خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 23 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ورود فاضلاب خام انسانی به سفره‌های آب زیرزمینی در مازندران - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 16:30
مدیرعامل آبفای مازندران با اشاره به عقب ماندگی استان در ارائه خدمات فاضلاب گفت: ورود فاضلاب های خام انسانی از طریق چاه های جاذب به سفره آب های زیرزمینی سبب بروز مشکلات و آلوده شدن این منابع آبی شده و استان را با خطر کمبود آب شرب سالم مواجه کرده است.
فاضلاب،مازندران،زيست،تصفيه،زيرزميني،بهداشتي،محيط،منابع،طوريك ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، بهزاد برارزاده ضمن بازدید از پروژه‌های شبکه‌های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب گفت: عقب ماندگی خدمات فاضلاب در استان به دلیل عدم تامین اعتبارات کافی برای انجام طرح‌های فاضلاب است.
وی افزود: استفاده بی رویه از طبیعت در طول سالیان متمادی سبب شده محیط زیست شکننده شود و بسیاری از نعمت‌ها با خطر نابودی روبه رو است.
برارزاده تصریح کرد: ورود فاضلاب‌های خام انسانی از طریق چاه‌های جاذب به سفره آب‌های زیرزمینی سبب بروز مشکلاتی شده و ورود فاضلاب‌ها از کانال‌های روباز و سرپوشیده به آب‌های سطحی و تخلیه به دریا و دریاچه‌ها، موجب آلوده شدن این منابع شده که در نتیجه با خطر کمبود آب آشامیدنی سالم و نابودی اکوسیستم دریایی روبه‌رو هستیم.
مدیر عامل آبفا مازندران ادامه داد: دفع غیر بهداشتی فاضلاب سبب آلودگی منابع آبی است و مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد، به طوریکه با جلب حشرات ناقل موجب شیوع بیماری‌گوارشی و بیماری‌های میکروبی و انگلی می‌شود.
برارزاده خاطرنشان کرد: با تصفیه فاضلاب باعث کاهش هزینه‌های درمانی و هزینه‌های بهسازی محیط زیست می‌توان شد.
برارزاده، گفت: از پساب تصفیه فاضلاب‌ها می‌توان در آبیاری فضای سبز، حوزه کشاورزی و تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی استفاده کرد.
این مسئول تصریح کرد: مازندران در نوار ساحلی بزرگترین دریاچه دنیا قرار دارد و اهمیت ساماندهی فاضلاب صد چندان می‌شود، به طوریکه 18پروژه فاضلاب در شهر‌های استان مازندران اجرا شده که 3پروژه جمع آوری شبکه فاضلاب در روستا‌های مازندران در دست اجراست.
مدیرعامل آبفای مازندران افزود: پس از بهره برداری این فاضلاب‌ها زمینه حفظ محیط زیست فراهم شده و با جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی از پساب می‌توان بهره گرفت.
برارزاده بیان کرد: در حال حاضر 400 هزار نفر از جمعیت مازندران از خدمات ساماندهی بهداشتی فاضلاب استفاده می‌کنند.
وی افزود: این میزان در مقایسه با میانگین کشور که 54 درصدی است فقط 21 درصد بود.
انتهای پیام/