خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جنگ داخلی سودان؛ عرصه جدید دست درازی امارات

تسنیم | بین‌الملل | دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403 - 20:31
دخالت های امارات در منازعات منطقه ای به ویژه در جنگ داخلی سودان سبب شده تا آمریکا و انگلیس هم از رویکرد بی ثبات سازی این شیخ نشین در شورای امنیت سازمان ملل انتقاد نمایند که این امر منجر به تنش در روابط لندن با ابوظبی شده است.
امارات،سودان،شوراي،انگليس،داخلي،نيروهاي،حمايت،جنگ،امنيت،ابوظ ...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روابط امارات با انگلیس در این هفته شاهد تنش دیپلماتیک کم سابقه ای بود؛ بطوری که «عبدالخالق عبدالله»، مشاور سابق «محمد بن زاید»، رئیس امارات عربی متحده آنرا "بدترین روزهای روابط" دو کشور نامید.
عبدالخالق عبدالله که در رسانه ها به عنوان سخنگوی غیررسمی ابوظبی شناخته می شود در صفحه اش در ایکس نوشت: امارات از بی توجهی انگلیس نسبت به دوستی و صداقت امارات عصبانی نیست.
منشاء این تنش، شکایت دولت سودان از امارات نزد شورای امنیت به دلیل حمایت از نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال الحمیدتی است.
انگلیس در جلسه شورای امنیت در این خصوص ضمن تائید موضع نماینده خارطوم، خواستار توقف کمک های تسلیحاتی امارات برای مشارکت در توقف جنگ داخلی سودان شدند.
این موضع گیری انگلیس در شورای امنیت باعث شد تا اماراتی ها نسبت به این امر ناخرسند شوند و در همین راستا 4 نشست برنامه ریزی شده دو جانبه در سطح وزرا را لغو نمایند.
در مقابل رسانه های انگلیسی هم همسو با موضع وزارت خارجه این کشور در شورای امنیت، نسبت به سیاست های ابوظبی انتقاداتی را مطرح نمودند.
در این میان، «لیندا گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در نشست خبری همسو با انگلیس از امارات به دلیل حمایت از نیروهای حمیدتی انتقاد کرد و گفت: از همه کشورها از جمله امارات دعوت می کنیم حمایت از طرف‌های جنگ داخلی سودان را متوقف کنند.
براساس گزارش ها در نتیجه جنگ داخلی در سودان بیش از 15 هزار نفر طی یکسال گذشته جان خودشان را از دست داده اند و میلیون ها نفر نیز آواره شده اند.
جنگ داخلی سودان درحالی ادامه دارد که نیروهای واکنش سریع به فرماندهی حمیدتی و تحت حمایت امارات، اتیوپی و چاد می باشند و در مقابل مصر از جنبه نظامی و قطر از نظر سیاسی و رسانه ای مهمترین حامیان دولت عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و شورای حاکمیتی سودان محسوب می شوند.
مداخلات نظامی امارات در سودان پیش تر در جنگ داخلی لیبی هم به وقوع پیوسته بود و ابوظبی با حمایت تسلیحاتی و مالی از خلیفه حفتر وی را به قدرت رساند و از نگاه بسیاری از ناظران، همچنان مانعی در زمینه تشکیل دولت فراگیر در این کشور است.
امارات در یمن هم با سازماندهی نیروهای شبه نظامی همچون نیروهای "العمالقه" و دیگر گروه های مسلح، مانع از بازگشت ثبات به یمن شده است.
از سوی دیگر تقابل امارات با قطر این بار در جبهه سودان بازتولید شده و نشان می دهد نه تنها اختلاف این دو شیخ نشین حل نشده، بلکه از میدانی به میدان دیگر منتقل می شود.
از این رو با وجود آنکه در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در العلا عربستان، مقرر شد محاصره قطر به پایان برسد، ولی بحران سودان نشان می دهد که زمینه های اختلاف در درون شورای همکاری همچنان پابرجاست.
انتهای پیام/