خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توجه به جایگاه مسجد در کتاب «رد چکمه پهلوی؛ نهادسازی و نهادزدایی دردوره پهلوی اول»

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 15:41
کتاب «رد چکمه پهلوی؛ نهادسازی و نهادزدایی دردوره پهلوی اول» به نقش مسجد به عنوان یکی از نهاد‌های فرهنگی و تمدنی در سطح جامعه می‌پردازد.
پهلوي،كتاب،ايران،نهادسازي،پيشامدرن،فهم

معرفی کتاب؛
کتاب «رد چکمه پهلوی؛ نهادسازی و نهادزدایی در دوره پهلوی اول» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و به قلم محمدحسین خوش‌بیان، پژوهشگر است، که به نقش مسجد به عنوان یکی از نهاد‌های فرهنگی و تمدنی در سطح جامعه می‌پردازد.
هدف اصلی کتاب «رد چکمه پهلوی؛ نهادسازی و نهادزدایی در دوره پهلوی اول» مطالعۀ نهادسازی و نهادزدایی در دورۀ پهلوی اول و پیامد‌های آن در جمهوری اسلامی» است.
نویسنده کتاب معتقد است شناخت و بررسی نهاد‌ها در ایران، در سه بازۀ زمانی قبل از پهلوی اول (دوران پیشامدرن ایران)، دوران پهلوی اول (آغاز دورۀ نهادسازی و نهادزدایی مُدرن) و دورۀ معاصر (بعد از انقلاب اسلامی) به فهم دقیق از وضع موجود کمک می‌کند.
خوش‌بیان معتقد است که الان که در حساس‌ترین نقطۀ تنازع بین ارزش‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های مدرنیته هستیم، مطالعات نهادی می‌تواند راه‌گشا و مشکل‌گشای بسیاری از مسائل حال حاضر کشور باشد؛ یعنی با فهم دقیق نهاد‌های مدرن و نسبت آن با جامعه کنونی ایران از یک طرف و از طرف دیگر با فهم دقیق نهاد‌های پیشامدرن و چرخه‌های زیستی و پایدار آن، می‌توان راه سوم و جدیدی رقم زد که جمع‌کنندۀ همه هویت نهاد‌های پیشامدرن و ملزومات زیست در مدرنیته باشد و به نقطۀ عطفی در تاریخ حیاتی نهاد‌ها در ایران تبدیل شود.
این کتاب در اختتامیه اولین همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران رونمایی می‌شود.