خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 29 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس؛ کدام مرورگر بهتر است؟

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403 - 09:30
اگر به دنبال بهترین مرورگر وب برای دستگاه اندروید خود هستید، انتخاب شما به دو رقیب اصلی Google Chrome و Mozilla Firefox محدود است.
فايرفاكس،مرورگر،كروم،مرور،گوگل،حالت،ويژگي،خصوصي،Google،موزيل ...

چشم انداز مرورگر به شدت رقابتی است و موزیلا فایرفاکس با اولویت دادن به حریم خصوصی و عملکرد در برابر مرورگر محبوب‌تر گوگل کروم، به عنوان یکی از رقبای برتر ظاهر شده است.
با این حال، بسته به کاری که آنلاین انجام می‌دهید، مرورگر مناسب می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه مرور وب ایجاد کند.
کدام مرورگر بهترین سرعت و ابزار را برای نیاز‌های روزانه شما فراهم می‌کند؟
کدام یک تجربه ایمن‌تر را ارائه می‌دهد تا بتوانید با اطمینان و بدون نگرانی در مورد حریم خصوصی مرور کنید؟
هر دو مرورگر Chrome و Firefox رایگان هستند و در بسیاری از دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها در دسترس هستند، اما همه چیز به سرعت در حال تغییر است، زیرا فایرفاکس یکی از مرورگر‌های کمیاب است که به Chromium، پروژه منبع باز که Chrome و سایر مرورگر‌های مشابه اج یا اپرا وابسته نیست، در عوض، فایرفاکس بر روی موتور مرورگر کوانتومی موزیلا اجرا می‌شود که برخی از مزایای اضافی را فراهم می‌کند.
مقایسه مشخصات
به طور کلی، هنگامی که مردم می‌پرسند کدام مرورگر بهتر است، آن ها می‌پرسند که کدام مرورگر سریعتر است، ویژگی‌های بیشتری دارد و امن‌ترین است.
با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید مهم‌ترین عوامل را بررسی کنیم تا ببینیم کدام یک از آن ها برتر هستند.
عملکرد: زمانی که کروم در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد، یکی از سریع‌ترین مرورگر‌های موجود بود و برای ادامه دادن، موزیلا پیشرفت‌های قابل توجهی برای رقابت با گوگل انجام داده است.
به‌طور پیش‌فرض، فایرفاکس کوکی‌های شخص ثالث و ردیاب‌های اجتماعی را مسدود می‌کند که می‌تواند به میزان قابل توجهی سرعت مرور وب شما را کاهش دهد.
فایرفاکس همچنین به طور خودکار اسکریپت‌های استخراج ارز دیجیتال را مسدود می‌کند، که یک نوع نسبتاً جدید از نقض اطلاعات است که به عنوان جک کریپتو شناخته می‌شود.
همان طور که ممکن است کاهش علمکرد را افزایش دهد.
منابع سیستم: به طور پیش فرض، فایرفاکس روی حالت ذخیره عملکرد تنظیم شده است که منابع مورد استفاده در عملیات آن را محدود می‌کند.
در حالی که Google در حال تلاش برای رفع کاستی‌های Chrome با ویژگی‌هایی مانند Memory Saver و Energy Saver برای برگه‌ها و کار‌های پس‌زمینه است.
با این حال، اگر سیستم شما در تلاش است تا با فایرفاکس همراه باشد، احتمالاً تجربه بهتری با فایرفاکس خواهید داشت.
ویژگی‌ها: فایرفاکس و کروم بسیاری از ابزار‌های مورد انتظار را ارائه می‌کنند، مانند مدیران نشانک‌ها، گزینه‌های موتور جستجو، بررسی املا و چندین نمایه کاربر.
اما بارزترین مزیتی که کروم نسبت به فایرفاکس دارد، کتابخانه وسیع افزونه‌های آن است، زیرا فروشگاه وب کروم کاتالوگی دارد که بسیار فراتر از هر مرورگر دیگری است.
اگر از سایر سرویس‌های Google مانند Gmail استفاده می‌کنید، آن ها در Chrome بهتر کار می‌کنند.
زیرا گوگل از مرورگر خود برای آزمایش و توسعه خدمات خود استفاده می‌کند.
از سوی دیگر، ویژگی‌های قابل توجهی وجود دارد که فایرفاکس به صورت پیش فرض شامل آن‌ها می‌شود که کروم آن‌ها را ارائه نمی‌دهد.
به طور خاص، یک ابزار اسکرین شات درون مرورگر و همچنین مسدودکننده پخش خودکار دارد.
اما اگر به دنبال کمیت، جامعیت و اجزای اضافی هستید، کروم راه حل عالی است.
در مورد برنامه‌های موبایل برای مرورگرها، هر دو برنامه با نماد‌های اندروید ۱۳ به بالا که دارای تم‌های خاصی است، سازگار هستند.
«Chrome» همچنین دارای «حالت نور» است که با کوچک کردن تصاویر و حذف موارد غیرضروری، مقدار داده‌های استفاده شده را محدود می‌کند، در حالی که «Firefox» به خودی خود حالت ذخیره داده اختصاصی ندارد، اما تنظیمی برای غیرفعال کردن تصاویری که در خدمت همین هدف هستند دارد.
