خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آیا همه پشتیبانان گروهک جیش الظلم دستگیر شدند

مشرق | سیاسی | یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403 - 19:31
بلوچستان،تروريستي،علميه،اصلي،سيستان،اهل،سنت،امنيتي،پشتيبانان ...

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مهدی جهان تیغی نوشت:
آیا همه پشتیبانان گروهک جیش الظلم دستگیر شدند؟
اکثریت قاطع مردم، علما و حوزه‌های علمیه اهل سنت ایران به گواه آنچه در تمام این سالها در صحنه عمل مشاهده شده، از زمره معتدلین هم در اعتقاد و هم در عمل اجتماعی و سیاسی در میان نحله‌های مختلف اهل سنت جهان اسلام محسوب می شوند.
در اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید دو حادثه تروریستی بزرگ علیه مقرهای نیروی انتظامی و سپاه پاسداران که در نوع خود از اقدامات ضدامنیتی کم سابقه سالیان اخیر محسوب می‌شود در شهرستان راسک اتفاق افتاد.
اینک با اطلاعیه قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه معلوم شده که بخشی از پشتیبانان اصلی این دو عملیات تروریستی بزرگ در مدرسه دینی انوارالحرمین روستای پشامگ بلوچستان مخفی شده بودند، دستگیر شدند.
این اولین بار نیست که عوامل یک حوزه علمیه به ظاهر اهل سنت در بلوچستان ، پس از ارزیابی‌های اطلاعاتی معلوم می شود که از منشاهای اصلی اجرای عملیات تروریستی علیه ایران بودند.
یکی از معروف‌ترین مصادیق در اینباره مربوط به سال ۸۶ است که عوامل گروه ترویستی عبدالمالک ریگی با همکاری مسئولین حوزه علیمه چاه جمال ایرانشهر قصد داشتند با عملیات انتحاری در خلال سفر رئیس جمهور وقت به سیستان و بلوچستان دست به قتل و عام گسترده بزنند.
بین رسیدن به امنیت پایدار در جنوب شرق و مقابله با یکی از پشتیبانان اصلی عملیات‌های تروریستی تکفیری -حوزه‌های علمیه راهبر، پشتیبان، همکار و همراه تروریست ها- چه ارتباطی وجود دارد؟
بدون مهار این نوع حوزه‌های علمیه – که البته بسیار اندک شمار هستند و اساسا نباید آنها را در زمره اهل‌سنت سیستان و بلوچستان محسوب کرد- آیا نقطه پایانی بر حوادث ضد امنیتی می‌توان متصور بود؟
هیچ گروه تروریستی تکفیری در جنوب شرق بدون یارگیری از بستر تربیتی ایجاد شده توسط برخی جریانات مذهبی افراطی در داخل بلوچستان، امکان شکل گیری و بقا ندارد.
بهتر نیست پس از سالها تجربه طرح‌‎های مختلف امنیتی، بیشتر به علل اصلی پرداخته شود و به جای پرداخت هزینه‌های سنگین نظامی و امنیتی برای مقابله با گروه‌های تروریستی در وسط میدان جنگ، یکی از اصلی‌ترین منشاهای تشکیل این گروه‌ها را در نطفه بخشکانیم؟
آیا زمان، پرداختن بیشتر به این مقرهای معدود که اتفاقا پنهان نیستند و عملکردشان هم آشکار هست، فرا نرسیده؟
از اجرای قانون نظارت بر حوزه‌های علمیه اهل سنت در سیستان و بلوچستان چه خبر؟
تا کجا پیش رفته؟
چه میزان اجرایی شده؟
چه موانعی وجود دارد؟
اگر مانع وجود دارد، مانع اصلی کیست و چیست؟
آیا مسوولین درباره این سوالات مهم و حیاتی، پاسخ قانع کننده‌ای برای ده‌ها خانواده شهدای مظلوم انتظامی و امنیتی سیستان و بلوچستان دارند؟
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.