خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اختصاص ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات پزشکی ایثارگران

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 16:30
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت، ارز ترجیحی برای تامین تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران اختصاص یافت.
جانبازان،ويلچر،اقلام،توليد،نخاعي،ايثارگران،واردات،تامين،امور ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس زارع‌نژاد، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت، ارز ترجیحی برای تامین تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران اختصاص یافت.
وی گفت: در مورد تـأمین دارو، تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی، 28 قلم انواع دارو و 16 قلم تجهیزات پزشکی، مصرفی، ویلچر و ...
مشمول قانون منع واردات کالاهای خارجی شده بود که بنیاد شهید و امور ایثارگران نمی‌توانست آنها را وارد کند.
وی افزود: در این زمینه کار گسترده ای صورت گرفت، جلسات متعددی با وزارت صمت برگزار شد و تشکل‌های ایثارگری هم کمک کردند.
تعامل بین وزارت صمت، وزارت بهداشت و بنیاد شهید و امور ایثارگران با محوریت معاونت سلامت شکل گرفت و بعد از حدود 15 جلسه و پیگیری‌های متعدد مجوزهای واردات صادر شد.
زارع نژاد گفت: به عنوان مثال اقلامی همچون کیسه ادرار خاصی که برای جانبازان نخاعی استفاده می‌شود که تولیدکننده انحصاری در این زمینه وجود دارد و در ایران نمایندگی ندارد، با آنها مذاکره شد.
به عبارت دیگر کشورهایی که در منطقه مدیترانه شرقی هستند، شرکت مربوطه در آنجا نمایندگی دارد.
از اینرو اواخر بهمن ماه هیئتی از آن شرکت به بنیاد دعوت و از این فرصت استفاده شد و توانستیم در خصوص تامین 600 هزار کیسه ادرار که کمبود شدید آن در ایران و کشورهای منطقه وجود داشت، با شرکت مربوطه به تفاهم برسیم و امیدواریم تا اواخر خردادماه و اوایل تیرماه این واردات صورت گیرد.
البته در این مدت هم اجازه ندادیم که جانبازان از این کالا محروم بمانند و به صورت سفارش مسافری و خرید از کشورهای همجوار یا هر طریق ممکن کم و بیش این کالا تامین، خریداری و توزیع شد.
وی تصریح‌ کرد: قبول داریم که در این زمینه کمبودهایی وجود دارد چرا که شرکت خارجی که نمایندگی منطقه کشورهای خاورمیانه و منطقه مدیترانه شرقی را دارد، اظهار کرد از دوران کرونا دیگر این محصول را تولید نکرده و تولید آن تعطیل شده است.
بعد از کرونا این شرکت خارجی خط تولید خود را فعال کرده است.
همه کشورهایی که مشابه کشور ما افراد معلول، آسیب‌دیده جنگ و قطع نخاعی دارند به این اقلام نیازمند هستند چون جنس این کیسه و ملحقات آن، به گونه‌ای است که در دراز مدت سازگار با بدن افراد است.
زارع نژاد در ادامه اظهار کرد: البته بعضی از اقلام پزشکی که در کشور ما به وفور تولید می‌شود، برای شرایط موقت است.
کسی که معلول، قطع نخاعی و جانباز باشد، این اقلام عضوی از بدن آن فرد شده است و از سویی شرایط آن فرد نیز ثابت و دائمی است، اگر این اقلام مصرفی از جنس سازگار با بدن و با کیفیت بالای آن شرکت و یا شرکت‌های مشابه نباشد ممکن است مشکلات عدیده برای کسانی که از این کیسه‌های ادرار استفاده می‌کنند به وجود بیاورد.
تولید این اقلام در ایران و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس وجود ندارد و تنها در کشورهای اروپایی و امریکایی به صورت محدود تولید می‌شود چرا که بازار محدودی دارد و برای افراد معلول و قطع‌نخاعی استفاده می‌شود.
مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل افزود: ما با شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌هایی که علاقمند هستند در این زمینه‌ها کار کنند، مذاکره کردیم، سفارش دادیم و آنها در حال تلاش هستند تا محصولات با کیفیت قابل رقابت با مشابه خارجی تولید کنند.
تا زمانی که این موضوع به صورت دائمی انجام نشود مجبور هستیم این کالاها را وارد کنیم.
سخنگوی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: برخی اقلام دارویی وجود دارد که به دلیل مزمن و طولانی شدن فرایند درد در جانبازان قطع عضو، اعصاب و روان، شیمیایی و تنفسی، نیاز به داروهای خاص پیدا می‌کنند.
به عنوان مثال در دوره‌هایی همچون زمان جنگ تحمیلی که امکانات لازم وجود نداشت و تعدادی از جانبازان ما برای درمان به خارج اعزام می‌شدند، به برخی از این داروها که حدود 25 قلم دارو است، نیاز دائمی پیدا کردند.
برای تامین این داروها هم از طریق واردات محدود و هم سفارش به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های دارویی که بتوانند تولید کنند، اقدام شد.
زارع نژاد با بیان اینکه همین موضوع در مورد ویلچر نیز مصداق دارد، گفت: در مورد ویلچر اینطور نیست که در تمامی موارد متکی به خارج باشیم و ما به جز ویلچر خاص جانبازان نخاعی، نیازهای دیگر را از داخل کشور تهیه می‌کنیم.
در اسفندماه سال گذشته برای تامین 2 هزار ویلچر مناقصه برگزار و تامین‌کننده مشخص شد.
هم اکنون در حال خرید حدود 2 هزار ویلچر هستیم.
تشک مواج و اندام مصنوعی هم در داخل کشور تامین می‌شود ولی برای بعضی جانبازان نخاعی و گردنی، نخاعی با زمین‌گیری بالا چاره‌ای نیست و مانند یکسری اجناس خاص، لازم است ویلچر خاص وارد شود.
مثل ویلچر تمام اتوماتیک که دو سه شرکت خاص مثل اتوبوک آلمان، تامین کننده این ویلچر بودند.
این‌ها شرکت‌هایی بودند که تولیداتشان در گذشته و در این سی و چند ساله برای جانبازان نخاعی استفاده شده است.
چندی قبل توانستیم برای جانبازان دو پا قطع تعداد 640 ویلچر اتوبوک که دو سال به دلیل قانون منع واردات کالای مشابه داخلی در گمرک مانده بود، آزاد کنیم و در حال حاضر در حال تحویل به جانبازان عزیز هستیم.
سخنگوی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد بودجه واردات داروی مورد نیاز جانبازان، ادامه داد: حدود 2 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز اقلام مجوز گرفته از وزارت صمت و وزارت بهداشت است که معادل ارزی آن را از دولت درخواست کرده بودیم و با تلاش قاضی‌زاده هاشمی و با عنایت رئیس جمهور باعث شد که ارز ترجیحی به اینها تعلق گیرد.
ارز ترجیحی معادل 2 هزار و 600 میلیارد تومان یا 2 و نیم همت است که با توجه به قیمت ارز ترجیحی نسبت به ارز آزاد باعث می‌گردد دست ما بازتر باشد و کالای بیشتر، بهتر و با کیفیت‌تری وارد شود.
وی خاطر نشان کرد: تاکید می‌کنم در بسیاری موارد از جمله تخت بیمارستانی که در منزل استفاده می‌شود، تشک عادی و مواج، اندام مصنوعی شامل انواع اندام دست، پا، مفصل و پروتزهای مختلف در بدن، همه از نوع داخلی استفاده می‌شود، اما در موارد ویژه که لازم است نوع خارجی اقلام پزشکی استفاده شود مجوز واردات آن داده شد، تا مشکل ایثارگران عزیز برطرف شود.
انتهای پیام/