایم.
ورود به بازار کاتالیست دنیا به عنوان چهارمین شرکت جهانی
وی همچنین بیان کرد که در حال حاضر این شرکت به عنوان چهارمین شرکت حوزه کاتالیست وارد بازار جهانی شده و فعالیت‌هایش در عراق و ونزوئلا شکل خوبی به خود گرفته است.
طاهری ادامه داد: فعالیت ما در بازار عراق به شکلی رونق یافته که در واحد آمونیاک عراق که یکی از قدیمی ترین واحدها است، از مجموع هفت کاتالیست فعال در این واحد، ۶ کاتالیست آن مربوط به این شرکت دانش بنیان است.
وی معتقد است که این موفقیت در شرایطی رخ داده که همزمان با ما، شرکت‌های جهانی و رقبای بین المللی نیز در مناقصات عراق حضور دارند اما این موفقیت نصیب ما شده است.
به گفته طاهری، فعالیت این شرکت دانش بنیان در ونزوئلا هم به خوبی شکل گرفته است و اخیرا یکی از واحدهای خارج شده از دور فعالیت کشور ونزوئلا با خریداری کاتالیست از این شرکت دانش بنیان فعالیت خود را از سر گرفته است و از سه ماه آینده با کاتالیست‌های ایرانی وارد دور فعالیت می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این شرکت دانش بنیان فقط کالا به کشورهای دیگر صادر نکرده بلکه خدمات فنی و مهندسی مربوط به این کالاها را نیز ارائه کرده است، خاطر نشان کرد: آفریقا نیز حوزه ای هست که تمایل داریم کار را به آن حوزه گسترش دهیم.
طاهری افزود: در این رابطه هسته‌هایی را ایجاد کرده‌ایم، اما به طور کلی ترجیح می‌دهیم همین پروژه‌های فعلی را توسعه دهیم و سهم بیشتری را از بازار نصیب خود کنیم.