خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 22 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اسرائیل هرگز بر رفح مسلط نخواهد شد/ مقاومت غافلگیری های زیادی برای نظامیان صهیونیست دارد

مشرق | بین‌الملل | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 09:41
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: همه گروه های مقاومت در غزه در آماده باش کامل هستند و از تجارب خود در شهر «خان یونس» استفاده کرده و غافلگیری های زیادی برای نظامیان صهیونیست دارند.
رژيم،آمريكا،رفح،غزه،انقلاب،صهيونيستي،دانشجويي،توافق،جنگ،حماس ...

به گزارش مشرق، عطوان در روزنامه رای الیوم نوشت: امیدواریم که حماس روند بررسی پیشنهادهای ارائه شده از سوی میانجی‌گران عربی با ابتکار آمریکا درباره آتش بس یکساله و تبادل اسرا در ازای حمله نکردن ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح را کش دهد.
این ابتکار و بازگشت به مذاکرات در راستای نجات رژیم اشغالگر و صهیونیسم و نیز دولت آمریکاست که حامی جنگ غزه بوده و هست.
وی افزود: همه وعده های داده شده درباره برپایی کشور مستقل فلسطین یک خدعه قدیمی از نو مطرح شده است و ما را به یاد دروغ صلح بزرگ مطرح شده در توافق خیانت بار اسلو می‌اندازد،از این رو از رهبران میدانی حماس می‌خواهیم که مراقب باشند و اجازه هیچ گونه تحرکی حتی تاکتیکی به منظور بر زمین گذاشتن سلاح و انحلال گردان های القسام و تبدیل شدن به حزبی سیاسی در ازای تشکیل کشور فلسطین بر روی کاغذ را ندهند.
پیشنهاد دهندگان و ترویج دهندگان این طرح همچنان دارای روابط با اشغالگران هستند و کالاهایشان در روز روشن به سمت صهیونیست ها روانه می شود.
این تحلیلگر عرب زبان اضافه کرد: این دیدارهای متقابل و سرزده میان مسئولان مصری با مشارکت قطر در سفرهای متوالی میان قاهره و تل آویو، نمایانگر حالت آشفتگی و وحشت در میان محافل آنها و رژیم صهیونیستی و آمریکا و جهان غرب به علت چند تحول راهبردی است که می توان این تحولات را در شش مورد خلاصه کرد؛
نخست، این میانجی گران عرب و در ورای آن دولت بایدن نتوانسته اند، گذرگاه رفح را باز کنند و یک کیسه آرد برای گرسنگان غزه طی شش ماه بفرستند، آیا آنها آتش بس را تضمین خواهند کرد یا مانع از نقض آن از سوی اسرائیل خواهند شد؟
دوم، آمریکا هم اکنون در جنگ داخلی به علت انقلاب دانشجویان و نیز پایان هیمنه صهیونیسم بر تصمیم گیرندگان این کشور قرار دارد.
سوم، گسترش دامنه انقلاب دانشجویی در داخل آمریکا و سرایت آن به ۲۳ دانشگاه و سرکوب این انقلاب با تحریک اسرائیل فقط دامنه آن را گسترش خواهد داد، فراموش نکنیم که این انقلاب دانشجویی در دهه ۶۰ و ۷۰ قرن گذشته به توقف جنگ ویتنام و سقوط رژیم آپارتایدی در آفریقای جنوبی منجر شد.
چهارم، نتانیاهو تهدید به حمله به رفح به عنوان اهرم فشار برای رسیدن به این توافق به منظور حفظ آبرویش کرده است.
او در غلبه بر مقاومت و ترور یحیی السنوار(رهبر حماس در غزه) با وجود مهلت دویست روزه به او ناکام مانده است.
او بر خان یونس که نصف رفح است، طی مدت چهار ماه نتوانسته مسلط شود و نیروهایش از الشجاعیه و منطقه الزیتون و قبل از آن جبالیا، بیت حانون و مناطق مرکزی گریخته اند از این رو هرگز نخواهد توانست بر رفح بزرگ تسلط یابد.
پنجم، همه گروه های مقاومت در غزه در حال آماده باش کامل هستند و از تجارب خود در خان یونس و شمال غزه و مرکز آن بسیار استفاده کرده و غافلگیری های زیادی برای نظامیان صهیونیست دارند.
ششم، رژیم اشغالگر از داخل فروپاشیده و شاهد استعفاهای سریالی است که ممکن است شامل ژنرال «هرتزی هالیوی» (رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ) و «یوآف گالانت» وزیر جنگ این رژیم هم بشود و هر توافق آتش بسی در برهه کنونی چه بسا این سریال استعفاها و نیز روند فروپاشی و مهاجرت معکوس را متوقف کند.
عطوان نوشت: هرگونه توافق مسموم همچنین به توقف انقلاب دانشجویی آمریکا منجر و مانع از سرایت آن به دانشگاه های اروپا، استرالیا، کانادا و دانشگاههای عربی به ویژه مصر خواهد شد.
نتانیاهو شکست خورده و لابی صهیونیستی در آمریکا به علت تظاهرات دانشجویی در تنگنا قرار دارد.