خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ازسرگیری تحرکات آمریکا و فرانسه برای نجات اسرائیل در شمال

تسنیم | بین‌الملل | دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 12:54
در سایه تحولات مربوط به مذاکرات قاهره درباره آتش بس غزه، غرب و آمریکا هم تحرکات خود را برای آرام کردن جبهه جنوب لبنان و گرفتن تضمین جهت بازگشت شهرک نشینان به شمال فلسطین اشغالی آغاز کرده اند.
لبنان،غزه،رژيم،اشغالي،فلسطين،جنوب،فرانسه،پاريس،جبهه،حزب،الله ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با صحبت‌هایی که در قاهره درباره آتش بس غزه انجام می‌شود و سفر هیئت حماس به مصر در این زمینه، طرف‌های مختلف غربی و آمریکایی مجدداً برای نجات رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی فلسطین اشغالی و توقف عملیات‌های حزب الله علیه این رژیم به تکاپو افتاده‌اند و به دنبال متوقف کردن همه جبهه‌های حامی غزه علیه رژیم اشغالگر هستند.
در همین راستا رژیم صهیونیستی که تلفات سنگین جانی و مالی به ویژه در دور اخیر عملیات‌های پیشرفته مقاومت لبنان متحمل شده دست به دامن طرف‌هایی چون فرانسه و آمریکا شده تا جبهه جنوب لبنان را آرام کنند.
در واقع چیزی که اسرائیل به دنبال آن می‌باشد این است که اگر بعد از برقراری آتش بس در نوار غزه این رژیم مجدداً خواست حملات خود را از سر بگیرد سایر جبهه‌های مقاومت به ویژه حزب الله مجدداً وارد درگیری با اسرائیل و حمایت از غزه نشوند.
پشت پرده سفر وزیر خارجه فرانسه به بیروت
در همین راستا دیروز «استفان سژورنه» وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به بیروت با مقامات لبنانی درباره ابتکار جدید پاریس جهت کاهش تنش‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی گفتگو کرد.
تلاش‌های فرانسه برای آرام کردن جبهه جنوب لبنان و متوقف شدن عملیات‌های حزب الله علیه رژیم صهیونیستی در حالی است که مقاومت مجدداً به مقامات لبنانی اطلاع داد که به موضع خود پایبند بوده و توقف کامل جنگ در غزه اولین چیزی است که باید درباره آن صحبت شود.
وزیر خارجه فرانسه در سفری که به لبنان داشت با اعضای گردان کشور خود در جنوب لبنان که تحت عنوان نیروهای اضطراری بین المللی (یونیفل) در این کشور فعالیت می‌کنند ملاقات و اعلام کرد که حامل پیشنهاداتی برای مقامات لبنانی با هدف کاهش تنش‌ها بین حزب الله و اسرائیل و جلوگیری از شروع جنگ گسترده است.
منابع آگاه در این زمینه اعلام کردند که پاریس مجبور شده سند ترتیبات امنیتی خود را که قبلاً برای متوقف کردن تنش‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی و آرام شدن جبهه جنوب لبنان ارائه داده بود اصلاح کند؛ سندی که مفاد آن کاملاً در خدمت رژیم صهیونیستی بود و علاوه بر مقاومت، دولت لبنان نیز قاطعانه آن را رد کرد.
در حالی که پاریس اعلام کرده اصلاحات زیادی در این سند انجام داده است اما منابع آگاه گزارش دادند که اصلاحات صورت گرفته خیلی اساسی و زیاد نیست و درباره تضمین بازگشت شهرک نشینان به شمال فلسطین اشغالی صحبت کرده است.
در این سند بر لزوم توقف عملیات‌های نظامی بین حزب الله و ارتش اسرائیل و استقرار 15 هزار نیروی ارتش لبنان بعد از تقویت آن با تجهیزات کافی در جنوب لیتانی تاکید شده است.
بر اساس ابتکار اصلاح شده‌ای که پاریس ارائه داده، مذاکرات برای تثبیت مرزهای زمینی لبنان و فلسطین اشغالی و تشکیل کمیته‌ای جهت نظارت بر این ترتیبات مربوطه تشکیل می‌شود.
منابع آگاه گزارش دادند که پاریس در این ابتکار خود بخش مربوط به عقب نشینی حزب الله به شمال لیتانی را با چیزی تحت عنوان «جابجایی» جایگزین کرده است.
تحرکات آمریکا برای نجات صهیونیست‌ها در شمال
در همین حال اطلاعات ضد و نقیضی درباره سفر «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی به بیروت وجود دارد که منابع لبنانی این سفر هوکشتاین را به سفری که او در اوایل ماه مارس انجام داد تشبیه کردند؛ جایی که با افزایش صحبت‌ها درباره آتش بس در نوار غزه در ماه رمضان هوکشتاین به بیروت آمده بود تا مقامات لبنانی را مجاب به قانع کردن حزب الله جهت آرام کردن جبهه جنوب این کشور کند.
بر همین اساس به نظر می‌رسد که در مرحله کنونی نیز با صحبت‌هایی که درباره پیشنهادات ارائه شده در مذاکرات قاهره در زمینه آتش بس غزه انجام می‌شود طرف آمریکایی قصد دارد آتش بس در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی را هم تضمین کند و به شهرک نشینان صهیونیست برای بازگشت آنها به شمال فلسطین اشغالی اطمینان دهد.
درحالی که از ابتدای جنگ غزه و بعد از ورود حزب‌الله به نبرد طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی بارها مقامات آمریکایی و غربی را برای متقاعد کردن مقاومت لبنان جهت عقب‌نشینی از عملیات‌های خود ضد مواضع اسرائیل، به لبنان فرستاده است، اخیرا منابع آگاه اعلام کردند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر برای آرام کردن جبهه جنوب لبنان دست به دامن فرانسه شده و از این کشور خواسته تلاش‌های خود را در این زمینه از سر بگیرد.
منابع پاریس در این زمینه گزارش دادند که نتانیاهو از فرانسه خواسته تا برای آرام کردن جبهه جنوب لبنان اقدام کند.
بر همین اساس فرانسه تحرکات جدیدی را در لبنان آغاز کرده که در پاسخ به درخواست نتانیاهو بوده است.
این تلاش‌های پاریس درحالی از سر گرفته می‌شود که طرح آن برای آتش‌بس میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل طی چند ماه گذشته بدون رسیدن به هیچ نتیجه‌ای متوقف شد.
این درحالی است که مقامات حزب‌الله و شخص سید حسن نصرالله بارها تاکید کرده‌اند مقاومت لبنان به موضع خود در حمایت از غزه پایبند است و بدون توقف تجاوزات اشغالگران به غزه، هیچ آتش‌بسی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی نخواهد بود.
انتهای پیام/