خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس

مشرق | سیاسی | پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 - 19:42
معاون سیاسی وزیر امور خارجه از محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در نشست گروه بریکس با موضوع تحولات خاورمیانه در مسکو خبر داد.
امور،منطقه،بريكس،ايران،خارجه،جمهوري،اسلامي،ثبات،تأكيد،رژيم،م ...

به گزارش مشرق، علی باقری که به منظور شرکت در نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورها در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به مسکو سفر کرده است، پنجشنبه در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران افزود: در این نشست، رئیس جلسه (بوگدانف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این کشور) این اقدام صهیونیست‌ها را محکوم کرد و این اقدام را در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد
وی خاطرنشان کرد: ما نیز در این جلسه تأکید کردیم که پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق، حق قانونی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقدام متقابل بوده است.
معاون وزیر امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، سریع و بسیار سخت پاسخ خواهد داد
وی ادامه داد: ما در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها به سفارت کشورمان در دمشق نشان دادیم که راه‌حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه، سرجای خود نشاندن متجاوز است.
تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری‌اش پاداش دریافت کند یا سکوت در قبال تجاوزش ببیند،‌ ما نباید امیدی به ثبات در منطقه داشته باشیم.
باقری گفت:‌ اقدام ایران در پاسخ به جنایت اسرائیل در سوریه علاوه بر آنکه حق جمهوری اسلامی ایران بود،‌ نشان‌دهنده اراده کشورمان برای تحکیم ثبات در منطقه بود و این اقدام در راستای امنیت و صلح و ثبات منطقه بود.
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب در شامگاه شنبه ۲۵ فروردین با آغاز عملیات وعده صادق و شلیک بیش از صد فروند موشک کروز و بالستیک و پرتاب بیش از دویست پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶، پاسخ و تنبیهی به تجاوزات و ترورهای شرورانه و اقدامات تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس دادند.
تأکید همه اعضای بریکس بر توقف جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی
معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مجموعه بریکس نقش بسیار جدی و مؤثری در تحقق چندجانبه‌گرایی در عرصه مناسبات بین‌المللی دارد، یادآور شد:‌نشست امروز نخستین نشست در سطح خودش از چندین جهت بود.
نخست آنکه، نخستین نشستی بود که مجموعه بریکس در موضوع فلسطین و سایر مسائل مهم غرب آسیا برگزار کرد و مسئولان عالی وزارت خارجه‌های کشورهای عضو بریکس در این نشست،‌مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.
وی ادامه داد: مهمترین ویژگی این نشست این بود که تمام اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی تأکید داشتند و اراده خود را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین در دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه ابراز کردند.
باقری خاطرنشان کرد:‌در این نشست، جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر مواضع اصولی خود تصریح کرد که تا زمانی که ریشه مسأله فلسطین که در تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است،‌ اقدامات دیگر جنبه تسکینی دارد و نمی‌تواند مسأله را حل کند؛ به همین دلیل است که در طول ۷۵ سال گذشته هیچ نسخه و راه‌حلی به نتیجه نرسیده که به این دلیل است که به ریشه این موضوع اصلی که تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی است پرداخته نشده است.
ایران آماده به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های خود برای ثبات منطقه
معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت:‌ در نشست روز پنجشنبه بریکس در مسکو درباره موضوعات دیگر منطقه و تنش‌هایی که در سایر سطوح وجود دارد بحث شد و این نکته مورد تأکید طرف ایرانی بود که وقتی به ناآرامی در کشورهای منطقه مانند عراق،‌ سوریه، یمن و لبنان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ریشه آنها در دخالت خارجی است.
وی خاطرنشان کرد:‌ اگر این اختیار به ملت‌های منطقه داده شود که خودشان بتوانند برای آینده و موضوعات مرتبط با خود تصمیم بگیرند و بیگانگان بر اساس منافع نامشروع خودشان دخالت نکنند، زودتر می توانیم به ثبات و پایداری در منطقه دست یابیم.
باقری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این نشست به طور جدی تأکید کرد که حاضر از همه ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات و بسترسازی برای توسعه کشورهای منطقه و تأمین رفاه ملت‌های منطقه استفاده کند و این اراده جدی را حاضر است با دیگر اعضای بریکس به اشتراک بگذارد.
وی یادآور شد:‌ نشست روز پنجشنبه بریکس همچنین از این جهت که جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی در یک موضوع مهم در منطقه و جهان در میان اعضای بریکس قرار گرفته بود، مورد توجه رئیس جلسه (بوگدانف) نیز قرار گرفت.
آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس پنجشنبه با دستور کار بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا در مسکو آغاز به کار کرد.
روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.
این نشست با سخنان میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد.
در ادامه این نشست،‌ نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات رژیم صهیونیستی به کارکنان سازمان ملل پرداخت.
باقری قبل از حضور در این نشست با بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفت و گو کرد.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.