خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 28 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گسترش اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در انگلیس

مشرق | بین‌الملل | پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 16:18
هم‌زمان با تداوم اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا، دانشجویان انگلیس نیز به‌پا خواسته و با تحصن در حیاط دانشگاه‌ها، خواهان تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و توقف جنگ در غزه هستند.
دانشگاه،انگليس،سيستمز،سلاح،توليد،شركت،آكادميك،منچستر،اسرائيل ...

به گزارش مشرق، دانشجویان در شهرهای مختلف انگلیس از جمله لندن، منچستر، بریستول، نیوکاسل و لیدز از مسئولین دانشگاه‌های خود می‌خواهند که به روابط آکادمیک با موسسات اسرائیلی پایان دهند.
آن‌ها همچنین خواهان قطع سرمایه‌گذاری دانشگاه‌های انگلیس در شرکت‌های تولید کننده سلاح برای رژیم صهیونیستی و یا کسب‌وکارهای اسرائیلی هستند که در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری فعالیت تجاری می‌کنند.
دنشجویان دانشگاه نیوکاسل تازه‌ترین گروهی هستند که از دیروز با تحصن در حیاط دانشگاه به جمع معترضان پیوسته‌اند.
دانشجویان دانشگاه لیدز هم می‌گویند تا زمانی که این موسسه آکادمیک به مشارکت در سرکوب مردم فلسطین پایان ندهد، به اعتراض و تحصن خود ادامه می‌دهند.
در وارویک، شفیلد و منچستر هم دانشجویان، با چادرهایی که در حیاط دانشگاه علم کرده و شعارنوشته‌هایی که در حمایت از فلسطین نصب کرده‌اند، به موج اعتراضات پیوسته‌اند.
«هالا» دانشجوی دکترا که در اعتراضات دانشگاه منچستر شرکت کرده است، به خبرنگاران گفت: « ما اجازه نخواهیم داد که از طریق مشارکت دانشگاه با شرکت‌هایی مانند بی‌ای‌ئی سیستمز (بزرگترین شرکت تولید کننده سلاح در انگلیس) و موسسات آکادمیک اسرائیلی مانند دانشگاه تل آویو که در زمین های سرقت شده ساخته شده‌اند، به شریک جرم تبدیل شویم.»
وی افزود: من به عنوان یک دانشجوی دکترا و مهمتر از همه به عنوان یک فلسطینی، وظیفه دارم علیه کسانی که رنج مردم ما در غزه و کل فلسطین را طولانی می کنند، اقدام کنم.
در همین حال مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان (ICJP) مستقر در لندن، اعلام کرد که به ۸۲ موسسه آمادمیک انگلیسی نامه نوشته و هشدار داده است که اگر همکاری‌های مالی این موسسات با شرکت‌های تولید کننده سلاح برای رژیم صهیونیستی محرز شود، مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.
«دانیا ابوالحج» عضو ارشد مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان در اظهاراتی گفت که شرکت هایی از جمله البیت سیستمز، کترپیلار و بی‌ای‌ئی سیستمز که دانشگاه های بریتانیا در آنها سرمایه گذاری کرده اند، به طور بالقوه در حمله (رژیم) اسرائیل به غزه شریک بوده‌اند.
دیروز هم صدها تن از اعضای اتحادیه‌های کارگری در کنار اقشار مختلف مردم انگلیس از ملیت‌ها و مذاهب مختلف، مقابل ساختمان وزارت تجارت این کشور تجمع کرده و خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل شدند.
صدها معترض دیگر نیز به صورت هماهنگ مقابل کارخانه‌ بزرگترین شرکت تولید کننده سلاح در انگلیس موسوم به بی‌ای‌ئی سیستمز در اسکاتلند، ولز و لنکشر تجمعات مشابهی را برگزار کردند.