خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۵۰ درصد مدارس مربی پرورشی ندارند

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 11:53
پورثانی گفت: در سال‌های اخیر جذب نیروی پرورشی در آموزش و پرورش نداشتیم روز جمعه ۱۴ اردیبهشت آزمون استخدامی جذب ۱۵ هزار مربی پرورشی بعد از ۱۵ سال برگزار شد.
پرورشي،پرورش،آموزش،تربيتي،معلمان،مدارس،معاون،نظام،پورثاني،مع ...

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش:
محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان گفت: حضرت آقا در دیدار اخیر خود با معلمان فرمودند اوّلین کار معاونت پرورشی این است که از ایجاد و رواج و شیوع آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی در میان جوان‌ها جلوگیری کند.
ایشان پیشنهاد کردند؛ خود جوان‌هایمان که در مجموعه‌ میلیونی دانش‌آموز، یک تعداد خیلی زیادی جوان و نوجوان فعّال هستند جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیرند؛ به فرموده ایشان، مقدّمه این کار این است که در داخل خود مدارس آسیب‌های اجتماعی وجود نداشته باشد که این کار معاونت فرهنگی است.
پورثانی افزود: ایشان فرمودند یکی دیگر از مسائلی که مربوط به معاونت پرورشی است، تبیینِ مصالح بنیادی کشور و نظام جمهوری اسلامی است؛ این امر باید تبیین و به جوانان گفته شود.
اگر این میلیون‌ها جوان و نوجوانی که ما در آموزش‌و‌پرورش، در مدارس داریم، مصالح بنیادی نظام و مصالح کشورشان را بشناسند، جبهه‌ دوست و دشمن کشورشان و مسائل اساسی مورد نیاز کشورشان را بشناسند، تبلیغات دشمنان و این‌‌همه تلاش میلیاردی‌ که دشمنان برای گمراه کردن افکار عمومی کشور انجام می دهند، خنثی خواهد شد.
وی درباره برنامه ریزی آموزش و پرورش برای تربیت نیروی موثر تربیتی گفت: معتقدیم در جایی که ساختمان مدرسه فرسوده است می‌توان درس خواند.
محتوا اگر صد درصدی نبود می‌توان درس خواند اما اگر معلم تراز نباشد نمی‌توان درس خواند.
معاون پرورشی و فرهنگی افزود: در سال‌های اخیر جذب نیروی پرورشی در آموزش و پرورش نداشتیم روز جمعه ۱۴ اردیبهشت آزمون استخدامی جذب ۱۵ هزار مربی پرورشی بعد از ۱۵ سال برگزار شد چراکه ۵۰ درصد مدارس مربی پرورشی ندارند.
وی تاکید کرد:کیفیت استخدام نیز مهم است در سال‌هایی قریب به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی وارد آموزش و پرورش می‌کردیم که از مبادی تربیت معلم نبوده‌‌اند بنابراین در سال گذشته کانون‌های ارزیابی در کشور مستقر شدند این کانون‌ها ابزارهایی دارند تا معلمان را ارزیابی کنند تا اگر نیرویی توانمند بود وارد آموزش و پرورش شود.
وی اشاره کرد: ارتقای وضعیت معلمان نکته بعدی است نظام رتبه بندی معلمان برای این موضوع پیاده شد که تلاش و کار علمی همکاران دیده شود.
معاون پرورشی و فرهنگی با تاکید براینکه جوش درونی مربی تربیتی مهم است گفت: در بحث ارزشیابی همکاران باید نسبت به فعالیت همکار امتیاز ویژه دهیم تکلیف برنامه هفتم دادن کارنامه رشدی تربیتی در کنار کارنامه تحصیلی به دانش آموزان است.
پورثانی اضافه کرد: در نظام ارزیابی شاخص‌هایی تعیین کرده‌ایم و به مربیان امتیاز می‌دهیم همچنین منزلت و ارزش به کار معلمی که کار تربیتی می‌کند مدنظر است.
وی اظهار کرد: نظام ارزشیابی در آموزش و پرورش در حال اجراست اما ورود شاخص‌های تربیتی تغییر کرده است امروزه یک معلم برای ارتقای رتبه باید شاخص‌هایی را بگذراند.
پورثانی از افزایش برگزاری اردوی دانش آموزی خبر داد و گفت: گفتمان سازی و انتظار عمومی از آموزش و پرورش مطالبه امروز مقام معظم رهبری است تا کار تربیتی جدی در مدارس صورت بگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ۱۶ طرح عفاف و حجاب، کافه دخترانه، مشارکت بیش از ۸ هزار گروه سرود دانش آموزان، مشارکت بیش از۵۰۰ هزار دانش آموز در پویش مهر، برگزاری هفته ماها در مدارس نیز از جمله اقدامات مهم معاونت پرورشی و فرهنگی بوده است.