خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گازسوز شدن نیروگاه شازند مطالبه اصلی مردم است

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403 - 17:30
منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دوازدهم گفت: یکی از مطالبات جدی مردم اراک و شازند گازسوزشدن دائمی فرایند نیروگاه شازنداست.
استان،مركزي،شازند،منتخب،مجلس،دوازدهم،شهرستان،اراك،توجه،قرار، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نادرقلی ابراهیمی در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی اظهار داشت: تدوین زنجیره ارزش در کشور و استان مرکزی یک ضرورت است و اگر این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد، خلاءهای بسیاری از برنامه‌ها رفع می‌شود.
بر اساس برنامه افق دراز مدت، باید آمایش‌ها مشخص شود و در استان مرکزی که مفتخر به استان علم پرور است باید تمام برنامه‌ها، هدایت دستگاه‌ها و اعتبارات بر اساس آمایش به پیش رود.
وی افزود: اراک با عنوان کلانشهر مطرح می‌شود در حالی که هیچ شباهتی با کلانشهرها ندارد و شهرستان‌های کمیجان و خنداب هم از شرایط خوبی برخوردار نیستند، فرصت‌های خوبی در بودجه برای بخش کشاورزی دیده شده که باید تلاش شود تا سهم قابل توجهی از این بخش به استان مرکزی وارد شود.
منتخب مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس دوازدهم یکی از مطالبات جدی مردم اراک‌ و شازند را گاز سوز شدن دائمی فرایند نیروگاه شازند برشمرد که با جدیت دنبال می‌شود و گفت: جریان‌سازی ورود اتوبوس‌های برقی در اراک به عنوان یکی از شهرهای آلوده کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران از سرمایه گذاری در این استان فرار می‌کنند قیمت بالای زمین، مالیات بالا و نبود امکانات لازم است
سیدمحمد جمالیان، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: معیشت مردم به سختی انجام می‌شود و با این شرایط، خرید کالاهای اساسی در استان مرکزی از سایر استان‌ها گران‌تر است به طوری که طبق آمارهای ارایه شده، استان مرکزی در تولید گوشت رتبه سوم را دارد، اما هزینه‌ای که مردم برای تهیه این محصول پرداخت می‌کنند از استان‌های همجوار بالاتر است.
وی افزود: یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران از سرمایه گذاری در این استان فرار می‌کنند قیمت بالای زمین، مالیات بالا و نبود امکانات لازم است، مصرف آب کشاورزی در استان مرکزی نسبت به کشور متفاوت است و کشاورزی این استان همچنان سنتی باقی مانده که یک ضعف است و باید برنامه برای افزایش بهره‌وری مورد توجه جدی قرار گیرد.
نماینده منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دوازدهم تصریح کرد: آمار کشته‌های ترافیکی جاده‌های شازند نگران کننده است، همچنین آمار کشته‌های ترافیکی در جاده‌های شازند به ویژه مسیر اراک شازند نگران کننده است که باید مورد توجه قرار گیرد.
نیمی از درآمد استان مرکزی از ساوه و زرندیه است
حجت الاسلام سبزی، نماینده فعلی و منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس دوازدهم نیز در این نشست اظهار داشت: وحدت رویه، همکاری و انسجام بین نمایندگان مردم استان مرکزی در مجلس دوازدهم راهی مطمئن و مهم برای کاهش و حل بسیاری از مشکلات این استان و این مهم در دوره فعلی کمتر دیده شد، رویکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی استانی بوده و تنها معطوف به مرکز نیست که این مهم جای تقدیر دارد، اگر بخواهیم به سراغ واگرایی نرویم باید بودجه در شهرستان‌ها به صورت عادلانه تقسیم شود.
وی افزود: نیمی از درآمد استان مرکزی از ساوه و زرندیه است، اما به لحاظ توزیع نیروی انسانی، مالیات بر ارزش افزوده و بودجه بی‌عدالتی در این مناطق مشاهده می‌شود، 21 منطقه حاشیه استان مرکزی در شهرستان ساوه است که این آمار بالا است.
نماینده و منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس دوازدهم بیان کرد: بودجه‌های شهرستان‌ها به طور معمول در 6 ماه نخست سال تخصیص پیدا نمی‌کند و در 6 ماه دوم‌ نیز استان مرکزی بیشتر به فصل سرما می‌خورد و این مهم یکی از دلایل اجرای طولانی مدت طرح‌های عمرانی است، سفر دوم رئیس جمهور به استان مرکزی نزدیک است و پروژه‌های قبلی این سفر حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این در حالی است که چندین پروژه شهرستان ساوه هنوز آغاز نشده و پیشرفتی ندارد.
