خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رسانه عبری طرح جدید پیشنهادی به حماس را رسانه‌ای کرد - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 01:13
روزنامه یدیعوت آحارانوت طرح جدید پیشنهادی مصر برای مبادله اسرا که هم اکنون برای بررسی در اختیار حماس است را رسانه ای کرد.
اسرائيل،حماس،اسير،فلسطيني،توافق،آزادي،واي،نت،غزه،بس،پيشنهادي ...

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، وای نت پایگاه برخط روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی که توسط سه نفراز خبرنگارانش تهیه شده خبر دادند، طرحی که قرار است حماس فردا به آن پاسخ بدهد در برگیرنده آزادی 33 اسیر اسرائیل در مقابل صدها اسیر فلسطینی است در حالی که بازگشت اهالی غزه به شمال این منطقه تضمین و ارتش اسرائیل از گذرگاه نیتساریم (صلاح الدین) که نوار غزه را به دو نیم کرده نیز انجام می‌شود.
به نوشته این رسانه عبری زبان، این توافق می‌تواند کابینه اسرائیل را فردا دوشنبه به نقطه سرنوشت سازی برساند در حالی که بر خلاف دفعات گذشته حماس این پیشنهاد را خطرناک توصیف کرده در حالی که کاخ سفید اعلام کرد این سازمان هنوز آن را رد نکرده است.
در این میان اعلام موافقت با این توافق چه از سوی حماس و چه از سوی اسرائیل می‌تواند منجر به تعویق عملیات زمینی در رفح شود.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است، توافق پیشنهادی در بر گیرنده آزادی ربوده شدگان (اسرا) زنده خواهد بود اما قرار است کمتر از 40 نفر از آنها آزاد شوند.
منابع آگاه به وای نت خبر دادند که قرار است 33 نفر از آنها که زنان نظامی، افراد مسن، مجروحین و بیماران باشند آزاد شوند.
یک مسئول عالی رتبه اسرائیلی هم در این رابطه فاش کرد مدت زمان آتش بس بر اساس شمار گروگان‌های آزادی از مجموع 133 گروگان که هنوز در اختیار حماس قرا دارند، مشخص خواهد شد.
در این بین حماس خواستار آزادی 50 اسیر فلسطینی در مقابل هر اسیر نظامی و 30 اسیر فلسطینی در مقابل هر غیر نظامی است.
براساس طرح پیشنهادی مصر، در بند اول اسرائیل متعهد به توقف تمامی تدابیر برای حمله به رفح می‌شود، در بند دوم نیز تمامی اسرای اسرائیل در دو مرحله با فاصله زمانی 10 هفته‌ای آزاد خواهند شد.
بند سوم این توافق پیشنهادی آتش بس یک ساله با تعهد دو طرف اسرائیلی و حماس به عدم شلیک یا استفاده از سلاح در زمین یا هوا است، اعلام آتش بس با آغاز اجرای تلاش‌ها برای برپایی دولت فلسطینی همراه خواهد شد.
این در حالی است که وای نت به نقل از منابع رسانی سعودی خبر داد ، در پیشنهاد مصر بر مسئله عقب نشینی اسرائیل از جاده (صلاح الدین) که نوار غزه را به دو بخش تقسیم می کند هم تاکید دارد.
انتهای پیام/