خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تهدید تجاری کمیسیون اروپایی علیه چین

تسنیم | بین‌الملل | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 13:54
رئیس کمیسیون اروپایی ضمن درخواست از چین برای در پیش گرفتن مناسبات تجاری عادلانه پکن را تهدید کرد که از اتخاذ تصمیمات سخت برای حفاظت از اقتصاد و امنیت خود دریغ نخواهد کرد.
چين،اروپا،فون،لاين،شي،اتحاديه،تاكيد،روابط،چيني،روسيه،فرانسه، ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در آغاز سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به پاریس، اهمیت روابط اروپا با چین را یادآور شد.
ماکرون در آغاز نشست سه جانبه با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پایتخت فرانسه گفت: آینده قاره ما به توانایی ما برای توسعه روابط متوازن با چین نیز بستگی دارد.
فون در لاین هم روابط چین و اتحادیه اروپا را یک "چالش" توصیف کرد و به روابط اقتصادی و تجاری طرفین پرداخت.
فون در لاین گفت: "ما از شرکت های خود دفاع خواهیم کرد، از اقتصاد خود دفاع خواهیم کرد، در صورت لزوم هرگز در انجام آن تردید نخواهیم کرد." وی تاکید کرد: چینی که منصفانه بازی کند برای همه ما خوب است.
در عین حال، اروپا از اتخاذ تصمیمات سخت برای حفاظت از اقتصاد و امنیت خود دریغ نخواهد کرد.
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: اروپا نمی‌تواند «روش‌های تحریف‌کننده بازار را که می‌تواند منجر به صنعتی‌زدایی در اینجا شود را بپذیرد.
وی تاکید کرد: محصولات چینی یارانه ای مانند خودروهای برقی و فولاد، به بازار اروپا هجوم می آورد، در حالی که چین به طور گسترده از صنعت تولید خود حمایت کرده و تقاضای داخلی ضعیف است.
فون در لاین گفت: "جهان نمی تواند تولید بیش از حد چین را جذب کند." به همین دلیل او از شی خواست تا به مازاد تولید ساختاری رسیدگی کند.
کمیسیون اتحادیه اروپا پیش از این سال گذشته اعلام کرده بود که تعرفه های تنبیهی احتمالی بر خودروهای الکتریکی از چین را بررسی خواهد کرد.
در این نشست همچنین جنگ روسیه علیه اوکراین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
فون در لاین گفت: باید تلاش‌های بیشتری برای محدود کردن عرضه کالاهای دو منظوره به روسیه که به میدان جنگ راه پیدا می‌کنند، انجام شود.
اتهامات مکرر علیه شرکت های چینی مبنی بر عرضه چنین کالاهایی به روسیه وجود دارد.
به عنوان مثال، ایالات متحده قبلاً شرکت های چینی را تحریم کرده است.
فون در لاین همچنین گفت: ما روی چین حساب می کنیم تا از تمام نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ این کشور علیه اوکراین استفاده کند.
وی همچنین گفت: شی نقش مهمی در تنش زدایی از تهدیدات هسته ای روسیه دارد.
وی ابرز اطمینان کرد که چین به این کار ادامه خواهد داد.
ماکرون هم این اظهارات را تایید کرد.
در ابتدای این مذاکرات، شی همچنین از تغییرات متلاطم در جهان صحبت کرده و تاکید کرد که بنابراین چین و اروپا باید مشارکت خود را عمیق تر کنند و اعتماد متقابل را تقویت کنند.
شی همچنین تاکید کرد که چین و اتحادیه اروپا باید توسعه پایدار و سالم روابط خود را برای کمک به صلح و توسعه جهانی ترویج کنند.
وی در مقاله ای مهمان در روزنامه فرانسوی "لو فیگارو" با توجه به جنگ در اوکراین نوشت که آنها می خواهند با فرانسه و جامعه بین المللی برای یافتن راه هایی برای حل این بحران همکاری کنند.
ماکرون و فون در لاین همچنین بر اهمیت همکاری با چین به ویژه برای حل مسائل جهانی تاکید کردند.
ماکرون گفت: آینده قاره ما به توانایی ما برای ادامه توسعه روابط متوازن با چین بستگی دارد که اراده ماست.
فون در لاین افزود: با توجه به وزن جهانی چین، تعهد ما برای تضمین احترام متقابل، جلوگیری از سوء تفاهم و یافتن راه حل برای چالش های جهانی بسیار مهم است.
به این ترتیب در جریان سفر شی جین پینگ، رهبر دولت چین به فرانسه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، چین را به تحریف رقابت متهم کرد و این کشور را به اقدامات سخت از طرف بروکسل تهدید کرد.
در عین حال رهبر چین وجود "مشکل چینی مازاد ظرفیت" را رد کرد.
وی به خبرگزاری دولتی شین هوا گفت که همکاری بین چین و اتحادیه اروپا مکمل و برای دو طرف سودمند است.
فون در لاین به دعوت ماکرون برای دیدار سه جانبه با شی به کاخ الیزه آمد.
هم زمان با ورود رهبری چین به فرانسه مکرون همچنین بر اجرای «قوانین برابر برای همه» در سیاست تجارت بین‌الملل تاکید کرد.
مکرون تاکید کرد که مشکلات ساختاری باید حل شود و زمینه بازی برابر برای شرکت ها ایجاد شود.
انتهای پیام/