خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ماجراهای حضور ناشران کتاب دیجیتال در نمایشگاه

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 09:54
حضور ناشران کتاب دیجیتال در نمایشگاه کتاب تهران چند سالی است با اما و اگرهایی همراه شده است، ناشران خود اذعان دارند که باید در سالن ناشران عمومی در میان ناشران عمومی جانمایی شوند، ولی مسئولان نمایشگاه معتقدند آن ها باید در فضایی مجزا باشند.
ناشران،كتاب،ديجيتال،نمايشگاه،حضور،جانمايي،الكترونيك،فضاي،عمو ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه با حضور 2619 ناشر در مصلی امام خمینی فعالیت خود را آغاز می‌کند،‌ امسال ناشران دیجیتال در رواق دوم شرقی با سردر مجزا جانمایی شده‌اند که سکوهای عرضه‌کننده کتاب‌های دیجیتال نیز می‌توانند در این فضا جانمایی شوند.
اختصاص فضای مجزا به ناشران کتاب دیجیتال و الکترونیک که برای دومین سال متوالی انجام می‌شود،‌ البته با انتقاداتی از سوی همین ناشران مواجه شده است،‌ برخی فعالان کتاب دیجیتال و الکترونیک در تماس با تسنیم از عدم حضور خود در نمایشگاه خبر داده و نسبت به عدم اختصاص فضای مناسب به این ناشران در بخش ناشران عمومی انتقاد کردند.این عده از جداسازی ناشران دیجیتال در بخش مجزا گلایه داشتند.
علی محمدپور دبیر انجمن ناشران کتاب الکترونیک از جمله این افراد بود که به تسنیم گفت:‌ سال‌هاست دغدغه اصلی ناشران کتاب الکترونیک از حضور در نمایشگاه کتاب تهران برقراری ارتباط با ناشران و مخاطبان مرتبط است، مثلا یک پلتفرم عمومی دغدغه‌اش این است که بین ناشران عمومی باشد و یک پلتفرم حوزه کودک و نوجوان به دنبال این است که در بخش ناشران کودک و نوجوان باشد تا بتواند با این ناشران و این گروه از مخاطبان کتاب ارتباط برقرار کند.
ناشر کتاب دیجیتال نمی‌خواهد نرم‌افزار بفروشد.
می‌خواهد کتاب بفروشد.
وی ادامه داد: متاسفانه سال‌هاست که مسئولان نمایشگاه کتاب تهران به این دغدغه ناشران کتاب الکترونیک ترتیب اثر نداده‌اند‌، نتیجه حضور ناشران دیجیتال در نمایشگاه کتاب برقراری یک رابطه کسب و کاری با ناشران و معرفی به مخاطب تخصصی است که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.
محمدپور تصریح کرد: اساسا جانمایی ناشران کتاب الکترونیک و سکوها در بخشی به جز فضای ناشران کتاب‌های فیزیکی به معنای حضور بی‌تاثیر است،‌ دقیقا مانند این است که بگویند شما بروید بیرون نمایشگاه ما به شما فضایی مناسب می‌دهیم.
یا در نمایشگاه اپلیکیشن شرکت کنید.
دبیر انجمن ناشران کتاب کودک دیجیتال در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1401 گفت: بر اساس این مصوبه صورت های دیگر کتاب مثل کتاب صوتی و کتاب دیجیتال عین کتاب کاغذی است و بیرون ماندن ناشران اینگونه کتاب‌ها از فضای اصلی نمایشگاه توجیهی ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که مسئولان وزارت ارشاد چه پاسخی به درخواست‌های شما برای حضور در میان ناشران عمومی دارند و دلیلشان برای اجرایی نشدن این مصوبه چیست گفت: مسئولان می‌گویند ما هنوز آیین‌نامه‌های مرتبط با این قانون را ننوشته‌ایم‌، این در حالی است که دو سال از تصویب این قانون می‌گذرد و نمی‌توان گفت زمان اندکی وجود داشته است.
محمدپور ادامه داد:‌ ما سالهاست پیگیر این بوده‌ایم و از مسئولان نمایشگاه خواستار اختصاص فضایی به ناشران کتاب دیجیتال و سکوها در داخل شبستان مصلی و بخش‌های تخصصی موضوعی شدیم،‌ اما تا امروز پاسخی به درخواست‌های ما داده نشده است.
بنابراین عمده ناشران بزرگ کتاب دیجیتال، پلتفرم‌ها و ناشران کتاب صوتی در این دوره نمایشگاه حضور ندارند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر آنچنان که شما می‌گویید،‌ ناشران کتاب دیجیتال در نمایشگاه حضور اندک دارند،‌ در سالنی که به این ناشران اختصاص داده شده است،‌ چه کسانی حضور یافته‌اند؟
گفت: واژه ناشران دیجیتال به تولیدکنندگان نرم‌افزار و سی دی ولو خارج از موضوع کتاب باشد،‌ نیز اطلاق می‌شود‌، عمده ناشران فعال در این سالن از این دسته هستند،‌ البته برخی ناشران خردتر حوزه کتاب دیجیتال و صوتی نیر ممکن است در نمایشگاه حضور پیدا کرده باشند.
وی در پایان عدم حضور ناشران کتاب دیجیتال و صوتی را به دلیل عدم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت:‌ اگر این مصوبه اجرا شود،‌ ما نیز براحتی می‌توانیم در میان ناشران عمومی جای داده شویم.
انتقاد ناشران کتاب‌های صوتی و دیجیتال به عدم جانمایی در شبستان مصلی و در میان ناشران عمومی و کودک و نوجوان و دانشگاهی همان‌طور که در صحبت‌های محمدپور مشخص شد،‌ تنها اختصاص به این دوره ندارد،‌ سال گذشته نیز این ناشران انتقاداتی را نسبت به نحوه جانمایی داشتند،‌ که رمضانی سخنگوی سی و چهارمین دوره نمایشگاه در این باره گفته بود: «ثبت‌نام ناشران دیجیتال هفته قبل از شروع نمایشگاه آغاز و جانمایی مناسبی هم برایشان در نظر گرفته شد، در ادامه برای سکوها جانمایی‌های مختلفی پیشنهاد شد که مایل نبودند، در ادامه به واسطه جابجایی یکی از بخش‌های شبستان اصلی فضای مناسبی برایشان تدارک دیده شد.
در این زمینه خواهش می‌کنم که از این استثناگرایی که برخی دوستان در این حوزه برای خود قائل‌اند و معتقدند باید در یک فضای آنچنانی حضور داشته باشند کناره‌گیری کنیم و دسترسی مردم را به کتاب دیجیتال فراهم کنیم.»
انتهای پیام/