خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هشدار هواشناسی به کشاورزان ۲۵ استان کشور

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 15:41
کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی برای ۲۵ استان کشور به کشاورزان توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.
باد،شرق،شمال،وزش،مزارع،توجه،رگبار،غلامي،هواشناسي،ارتفاعات

سمانه غلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی، احتمال آب گرفتگی، سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و خسارت به محصولات کشاورزی در ۲۵ استان کشور وجود دارد.
به گفته او، با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می شود که از محلول پاشی و سم پاشی مزارع و باغات اجتناب کنند.
غلامی با تاکید بر اجتناب دامداران و عشایر از رفتن به ارتفاعات و انتقال دام ها به مکان های سرپوشیده افزود: دامداران و عشایر به هیچ عنوان از آب باران برای دام ها استفاده نکنند.
کارشناس هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به بارش ها، کشاورزان در راستای حفاظت از مزارع صیفی نسبت به زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع اقدام کنند.
او افزود: با توجه به افزایش رطوبت به گلخانه داران توصیه می شود که جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، نسبت به بسته نگهداشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام بارش و استحکام آنها در برابر وزش باد شدید اقدام کنند.
غلامی گفت: با توجه به شرایط جوی، باغداران نسبت به استحکام نهال‌های جوان در برابر باد شدید اقدام کنند.
همچنین عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در موقع بارندگی توصیه می‌شود.
براساس نقشه های هواشناسی، امروز با تداوم فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط مرکز، شرق و دامنه، ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
چهارشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق کشور و ارتفاعات البرز بارندگی ادامه می‌یابد و در جنوب، شرق و جنوب شرق کشور افزایش ابر،‌ وزش باد شدید و رگبار پراکنده انتظار می‌رود.
بارش‌ها در این روز برای استان‌های گیلان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شدید خواهد بود.