خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گازرسانی به ۶۴۰۰ روستا و ۵۰ شهر

مشرق | اجتماعی و حوادث | پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 - 15:41
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون گازرسانی به ۵۰ شهر و ۶۴۰۰ روستا انجام شده است.
گاز،افزايش،چگني،لوله،مديرعامل،ملي،درصد

به گزارش مشرق، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست خبری در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عنوان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به ابتدای دولت، ظرفیت پالایشی گاز کشور ۵۶.۶ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.وی افزود: همچنین گاز تحویلی به شبکه نیز با افزایش ۲۵ میلیون متر مکعبی از روزانه ۷۸۹ به ۸۱۴ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
تولید میعانات گازی نیز از ۱۹۸ به ۲۵۹ میلیون بشکه در سال رسیده است.چگنی توضیح داد: طول خطوط لوله انتقال گاز ایران در دولت فعلی ۱۷۹۵ کیلومتر افزایش یافته و ۵ ایستگاه تقویت فشار به بهره‌برداری رسیده و ۱۷ تربوکمپرسور نصب شده است.مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در دولت سیزدهم گازرسانی به ۵۰ شهر جدید و ۶۴۰۰ روستای جدید انجام شده است.
وی اشاره کرد: اما درباره مقایسه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، مصرف گاز خانگی ۳.۱ درصد کاهش و گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع عمده و مخازن نفتی به ترتیب ۱۱، ۶ و ۶۳ درصد افزایش یافته است.چگنی گفت: با تقویت اسکله‌های صادراتی، میزان تزریق گازمایع به خط لوله ۵۰ درصد کاهش یافته است.
در سال گذشته خط لوله ۷۳ کیلومتری تربت‌جام به صالح‌آباد نیز تکمیل شد تا گاز تربت جام در سرما به صورت پایدار انجام شود.مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: زمان صادرات گاز ایران به عراق طی دو قرارداد بغداد و بصره به اتمام رسیده بود که با انجام مذاکرات به مدت ۵ سال دیگر طی یک الحاقیه تمدید شد.