رابط کاربری: فایرفاکس و کروم رابط کاربری نسبتا ساده‌ای دارند که به راحتی می‌توان آن را پیمایش کرد.
کروم کمی کارآمدتر است، که این ویژگی کار را برای کسانی که چندان اهل فن آوری نیستند کمی آسان‌تر می‌کند.
با این حال، فایرفاکس آزادی بیشتری دارد، به این معنی که می‌توانید مرورگر را سفارشی کنید تا منحصر به فرد به نظر برسد، بنابراین می‌توانید اکثر عناصر رابط کاربری را مطابق با نیاز‌های خود جابجا کرده و مرتب کنید و مواردی را که هرگز استفاده نمی‌کنید پنهان کنید.
همچنین می‌توانید از فایرفاکس Color استفاده کنید، یک ویژگی افزودنی که به شما امکان می‌دهد تم خود را از ابتدا ایجاد کنید.
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تب‌های زیادی را همیشه باز دارید، ممکن است نحوه نمایش مرورگر را برای شما مهم باشد.
فایرفاکس دارای اسکرول افقی در تمام برگه‌های باز است که ممکن است به کاهش شلوغی کمک کند، در حالی که Google Chrome ترجیح می‌دهد آن را به اندازه بسیار کوچک تقلیل دهد کند تا فقط نماد قابل مشاهده باشد.
اگرچه این کار همه چیز را مقابل چشم نگه می‌دارد، اما زمانی که چندین برگه یک وب‌سایت باز هستند، می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود.
زیرا همه آنها شبیه به هم خواهند بود.
هر مرورگر همچنین دارای یک منوی کشویی عمودی است که می‌تواند به حرکت بین تب‌ها کمک کند.
همچنین می‌توانید زبانه‌ها را نادیده بگیرید، پین کنید یا به دستگاه‌های متصل ارسال کنید.
هر دو مرورگر حاوی پیام‌های پاپ‌آپ هستند که هر ویژگی را هنگام دانلود و باز کردن آنها برای اولین بار توضیح می‌دهند.
امنیت و حریم خصوصی: موزیلا، مؤسسه غیرانتفاعی پشت فایرفاکس، وقتی پای حریم خصوصی به میان می‌آید، پول خود را به کار می‌گیرد.
به عنوان مثال، فایرفاکس اثر انگشت دیجیتال را مسدود می‌کند، نوعی ردیابی که می‌تواند در طی ماه‌ها اتفاق بیفتد و داده‌ها را روی سخت افزار و نرم افزار دستگاه شما جمع آوری کند.
همچنین دارای یک ویژگی یکپارچه به نام فایرفاکس مانیتور است که در صورت به خطر افتادن رمز عبور شما به طور خودکار به شما اطلاع می‌دهد.
اما چون فایرفاکس امن‌تر است.
این بدان معنا نیست که Chrome ناامن است.
اگر از کروم استفاده کرده‌اید، احتمالاً هنگام دسترسی به وب‌سایت‌های خاصی با هشدار قرمز بزرگ مواجه شده‌اید.
این قابلیت به لطف ویژگی مرور ایمن گوگل است که وب سایت‌های خطرناک یا دانلود فایل‌های خطرناک را مسدود می‌کند.
مرورگر Chrome همچنین دارای یک حالت ناشناس بحث برانگیز و مشکوک است و فایرفاکس یک حالت مرور خصوصی دارد که به طور خودکار اطلاعات مرور شما مانند تاریخچه و کوکی‌ها را بدون باقی گذاشتن هیچ ردی پس از اتمام جلسه حذف می‌کند.
همگام سازی: بخشی از جذابیت کروم ادغام یکپارچه آن با اکوسیستم Google است.
به عنوان مثال، برگه‌های باز به طور خودکار در بین دستگاه‌ها همگام سازی می‌شوند و زمانی که می‌خواهید کاری مانند ادامه خواندن مقاله را انجام دهید، راحت است.
همچنین می‌توانید برگه‌های باز را بین دستگاه‌ها در فایرفاکس به اشتراک بگذارید، اما این فرآیند به صورت دستی انجام می‌شود.
کروم و فایرفاکس همچنین از چندین نمایه کاربر پشتیبانی می‌کنند و به شما امکان می‌دهند مواردی مانند رمز عبور، نشانک‌ها و تاریخچه مرور را همگام‌سازی کنید.
فایرفاکس دارای امنیت اضافی یک رمز عبور اصلی است که ورود و رمز‌های عبور ذخیره شده را تحت قفل و کلید اضافی نگه می‌دارد.
لوگوی گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس
در پایان، اگر به دنبال سرعت و عملکرد هستید، گوگل کروم بهترین گزینه برای شماست.
اگر به دنبال امنیت و حفظ حریم خصوصی در هنگام گشت و گذار در اینترنت هستید، مطمئناً فایرفاکس ویژگی‌های امنیتی بهتری نسبت به Google Chrome در اختیار شما قرار می‌دهد که با انتقادات زیادی به دلیل ویژگی حالت ناشناس خود مواجه شد، به طوری که چندی پیش مشخص شد که در واقع چیزی را پنهان نمی‌کند.
منبع: ارم نیوز