خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 29 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403 - 15:00
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: طبق آخرین ویرایش فهرست دارویی ایران، سفتریاکسون داروی بیمارستانی است و باید از تجویز و مصرف آن به‌صورت سرپایی باید اجتناب شود.
مصرف،پايش،علائم،تزريق،باليني

دکتر زهرا جهانگرد با تاکید بر اینکه تزریق آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان (در مکان مجهز به تجهیزات احیاء و تیم متبحر برای انجام عملیات احیاء) انجام شود، گفت: در صورت مصرف دارو در مراکز فاقد تجهیزات، منجر به عوارض دارویی شده، جان بیمار در خطر خواهد بود.
وی افزود: به‌منظور پایش علائم بالینی و تحت‌نظر به‌منظور پایش وقوع عوارض ناخواسته احتمالی، بیماران باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشند و در صورت بروز هر گونه علائم و نشانه‌های ازدیاد حساسیت، تزریق دارو قطع و اقدامات حمایتی و درمانی لازم بر اساس علائم بالینی انجام گیرد.
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت توصیه کرد: از تجویز و مصرف داروی سفتریاکسون در موارد مصرف تایید نشده و فاقد اندیکاسیون‌های تایید شده و همچنین مصرف خودسرانه و غیرمنطقی دارو‌های آنتی‌بیوتیک از جمله داروی سفتریاکسون اجتناب شود.