خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

انتخابات الکترونیکی در حوزه‌های دارای تعدد کرسی برگزار می‌شود/ ملاک انتخاب نامزد‌های مجلس در صورت تساوی آرا، قرعه‌کشی است

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 09:18
سخنگوی ستاد انتخابات گفت: قانون انتخابات می‌گوید وزارت کشور در حوزه‌های انتخابیه دارای تعدد کرسی به سمت برگزاری انتخابات الکترونیکی برود.
انتخابات،مرحله،اسلامي،حوزه،الكترونيكي،ستاد،مجلس،انتخابيه،برگ ...

اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره برگزاری مانور آمادگی انتخابات برای عوامل برگزاری دومین دوره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: روز گذشته مانور آمادگی انتخابات برگزار شد و در ۱۳ اردیبهشت هم این مانور برگزار می‌شود البته دوره‌های آموزشی را هم برگزار کردیم.
وی درباره شرایط رای‌دهی در دور دوم انتخابات مجلس اظهار کرد: تبصره ۴ ماده ۱۰ قانون انتخابات می‌گوید کلیه رای‌دهندگان مرحله دوم منحصرا در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رای دادند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند همچنین کسانی که در مرحله اول در هیچ‌یک از حوزه‌ها انتخابیه رای نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند شرکت کنند.
اسلامی درباره تعرفه دور دوم انتخابات مجلس بیان کرد: طراحی تعرفه انتخابات را برای مرحله دوم تغییر دادیم و طراحی جدید داریم به جهت اینکه در مرحله اول انتخابات تعرفه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری یکپارچه بود، اما تعرفه دوم ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی است و هم از جهت سایز و هم از لحاظ طراحی متفاوت است.
برگزاری انتخابات الکترونیکی در هشت حوزه
سخنگوی ستاد انتخابات درباره نحوه برگزاری انتخابات در حوزه‌هایی که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، تصریح کرد: برای هشت حوزه انتخابیه، انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.
وی افزود: با هماهنگی که با شورای نگهبان داشتیم به‌غیر از حوزه‌های آبادان و ملایر که در انتخابات مرحله اول مجلس در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ به صورت الکترونیکی برگزار شد در مرحله دوم تبریز، تهران، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائمشهر نیز انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.
اسلامی گفت: نحوه برگزاری انتخابات الکترونیکی به این صورت است که در هر شعبه در تهران به‌طور متوسط چهار صندوق الکترونیک و در شهرستان‌ها سه صندوق خواهیم داشت و در شعبه‌ها دستگاه احراز و صندوق الکترونیک وجود دارد.
دبیر ستاد انتخابات ادامه داد: کنترل کیفیت صندوق‌های الکترونیک انجام شده و کار‌های مقدماتی آن صورت پذیرفته و برای حوزه‌های انتخابیه ارسال شده است البته صندوق‌های احتیاط هم داریم.
وی افزود: صندوق‌های الکترونیک که در مرحله اول اننتخابات در چهار حوزه، قم، ملایر، رشت و آبادان به صورت الکترونیک بودند در این حوزه‌ها هم به صورت الکترونیک خواهند بود و اخذ رای و شمارش آن در حوزه‌های هشت‌گانه به صورت کاملا الکترونیک و تمام مکانیزه خواهد بود و رای دهنده با مراجعه به شعبه و احراز می‌تواند رای خود را به صورت الکترونیکی ثبت کند.
ملاک برگزاری انتخابات الکترونیکی، حوزه‌های انتخابیه هستند
اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا در استان تهران به‌طور کامل انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: ملاک حوزه‌های انتخابیه است.
حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس یک حوزه است و حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو یک حوزه است، اما در همان استان حوزه شبستر و میانه را هم داریم که انتخابات در آنجا به صورت دستی است.
سخنگوی ستاد انتخابات بیان کرد: ملاک این‌گونه است در حوزه‌هایی که بیش از یک کرسی باقی مانده است یعنی تعدد کرسی داریم انتخابات به صورت الکترونیکی خواهد بود، اما در حوزه‌هایی که یک کرسی است یعنی دو نامزد برای تصاحب یک کرسی رقابت می‌کنند در آنجا انتخابات به صورت دستی برگزار می‌شود به جهت اینکه سهولت بیشتری وجود دارد و همکاران ما در شعب می‌توانند نتایج را به راحتی اعلام کنند.
