خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 01 اردیبهشت 1403 - 17:53
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: روزانه 700 تن زباله و پسماند شهری در قم تولید می شود.
قم،پسماند،مديريت،تفكيك،تن،توليد،درصد،سازمان،پسماندهاي،خانگي، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، عبدالله میرابراهیمی در جلسه‌ای که به مناسبت هفته زمین پاک (دوم تا هشتم اردیبهشت) برگزار شد با بیان اینکه روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم جمع‌آوری می‌شود، گفت: به طور متوسط روزانه 620 تن زباله و پسماند خانگی به سایت البرز تحویل داده می‌شود و 80 تن نیز با تفکیک از مبدا به چرخه بازیافت منتقل می‌شود.
وی به تفکیک زباله‌های تولید شده خانگی در قم پرداخت و افزود: به طور متوسط 55 درصد از پسماندهای خانگی زباله‌های تر هستند که قابلیت تبدیل به کود کمپوست دارند و این فرایند در سایت پسماند زباله شهری البرز صورت می‌گیرد.
میرابراهیمی با اشاره به تولید روزانه 100 تن کود کمپوست در سایت پسماند شهری البرز عنوان کرد: 10 درصد از زباله‌های تولید شده در قم، مواد با ارزش بالا مانند زباله‌ها و لوازم پلاستیکی هستند و 35 درصد نیز زباله‌هایی هستند که رطوبت پایینی دارند اما ارزش اقتصادی چندانی ندارند (مانند کیسه های پلاستیکی خرید) که به ناچار دفن می‌شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم به هزینه بالای جمع آوری، تفکیک و دفن زباله‌های شهر قم پرداخت و گفت: سالانه بیش از 600 میلیارد تومان هزینه جمع آوری، پردازش و دفن زباله‌های شهری قم می‌شود در صورتی که اگر زباله‌ها در مبدا تفکیک و جداسازی شوند این هزینه‌ها به مراتب کاهش می‌یابد.
میر ابراهیمی به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان برای ترغیب هرچه بیشتر شهروندان به جداسازی و تفکیک زباله‌های تر و خشک (زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت) تصریح کرد: نرم‌افزارهای تلفن همراه "نونا" و "بهروب" توسط این شرکت‌ها طراحی شده و شهروندان با استفاده از این نرم‌افزارها و با تفکیک زباله‌ها از منازل خود علاوه بر مشارکت در بهبود وضعیت محیط زیست، هدایا و جوایزی نیز دریافت می‌کنند.
وی همچنین به فعالیت غیرمجاز برخی افراد در جمع آوری زباله‌ها و زباله‌گردی در سطح شهر قم پرداخت و گفت: حدود 300 گاراژ ضایعاتی با بیش از 350 ماشین و خودروی حمل ضایعات در سطح شهر فعالیت می‌کنند که سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم به دنبال ساماندهی این افراد و ارائه آموزش‌های لازم به آنهاست.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از تولید روزانه 550 تن پسماند عمرانی در روز خبر داد و گفت: 550 تن پسماند عمرانی حاصل پروژه‌های خاک‌برداری، گودبرداری و فعالیت عملیات‌های بهسازی تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 930 گواهی عدم خلاف پسماند برای پروژه‌های ساختمانی صادر شده است، افزود: قم نخستین شهر در کشور است که در امور مدیریت پسماندهای امور ساختمانی سازوکار و قوانین وضع‌شده داشته و اجرا می‌کند.
میرابراهیمی تصریح کرد: بالغ‌بر99 درصد پسماندهای پزشکی مدیریت می‌شود و قم نخستین شهری است که 100 درصد پسماندهای بیمارستانی را بی‌خطر می‌کند.
وی اطلاع‌رسانی و آموزش را از اولویت‌های سازمان دانست و گفت: در سال گذشته به تمامی مدارس ابتدایی در پایه‌های سوم و چهارم و پنجم در حوزه مدیریت پسماند آموزش‌های لازم ارائه‌شده و این اقدام در سال جدید نیز به‌طور مستمر در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم بیان کرد: در همین راستا 304 مدرسه و به 78 هزار و 377 دانش‌آموز، آموزش داده‌ شده است.
وی بیان کرد: از اقدامات انجام‌شده در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش در سال گذشته می‌توان به شرکت 3 هزار نفر در دوره‌های آموزش شهروندی در سطح بوستان‌ها، بازآموزی780 نفر از ادارات دولتی، اجرای طرح‌های آموزشی در پایگاه‌های سلامت، بسیج، مساجد و بخش عمده‌ای از آموزش‌ها با مشارکت اداره کل اصناف اشاره کرد.
انتهای پیام/