خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تلاش امارات برای نفوذ در شرق آفریقا در سایه حملات انصارالله

مشرق | بین‌الملل | شنبه، 01 اردیبهشت 1403 - 13:53
امارات،شرق،آفريقا،كشور،تجاري،منطقه،سومالي،ديپلماتيك،بندر،نفو ...

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان تلاش امارات برای نفوذ در شرق آفریقا در سایه حملات انصارالله نوشت:
رویداد؟
امارات یک بیمارستان صحرایی ۲۰ تختخوابی جدید با هزینه ۵۰ میلیون دلاری در کشور چاد تأسیس کرده است؛ این دومین بیمارستانی است که امارات در این منطقه، که شاهد ورود موج بزرگ پناهندگان از درگیری‌های داخلی سودان بوده، تأسیس می کند.
این پروژه بخشی از راهبرد سیاست خارجی گسترده‌تر امارات، با تمرکز بیشتر بر شرق آفریقا است؛ که انتظار می‌رود در ۲۰۲۴-۲۰۲۸ ادامه یابد.
اهمیت؟
سیاست خارجی امارات همچنان با پیشران منافع تجاری، از راه تعامل دیپلماتیک، بشردوستانه و امنیتی، با هدف ارتقاء جایگاه کشور و زمینه‌سازی برای ورود شرکت‌ها هدایت می‌شود؛ و در همین راستا، علاقه ابوظبی به شرق آفریقا نیز افزایش یافته است.
امارات همچنین دارای منافع راهبردی در دریانوردی، امنیت غذایی و منابع معدنی در شرق آفریقاست.
با این‌حال، فعالیت‌های امارات در منطقه، در میان اتهامات مبنی بر حمایت از شبه‌نظامیان نیروی واکنش سریع در سودان، مورد انتقاد قرار گرفته است.
در شاخ آفریقا، شرکت بنادر دبی، در توسعه بندر «بربره» در منطقه خودمختار سومالی لند سومالی مشارکت داشته است.
در بُعد دیپلماتیک نیز، امارات از توافق ماه ژانویه -که باوجود مخالفت شدید مصر، دسترسی بندر بربره به اتیوپی را فراهم می‌کرد- حمایت کرد.
اتیوپی به عنوان یک متحد مهم امارات در منطقه ظاهر شده است.
امارات همچنین فوریه گذشته نیز یک توافق جامع مشارکت اقتصادی با کنیا امضا کرد.
در کشور همسایه، تانزانیا نیز، شرکت بنادر دبی اواخر ۲۰۲۳ پروژه توسعه و بهره‌برداری از بخشی از بندر دارالسلام را به دست گرفت.
این به معنای روابط تجاری و امنیتی چشمگیری در شرق آفریقاست.
سپس؟
تنش‌ها در دریای سرخ، تلاش امارات برای تنوع‌بخشی و تأمین امنیت شرکای تجاری و روابط دیپلماتیک را تقویت خواهد کرد؛ و این کشور روابط تجاری و سرمایه‌گذاری در شرق آفریقا را گسترش خواهد داد؛ اگرچه با رقابتِ نفوذ دیگر قدرت‌های خارجی، مانند چین و عربستان سعودی روبرو خواهد شد.
بااین حال، فعالیت‌های امارات، برخی انتقادات بین المللی را متوجه این کشور خواهد کرد؛ و ممکن است به حملاتی علیه اتباع یا تأسیسات آن منجر شود؛ چنان‌که در ماه فوریه، سه نیروی نظامی امارات در سومالی کشته شدند.
امارات نفوذ خود در شرق آفریقا را در درجه نخست، از راه کمک‌های مالی، سرمایه‌گذاری و دیپلماسی تقویت خواهد کرد.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.