خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

7 میلیون متر مکعب به ذخایر آبی مازندران اضافه شد

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403 - 21:12
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: شرایط آبی مطلوبی را پس از بارش چند روز اخیر داریم و 7 میلیون متر مکعب آب به حجم ذخایر آبی استان اضافه شد.
آب،مكعب،مازندران،هراز،موسوي،سد،ذخيره،استان،ارديبهشت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، سید محمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به بارش‌های بهاری اوایل اردیبهشت اظهار داشت: در سه روز اخیر سفره‌ آب‌های زیرزمینی افزایش داشته و ضمن سیراب شدن زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها حدود هفت میلیون متر مکعب آب به مخزن سد‌های استان وارد شد.
وی به بارش مناسب باران و افزایش آورد رودخانه‌ اشاره کرد و یادآور شد: میانگین بارندگی‌ سه روز اخیر مازندران 32.7 میلیمتر بود که منجر به پر شدن ذخیره آب سدها شده است.
موسوی گفت: حدود هفت میلیون متر مکعب آب به مخزن سد‌های استان ورودی داشتیم که همین امر هم منجر به جاری شدن سیلاب در سرشاخه‌های سد‌ها شده است و ذخیره‌سازی آب همچنان ادامه دارد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: سد شهید رجایی حدود 3.5 میلیون متر مکعب ذخیره‌سازی آب انجام شدکه مجموع حجم آب ذخیره شده بیش‌از 75.5 میلیون متر مکعب رسید.
موسوی افزود: ذخیره سد آیت‌الله صالحی مازندرانی هم تغییراتی داشت به‌گونه‌ای که در بارش‌های اخیر 3 میلیون متر مکعب به ذخیره سد اضافه شده است و حجم آب به 138 میلیون متر مکعب رسید.
وی گفت: در سد‌های کوچک استان تخلیه سد برای مصرف کشاورزی ذخیره‌سازی مجدد انجام شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران همچنین افزود: بارندگی‌های مناسب اردیبهشت موجب شد تا در کنار مدیریت مصرف آب، تأمین آب مورد نیاز اراضی استان انجام شود.
وی، گفت: بارندگی‌ها در دشت هراز اثرات مطلوبی داشت و دبی رودخانه هراز به بیش از 30 متر رسید.
موسوی افزود: دبی رودخانه هراز 24 متر مکعب بر ثانیه است و حجم آورد رودخانه‌های هراز، تالار، چالوس، چشمه کیله، بابلرود، نکا رود و تجن در سال آبی جاری از یکم مهر 1402 تا پنجم اردیبهشت یک میلیارد و 260 میلیون متر مکعب بود که 27 درصد نسبت به درازمدت کمتر است.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی بروز تنش آبی در 32 هزار هکتار از کشتزار‌های مازندران شده است.
وی تصریح کرد: با بارش‌های امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داریم اما با توجه به افزایش میانگین دمای هوا رعایت الگوی مصرف و مدیریت منابع آبی اهمیت دارد.
انتهای پیام/