خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 23 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش استعمال تنباکوهای معطر و سرطان‌زا با وجود مقررات بازدارنده

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 10:00
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: مراکزی که در مرحله آزمایشی این طرح مشارکت می‌کنند تحت نظارت دانشگاه‌های منتخب علوم پزشکی بوده و با فعالیت مراکز غیر مجاز به سرعت برخورد می‌شود.
دخاني،دخانيات،وزارت،قليان،ستاد،كنترل،مصرف،قرار،معطر،كشوري،بهداشت

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
بهزاد ولی زاده٬ رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: طرح مطالعاتی پاکدم با هدف بررسی امکان جایگزینی با قلیان دخانی از سال ۱۴۰۱ با هماهنگی وزارت کشور توسط مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی در ده استان کشور در حال اجرا است.
دستگاه پاکدم سال‌ها قبل از این ثبت اختراع شده بود؛ ولی پس از اخذ مجوز‌های لازم و تعیین حدود مجاز مصرف از سازمان غذا و دارو، با هدف بررسی امکان جایگزینی با قلیان دخانی مورد مطالعه قرار گرفته است.
او بیان کرد: دستگاه پاکدم طبق تعاریف مندرج در قانون در طبقه بندی محصولات دخانی قرار نمی‌گیرد و مجوز اداره تجهیزات پزشکی را دریافت کرده است.
ولی زاده ادامه داد: تمام مراکزی که در مرحله آزمایشی این طرح مشارکت می‌کنند٬ تحت نظارت دانشگاه‌های منتخب علوم پزشکی قرار دارند و با فعالیت مراکز غیر مجاز به سرعت برخورد می‌شود.
گزارشی از پرونده‌های ارجاعی این مراکز با درخواست وحدت رویه در صدور احکام در مراکز قضائی، به دادستانی کل کشور، از سوی وزارت بهداشت ارسال شده است.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: مصرف قلیان با تنباکو‌های معطر به عنوان یک وسیله تفریحی و پرکردن اوقات فراغت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
علی رغم وجود قوانین بازدارنده برای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و اطلاع رسانی‌های انجام شده در خصوص سمی و سرطان زا بودن مواد شیمیایی موجود در تنباکو‌های معطر، در سال‌های اخیر مصرف آن ها افزایش نگران کننده‌ای یافته است.
او اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات در ممنوعیت کاربرد عطر و طعم در تولید محصولات دخانی توسط هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار ابطال شد و مجوز راه اندازی صنایع تولید تنباکوی معطر توسط ستاد صنایع دخانی وزارت صنعت به وفور صادر شد.
ولی زاده افزود: آمار‌ها نشان می‌دهند ممنوعیت‌ها در کاهش مصرف قلیان کارساز نبوده است.