خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 خرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رکورد صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده شکسته شد

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403 - 12:41
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رکورد صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده کشور بعد از انقلاب اسلامی در سال گذشته شکسته شد.
نوسازي،فرسوده،بافت،مردمي،شهري،بازآفريني،واحدها،مستضعفين

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری نخستین گردهمایی گروه های مردمی و جهادی با مشارکت بسیج مستضعفین با بیان اینکه بیش از ۲۳ میلیون نفر در بافت های فرسوده کشور ساکن هستند که شامل یک سوم جمعیت شهری می شود گفت: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما به بازآفرینی شهری مردمی سازی بود به طوری که‌ همه چیز از آن مردم است و نوسازی توسط سازندگان و گروه های جهادی و مردمی انجام می شود.
وی افزود: فرآیند نوسازی در شهرها از امروز با مشارکت گروه های مردمی و جهادی و با مشارکت بسیج مستضعفین کلید می خورد.
هرجا که مردم حضور پیدا می‌کنند ما شاهد توفیقات مردمی هستیم و در حوزه باز آفرینی شهری و بافت‌های فرسوده نیاز به مردمی سازی داریم.
او گفت: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار که باید نوسازی شود که جان مردم و ساکنان این خانه ها در خطر است و باید شهرها به گونه ای ساخته شود که مردمان آنها احساس امنیت کنند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اظهار کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای فرسوده ۱۰ میلیون نفر ساکن هستند و بافت های تاریخی ۴ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی است که شامل ۶ هزار محله و بیش از ۳۰۰ هزار کوچه است .
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مشکل اصلی در بافت های فرسوده به دلیل عدم توان مالی است که باعث شده ساکنان این واحدها نتوانند اقدام به نوسازی واحدهای خود کنند.
چالش نوسازی بافت های اصلی ترین مشکل دولت بوده و قرار شده است با بسته های تشویقی که در نظر گرفته شده به سازندگان و پیمانکاران این واحدها نوسازی شوند.
او گفت: ۲۳۴ شهر بسته تشویقی شهرسازانه خود را نوشته و اجرا می‌کنند و ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی را اجرا می‌کنند.
در سال ۱۴۰۲ رکورد صدور پروانه های ساختمانی در بافت های فرسوده شکسته شد که بخش عمده ای از آنها ناشی صدور پروانه های ساختمانی بوده است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مشکل اصلی ۲میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار که در کشور وجود دارد ناشی از فرهنگ سازی است که باید ساکنان این واحدها توجیه شوند که از طریق یک حلقه میانی بین سازندگان و مالکان این واحدها نوسازی شوند.
او بیان کرد: در گام اول با همکاری بسیج مستضعفین اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده می کنند که در گام اول با ۴۲۸ حلقه میانی اقدام به نوسازی بافت های فرسوده کنیم.