خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی وارداتی است

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | شنبه، 01 اردیبهشت 1403 - 15:18
مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی گفت: بنابر آمار در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.
بذور،افزايش،هيبريد،توليد،صيفي،سبزي،دفتر،نيروي،كشور

الهام فتاحی‌فر مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی گفت: در راستای افزایش بهره‌وری از منابع آب و انرژی، افزایش عملکرد تولید، افزایش صادرات محصولات و تثبیت اشتغال ایجاد شده، برنامه اصلاح و بازسازی گلخانه‌های قدیمی و فرسوده و تبدیل گلخانه‌های چوبی به مدرن و نیمه‌مدرن، از سال ۱۳۹۵ در دستور کار این دفتر قرار گرفت.
او با تاکید بر افزایش خوداتکایی در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور افزود: برآورد‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون عدد بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی ادامه داد: در راستای خوداتکایی در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و متقاضی برای تولید بذور هیبرید، معرفی شرکت‌های مذکور به معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات و همچنین اجرای دوره‌های ترویجی توسعه مصرف بذور تولید داخل برای گلخانه‌داران را انجام داده‌ایم.
او افزود: در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد از بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور با واردات تامین می‌شود و بررسی آمار واردات بذور هیبرید سبزی و صیفی در چند سال اخیر حاکی از آن است که سالانه به طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو ارز برای تامین بذور مذکور از کشور خارج می‌شود.
او افزود: براساس برآورد‌ها تا پایان برنامه هفتم به بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر گلخانه‌ای نیاز است و از این رو برنامه اجرایی تربیت نیروی کار ماهر گلخانه‌ای و قارچ خوراکی با همکاری دفتر آموزش بهره‌برداران کشاورزی، ابلاغ شده است.
فتاحی‌فر ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها در سال گذشته، ۷۹۴۲ نفر نیروی کار در زمینه محصولات گلخانه‌ای و قارچ خوراکی آموزش دیده‌اند.
او گفت: با توجه به رویکرد دولت و وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با هدف افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک کشاورزی و افزایش سطح گلخانه‌ها، یکی از مهمترین الزامات افزایش تولیدات گلخانه‌ای، تامین نیروی کار ماهر گلخانه‌ای است.