خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حفاری با بیل مکانیکی در گورستان باستانی شهرری

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 - 15:12
رئیس پایگاه ملی میراث ری از حفاری با بیل مکانیکی شهرداری در محوطه گورستان زیرین خبر داد و گفت: متولی میراث در جریان جلوگیری از تخریب این اثر باستانی مورد ضرب و جرح قرار گرفت اما با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی و عوامل کلانتری کار متوقف شده است.
حفاري،عوامل،شهرداري،زيرين،گورستان،محل،اقدام،ري

قدیر افروند در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری، از حفاری توسط عوامل شهرداری در محدوده گورستان زیرین ری خبر داد و اظهار داشت: عوامل شهرداری منطقه 20 از صبح امروز اقدام به حفاری در محدوده تاریخی گورستان زیرین، برج اینانج و کوه نقاره‌خانه کردند که با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی و عوامل کلانتری امین‌آباد کار متوقف شده است.
وی افزود: عوامل شهرداری با مالک و متولی این آثار باستانی درگیر و اقدام و به ضرب و شتم متولی میراث فرهنگی کردند که در نهایت با ورود نیروی انتظامی تمامی افراد حاضر در محل دستگیری و به کلانتری محل منتقل شدند.
رئیس پایگاه ملی میراث فرهنگی ری در ادامه گفت: محل مورد حفاری شهرداری منطقه 20 عرصه‌ای تاریخی و گورستان زیرین باستان است که ثبت ملی نیز شده و بر اساس قانون نباید مورد حفاری قرار گیرد.
وی ادامه داد: در روزهای پیش که عوامل شهرداری اقدام به نقشه‌برداری در محل کردند، از سوی پایگاه ملی میراث ری در بازدید از محل، اخطاری در خصوص عدم حفاری و اقدامات عمرانی در منطقه به عوامل حاضر در محل صادر شد.
افروند تصریح کرد: عوامل شهرداری امروز با بیل مکانیکی مشغول حفاری در محوطه تاریخی گورستان زیرین بودند، درصورتی‌که بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته شهرری در آستانه ثبت جهانی قرار دارد اما شهرداری به این اقدام مهم بی‌توجه است.
گفتنی است، گورستان زیرین که اخیراً اقدام به حفاری روی آن صورت گرفته، در سال 1373 توسط یحیی کوثری و چوبک در سه قسمت حفاری و 3 گنبد کشف‌ شده که مورد مرمت قرارگرفته و این گنبدها برج‌های آرامگاهی است و از نظر شکل و شمایل شبیه به برج طغرل است.
گورستان زیرین بین کوه‌های طبرک و قلعه بزرگ طبرک قرار دارد که چند اثر تاریخی بسیار مهم از جمله برج اینانج، برج نقاره‌خانه و غیره است.
انتهای پیام/