خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیش بینی برداشت 69تن گل محمدی از گلستان های نیشابور

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 - 20:30
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در رابطه با برداشت گل محمدی گفت: 23 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار گرفته که تمامی 23 هکتار آن بارور است و انتظار می رود از سطح باغات بارور ، معادل 69 تن محصول برداشت شود.
شهرستان،گل،محمدي،هكتار،برداشت،تن،نيشابور،توليد،مباركي،غنچه،م ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، علی مبارکی با اعلام این مطلب گفت: برداشت گل محمدی شهرستان در وضعیت مناسبی است و با همت کشاورزان تولید کننده برداشت این محصول آغاز شده و اقدامات ترویجی و کلاس های آموزشی جهادکشاورزی از جمله اقدامات حمایتی در این زمینه محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 23 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار گرفته که تمامی 23 هکتار آن بارور است و انتظار می رود از سطح باغات بارور ، معادل 69 تن محصول برداشت شود که درآمد ناخالصی بیش از 51 میلیارد ریال را برای کشاورزان به همراه دارد.
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور افزود: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله تهیه اسانس، گلابگیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک از جمله ضروریات فعالیت های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی این محصول است.
وی عنوان کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می‌شود.
مبارکی ادامه داد: از این مقدار تولید گل محمدی شهرستان حدود 20 تن به خارج شهرستان ارسال می شود و 16 تن بصورت غنچه و 13 تن بصورت تازه فروشی به بازار عرضه می‌شود و با وجود 12 واحد صنعتی و 120 واحد گلابگیری خانگی، مقدار 20 تن آن که تولید 20 هزار لیتر گلاب است در شهرستان گلاب گیری می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور بیان کرد: با توجه به جوان بودن گلستان‌های موجود میانگین برداشت در شهرستان نیشابور 3 هزار کیلوگرم در هکتار است و این در حالی است که در سال چهارم بیشترین میزان تولید را دارد که میانگین آن 3 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار برآورد می‌شود.
وی گفت: در صورت هرس فنی و اصولی در هرسال، این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است، و بعد از ١٢سال با انجام عملیات هرس شدید در خرداد ماه باغستان جدید احداث می‌شود.
مبارکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به طور میانگین 10 نفر کارگر در هر هکتار از گلزارهای گل محمدی در این شهرستان به کار گل‌ چینی مشغول هستند.
انتهای پیام/282