خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 29 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کشف هزاران سیارک در نزدیکی زمین توسط یک فناوری جدید

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403 - 09:30
ستاره شناسان توسط یک فناوری جدید که می‌تواند از یک فاجعه در آینده جلوگیری کند، بیش از ۲۰۰۰۰ سیارک را در نزدیکی زمین شناسایی کردند.
زمين،تصوير،فناوري،شناسايي،سيارك،مدار،نوري،نقطه،سياركي،الگوري ...

ردیاب‌های سیارکی با استفاده از یک فناوری پیشرفته ۲۷۵۰۰ سیارک نزدیک به زمین را شناسایی کرده‌اند که این فناوری می‌تواند از وقوع فاجعه در آینده جلوگیری کند.
محققان به جای رصد ستارگان با استفاده از تلسکوپ سنتی، الگوریتم جدیدی به نام بازیابی مدار هلیوسانتریک بدون تراکلت یا THOR ایجاد کردند.
با استفاده از این روش، دانشمندان توانستند ده‌ها هزار جرم منظومه شمسی را شناسایی کنند که تعداد آن ها بیشتر از آنچه در سال گذشته توسط تمام تلسکوپ‌های جهان کشف شد، بود.
شاید مهمترین آن ها ۱۰۰ سیارک نزدیک به زمین باشند، یعنی آن هایی که از مدار سیاره ما عبور می‌کنند، که اکثر آن ها در کمربند اصلی سیارک بین مدار‌های مریخ و مشتری قرار دارند.
اگرچه هیچ یک از سیارک‌های تازه کشف شده در مسیر برخورد با زمین نیستند، این الگوریتم می‌تواند به شناسایی سیارک‌های بالقوه خطرناک کمک کند.
روش سنتی تجزیه و تحلیل مسیر‌های موجودات آسمانی شامل تجزیه و تحلیل تصاویر متعدد از یک تکه از آسمان است که در طول زمان گرفته شده است.
این موضوع به آن ها اجازه می‌دهد مدار جسم را مانند یک پازل کنار هم بچینند.
با این حال، THOR با ارتباط یک نقطه نوری کوچک مشاهده شده در یک تصویر با نقطه متناظر آن در یک تصویر دیگر عما کرده و استنباط می‌کند که آن ها یک شی هستند و به طور موثر مسیر پرواز خود را پیش بینی می‌کند.
نیویورک تایمز گزارش داد که آزمایشگاه ملی تحقیقات نجوم نوری و فروسرخ (NOIRLab) دارای ۴۱۲۰۰۰ تصویر در آرشیو دیجیتالی خود است که برخی از آن ها ۱.۷ میلیارد نقطه نوری را به تصویر می‌کشند.
با استفاده از Google Cloud، THOR توانست همه اجرام کیهانی را که قبلا نادیده گرفته شده بودند، در عرض تقریباً ۵ هفته شناسایی کند.
دانشمندان امیدوارند که THOR به افزایش تعداد سیارک‌هایی که تلسکوپ‌های فضایی می‌توانند مکان یابی کنند کمک کند.
فناوری THOR در حال حاضر می‌تواند ۸۰ درصد از سیارک‌های نزدیک به زمین با قطر ۴۶۰ فوت یا بزرگتر را پیدا کند که ۱۰ درصد کمتر از هدف تعیین شده در دستور تصویب شده توسط کنگره در سال ۲۰۰۵ است.
در ماه فوریه، سیارکی به اندازه یک اتوبوس دو طبقه از کنار زمین در ۱۴۰۰۰۰ مایلی دورتر، نزدیکتر از ماه عبور کرد.
فناوری THOR علی رغم قابلیت‌های شگفت‌انگیزی که دارد، ممکن است فضای مطالعه را کمتر جذاب کند، زیرا تمرکز به طور فزاینده‌ای از خود ستاره‌ها به صفحه رایانه تغییر می‌کند.
منبع: "nytimes"