هوشنگ هادیان پور نماینده منتخب مردم شازند، در این نشست اظهار داشت: نیاز است اعتبارات چشمگیری به طرح‌های ترافیکی و جاده‌ای این شهرستان اختصاص پیدا کند، عملیات اجرایی جاده خمین به شازند از 23 سال گذشته آغاز شده اما هنوز اجرایی نشده و این جای تاسف دارد.طولانی شدن اجرای طرح‌های عمرانی باعث نارضایتی مردم می‌شود، از عملیات اجرایی بیمارستان شازند بیش از هشت سال می‌گذرد و برای تکمیل آن باید چندین برای اعتبار پیش‌بینی شده، هزینه شود
نماینده منتخب مردم شازند افزود: مقدمات آزادراه شازند فراهم شده اما این طرح نیز همچنان باقی است و جاده ازنا به شازند تا مرز شازند اجرا و در این محدوده که با بیشترین تصادف نیز همراه است، باقی مانده و عملیاتی نشده است، 223 روستای شهرستان شازند با یک‌هزار کیلومتر راه، از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و نیاز است این بخش نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
اگر در زمینه اشتغال پایدار و مناسب جوانان فکر نشود، آمار مهاجرت این سرمایه‌ها افزایش پیدا می‌کند
محمد جلالی، منتخب مردم دلیجان و محلات در مجلس دوازدهم اظهار داشت: نخستین مشکل استان مرکزی عدم‌توان و ناتوانی مدیران استان از جمله شهرداری و شوراهای اسلامی در جلب و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، وجود شمار زیاد اتباع افغانستان و ارزش افزوده پایین از مهم‌ترین مشکلات در شهرستان دلیجان است و نیاز است هرچه سریعتر آزادراه سلفچگان، دلیجان و اصفهان در برنامه کلان استان مرکزی قرار گیرد.
وی‌ افزود: بسیاری از اشتغال‌های ایجاد شده در استان مرکزی پایدار و در شان تحصیل کردگان دانشگاهی نیست و بسیاری از افراد مجبور به کار کردن در برخی مشاغل هستند، اقدامات دانش‌بنیان و افزایش شمار شرکت‌های دانش‌بنیان نقش موثری در افزایش شغل‌های پایدار و نیاز شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد.
منتخب مردم دلیجان و محلات در مجلس دوازدهم با بیان اینکه اگر در زمینه اشتغال پایدار و مناسب جوانان فکر نشود، آمار مهاجرت این سرمایه‌ها افزایش پیدا می‌کند گفت: پارک علم و فناوری استان مرکزی در شان این استان نیست و باید در شهرستان‌های ساوه، دلیجان و شازند به دلیل واحدهای صنعتی بزرگ، کارهای فناورانه بزرگ و مراکز رشد گسترده شکل گیرد.
در برنامه هفتم توسعه نگاه‌ها بیشتر ملی است
محمد بیات، منتخب مردم خمین در مجلس دوازدهم هم در ادامه این نشست اظهار داشت: توزیع نیروی انسانی در دستگاه‌های مختلف شهرستانی از جمله در شهرستان خمین مناسب نیست، نیاز است توزیع نیروی انسانی در شهرستان‌ها با عدالت باشد و همه نیروها در مرکز استان مرکزی مستقر نباشند.
منتخب مردم خمین در مجلس دوازدهم افزود: برای کاهش مشکلات در شهرستان‌های مختلف نیاز است تلاش ویژه‌ای در راستای جذب اعتبارات ملی انجام شود، تمام مدیران و نمایندگان باید تلاش مضاعفی به کار گیرند تا مردم شیرینی خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف را بیشتر از قبل احساس کنند.
بیات ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه نگاه‌ها بیشتر ملی است و نگاه منطقه‌ای مغفول مانده است که توجه به این مهم یک ضرورت است، در توزیع اعتبارات استانی نباید به گونه‌ای باشد که هرکسی سبد زودتر می‌گذارد بیشتر پُرکند و یا نماینده‌ای که بیشتر سر و صدا می‌کند از سهم بیشتری برخوردار باشد.
وی عنوان کرد: بسیاری از طرح‌های این شهرستان از جمله طرح توسعه خمین، راه‌های ارتباطی و کمربندی این شهر اجرا نشده، راه‌آهن اراک - خمین تا امان آباد اجرا و بقیه آن همچنان باقی است، شهرستان خمین 40 معدن فعال دارد اما حق و حقوقی از بابت این بخش دریافت نمی‌کند و زیرساخت‌های آب، برق و گاز در این شهرستان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
انتهای پیام/711/