خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ممنوعیت کتاب‌های چاپ ایران در افغانستان، شایعه یا واقعیت؟ - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 10:31
طالبان در واکنش به انتشار اخبار ضد و نقیض مبنی بر ممنوعیت کتاب های چاپ ایران در افغانستان، تأیید کرد که کتاب های منتشر شده توسط ایران به وفور در کتاب فروشی های افغانستان یافت می شود.
خريد،چاپ،فروش،ايران،طالبان،افغانستان،شيعيان،منتشر،گزارش،رواداري

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در واکنش به شایعات و اخبار ضد و نقیص مبنی بر ممنوعیت کتاب‌های چاپ ایران در افغانستان، طالبان تأیید کرد که کتاب‌های منتشر شده توسط ایران، کتاب‌های مربوط به شیعیان و حتی کتاب‌های مربوط به نواندیشی دینی به وفور در کتاب‌فروشی‌های افغانستان یافت می‌شود.
از سوی دیگر برخی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد طالبان با خرید و فروش کتاب‌هایی که در آن‌ها به تعصبات قومی دامن زده می‌شود، مخالف است و برخی از کتاب‌های چاپ شده در حکومت پیشین را نیز جمع‌آوری کرده است؛ اما کتاب‌های چاپ ایران، کتاب‌های مربوط به شیعیان و کتاب‌های مربوط به نواندیشی دینی اکنون در بازارهای کتاب‌فروشی افغانستان در دسترس است و به راحتی خرید و فروش می‌شود.
در برخی گزارش‌ها از جمله بر اساس مطلب منتشر شده از «رواداری» که در گفت‌وگو با کتاب‌فروشان کوچه و بازار تهیه شده آمده است: «کتاب‌های چاپ ایران، کتاب‌های مربوط به شیعیان، آثاری در باره اقوام مختلف مثل تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها ممنوع شده‌اند».
این گزارش به نقل از یک کتاب‌فروش در کابل آورده که طالبان فهرستی از 100 عنوان کتاب‌ را به ناشران و کتاب‌فروشان داده است تا از خرید و فروش آن‌ها جلوگیری شود اما نام هیچ کتابی را ذکر نکرده است.
از سوی دیگر «چلوصاف» نیز که مدعی است اخبار افغانستان را غربال و راستی آزمایی می‌کند، در صفحه ایکس خود با رد گزارش «نهاد حقوق بشری رواداری» نوشته است، اینکه طالبان خرید و فروش کتاب‌های چاپ ایران را ممنوع کرده باشد، این خبر نادرست است.
طالبان بارها تایید کرده‌ است، مخالف خرید و فروش آن کتاب‌هایی است که به تعصبات قومی دامن می‌زنند یا خلاف شریعت هستند اما برای خرید و فروش کتاب‌های دیگر مانعی وجود ندارد.
به تازگی مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، امارات و برخی دیگر از کشورهای اسلامی همچنین فرهیختگان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی مختلف در مراسم گشایش نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل حضور داشتند.
«مجید خالق نیا»، نویسنده کتاب برتر رضوی به تازگی گفته است: پیش‌تر کتاب‌هایی از استاد شهید مرتضی مطهری و در حوزه حضرت سید الشهدا ترجمه کرده که به همت مولف در شهر هرات افغانستان چاپ و منتشر شده است.
انتهای پیام/