وی ادامه داد: قانون انتخابات در ماده ۱۱۰ اشاره می‌کند که وزارت کشور در حوزه‌های انتخابیه دارای تعدد کرسی به سمت برگزاری انتخابات الکترونیکی برود.
آغاز تبلیغات از ساعت صفر ۱۳ اردیبهشت
اسلامی درباره فرصت تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس تصریح کرد: براساس جدول زمان‌بندی که طراحی کردیم و شورای نگهبان آن را تایید کرد تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها از ساعت صفر بامداد پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت تا هشت صبح روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت خواهد بود و این هفت روز بازه زمانی تبلیغات است و ملاک دستورالعمل تبلیغات است که در مرحله اول انتخابات ابلاغ شده است.
دبیر ستاد انتخابات تاکید کرد: براساس دستورالعمل تبلیغات، نامزد‌های محترم باید سامانه مالی انتخابات که مربوط به قانون شفافیت است را باید تکمیل کنند و منابع و هزینه‌هایی که برای تبلیغات انتخاباتی دارند همگی باید در سامانه مالی ثبت شود.
زمان انصراف نامزدها
وی درباره میزان رای لازم برای پیروزی یک نامزد در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی گفت: در مرحله دوم هر نامزدی که رای بیشتری بیاورد برنده مرحله دوم انتخابات خواهد بود.
اسلامی تصریح کرد: ماده ۹ قانون انتخابات می‌گوید فرد منتخب برای پیروزی در انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب کند و در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای پیروزی در انتخابات با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.
سخنگوی ستاد انتخابات در پاسخ به این سوال که اگر آرای دو نامزد در انتخابات برابر شود در آن زمان کدام‌یک برنده انتخابات می‌شود؟، بیان کرد: تبصره یک ماده ۹ قانون انتخابات می‌گوید اگر آرای دو یا چند نفر از نامزد‌ها مساوی باشد ملاک انتخاب قرعه است که در جلسه مشترک هیئت‌های اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام می‌شود که نامزد‌های مذکور و یا نمایندگان آنها می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته باشند.
وی درباره مهلت نامزد‌ها برای اعلام انصراف خود از انتخابات گفت: تا ۷۲ ساعت قبل از برگزاری انتخابات امکان انصراف برای نامزد‌ها فراهم است.
اعلام نتایج آرا در اسرع وقت
اسلامی درباره زمان اعلام نتایج انتخابات گفت: در حوزه‌هایی که انتخابات به صورت الکترونیکی است ما سعی می‌کنیم در اسرع وقت یعنی شاید حدود یک ساعت پس از پایان زمان رای‌گیری این فرآیند را در حوزه انتخابیه نهایی کنیم که داده‌ها تجمیع می‌شود و برای ستاد انتخابات وزارت کشور ارسال می‌شود و ما به سرعت می‌توانیم آن را اعلام کنیم.
دبیر ستاد انتخابات بیان کرد: در حوزه‌هایی که انتخابات غیرالکترونیک است پس از شمارش آرا و تایید توسط ناظر و تجمیع آرا، نتیجه برای ما ارسال می‌شود و آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌کنیم.
وی درباره نحوه اعلام آرای نامزد‌های انتخابات ادامه داد: از ناحیه فرماندار مرکز حوزه انتخابیه اطلاع‌رسانی انجام می‌شود، اما براساس روال ستاد انتخابات سخنگوی ستاد انتخابات نتایج رسمی را اعلام می‌کند البته سامانه انتخاب ایران هم هست و آرای هر منتخب را در آن قرار می‌دهیم.
هفت روز فرصت اعتراض به نتیجه انتخابات
اسلامی درباره فرصت اعتراض معترضان به نتیجه انتخابات اظهار کرد: طبق قانون هفت روز وقت اعتراض دارند.
رای‌دهی متولدان ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ و قبل از آن در انتخابات دور دوم مجلس
سخنگوی ستاد انتخابات درباره حداقل سن واجدان رای‌دهی بیان کرد: براساس آخرین آمار ثبت احوال آن دسته از واجدین شرایطی که سنشان از ۱۸ سال گذشته و تاریخ تولدشان از ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ و قبل از آن است می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.