خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه نوین آبیاری

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 01 اردیبهشت 1403 - 14:30
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی از تجهیز40 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به سامانه نوین آبیاری خبر داد و گفت: بیش از 7 هزار و 500 هکتار طرح نیز حال اجرا داریم.
آب،استان،قنوات،خراسان،جنوبي،آبياري،كشاورزي،اجراي،هكتار،نوين،سطح

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اکبر محمدی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته خراسان جنوبی با اجرای یک هزار و 920 هکتار، رتبه سوم کشوری را در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری کسب کردیم.
وی گفت: خراسان جنوبی در سه سال اخیر همواره جزو سه استان برتر اجرای طرح‌های سیستم‌های نوین آبیاری کشور بوده است و شهرستان‌های خوسف و درمیان بیشترین سطح و شهرستان بیرجند کمترین سطح اجرا شده را دارند.
تاکنون 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با مشارکت بهره‌برداران به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و بیش از 7 هزار و 500 هکتار طرح در حال اجرا داریم.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی بیان کرد: امسال به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم‌فشار 25 میلیون تومان و آبیاری تحت فشار 73 میلیون تومان کمک بلاعوض دولتی اختصاص داده می‌شود و مشارکت مردم در اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بی‌نظیر است.
وی با اشاره به تعداد منابع آبی خراسان جنوبی گفت: حدود 2 هزار و 68 حلقه چاه، 6 هزار و 983 رشته قنات و 2 هزار و 864 رشته چشمه در سطح استان خراسان جنوبی وجود دارد.
آمار ثبت شده استان در سامانه اطلاعات مکانی قنوات کشور بیش از هفت هزار و 600 رشته است که باید این آمار توسط شرکت آب منطقه‌ای استان ثبت شود.
محمدی اظهار داشت: میزان آب استحصال‌شده از چاه‌ها در سال جاری 560 میلیون متر مکعب، قنوات 197 میلیون مترمکعب و چشمه‌ها 31 میلیون مترمعکب است که در مجموع حدود 788 میلیون مترمکعب آب استحصال شده از این سه بخش است.
وی با اشاره به اینکه 25 درصد این آب استحصال شده در حوزه قنوات است، افزود: آب قنوات با کیفیت و شیرین است که باید در بحث قنوات بیش از گذشته تلاش کنیم که پروژه‌های احیای قنوات را در سطح استان اجرا کنیم.
96 درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به کنتور هوشمند هستند که برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و تعادل بخشی توسط کشاورزان به خوبی رعایت می‌شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: ایجاد استخرهای ذخیره آب کشاورزی، احیا و مرمت قنوات، احداث جاده بین مزارع، احداث، تکمیل و بهسازی کانال‌های آبرسانی کشاورزی و انتقال آب، یکپارچه سازی، تجهیز، نوسازی و زهکشی اراضی سنتی و ایجاد زیرساخت‌های مجتمع‌های دامپروری از دیگر برنامه‌های در دستور کار این مدیریت است.
انتهای پیام/252/